En læderjakke kan godt være ’one of a kind’ mange gange

Modevirksomheden Better World Fashion befinder sig i en branche, hvor det skal gå hurtigt og trends skifter med årstiderne. Men alligevel har Ugens B Corp formået at blive kåret som en virksomhed, der miljømæssigt er bedst for verden. To gange.

25.02.2019

Sponseret

MäRK

Better World Fashion laver unikke læderjakker, og virksomheden er etableret af tre idealister, som har et brændende ønske tilfælles: At tage ansvar som virksomhed og ændre på køb og smid-væk kulturen.

Better World Fashion bliver hyldet internationalt for at have skabt en modevirksomhed, hvor bæredygtighed er inkorporeret i alle led af virksomhedens DNA. Både i 2017 og 2018 blev virksomheden kåret som “Best for the World” og er iblandt de B Corps, der er bedst på miljømæssige parametre globalt.

Intet går til spilde

Better World Fashion skabt en cirkulær forretningsmodel, som møder behovet for stadig at forbruge, men på en bæredygtig måde.

De har etableret samarbejder med danske NGO’er og opkøber det læder, der bliver doneret. Foret i jakkerne er fremstillet af genbrugte plastikflasker, både lynlås og knapper består af omsmeltet metal, og dermed kan Better World Fashion producere en ny jakke af 98% genbrug. Det eneste element, som ikke er cirkulært, er sytråden.

Og ikke alene er jakken 98% genbrug, kunden behøver ikke at eje den, men kan lease den eller aflevere den tilbage med tilbagekøbsgaranti.

”Kunden kan enten købe jakken med en tilbagekøbsgaranti eller lease sin jakke i en bestemt periode. Når jakken er slidt og afleveres tilbage, genbruges alt materialet hvor intet går til spilde, på nær sytråden,” fortæller CEO for Better World Fashion, Reimer Ivang.

Better World Fashion mener ikke, at løsningen på klima- og miljømæssige udfordringer findes i at skrue helt ned for forbruget. Derimod mener de, at det er virksomhedernes ansvar at hjælpe forbrugerne med at skabe rammerne for bæredygtigt forbrug. ”Der hvor filmen knækker, er kulturen omkring køb og smid-væk. Det er vigtigt at modebranchen tager ansvar og fokuserer på materialer, der kan genanvendes, og giver forbrugere lov til at forbruge,” fortæller Reimer Ivang.

For hver jakke, Better World Fashion producerer, sparer de klimaet for 16 kg CO2, 340 liter vand, 3,75 kg. kemikalier og 6 kg affald i forhold til en konventionelt produceret læderjakke.

Det cirkulære system skal finde vej til modebranchen

Både plastik og læder er bæredygtige produkter, og de kan genanvendes utallige gange uden at miste ydeevne. Der er i øjeblikket et enormt fokus på, at vi ikke må bruge plastik. Men Reimer Ivang mener, at det nødvendigvis ikke er den rigtige måde at anskue problemet på: ”I stedet for at fokusere på plastikkens negative effekter, burde virksomheder se på de produkter og de værdikæder, der ikke udnytter plastikkens egenskaber ordentligt,” mener Reimer Ivang.

Den samme historie kan fortælles om læder, som er forurenende, når det bliver garvet. Man skal dog tage med i sin beregning, at levetiden for læder er meget lang, og det er et godt produkt at genbruge. Det bliver næsten bedre med tiden,” siger han.

B Corp certificerer forretningsmodellen

Som producent af verdens mest bæredygtige læderjakker, manglede Better World Fashion en måde at kunne bevise det på. Den opgave var ikke nem, og virksomheden forsøgte forgæves, at få anerkendelse for deres transparente, bæredygtige forretningsmodel.

Løsningen fandtes i B Corp-bevægelsen, som viste sig at være certificeringsprocessen værd! B Corp er en impact-certificering for virksomheder og et kvalitetsstempel af den forretningsmodel som Better World Fashions, står for.

“Vi synes, at det er vigtigere at få certificeret virksomheden og forretningsmodellen, end det er at få certificeret vores produkter. Det handler jo om DNA’et og visionen bag jakkerne,” fortæller Reimer Ivang.

Det kræver is i maven

Den cirkulære forretningsmodel som er blevet kåret som “Best for the World” to år i træk har dog ikke været helt omkostningsfri. “Vi har taget nogle ufravigelige valg, som ikke nødvendigvis vil give mening, hvis du udelukkende betragter det ud fra et økonomisk rationale. Vores jakker bliver eksempelvis produceret i Polen, hvilket er omkring fem gange så dyrt, som det ville være, hvis vores jakker blev lavet i Sydøstasien. Men det har derimod sikret os en plads i B Corp-bevægelsen, som sørger for, at vi konstant forbedrer os, er bedre for verden, og det giver os forretningsmuligheder på andre områder,” forklarer Reimer Ivang.

Siden virksomheden blev kåret som ‘Best for the World’ i 2017 og 2018, har de oplevet en stor interesse i deres produkter, men også i deres forretningsmodel og med stor international anerkendelse. “Det har givet os verdensomspændende opmærksomhed, da B Corp-bevægelsen er så udbredt, og har samlet måske et af verdens mest værdifulde fællesskaber i fremtiden,” Reimer Ivang.

Læs mere på: https://www.betterworldfashion.com og www.bcorporation.eu

18.03.2024MäRK

Sponseret

Her bor den gode (bæredygtigheds-)historie

18.03.2024MäRK

Sponseret

ESG er som at lære et nyt sprog

07.02.2024MäRK

Sponseret

GIV ESG-KOMPETENCERNE ET LØFT I VIRKSOMHEDEN

16.03.2023MäRK

Sponseret

Forretning eller klima? Her er direktørens grønne dilemmaer

30.01.2022MäRK

Sponseret

Fem veje til forbrugerens bæredygtige hjerter

18.01.2022MäRK

Sponseret

Bliv klogere på bæredygtighedskommunikation