09.04.2018 | Klima, miljø og energi
EU vil overvåge lastbilers CO2-udslip
Lastbil- og busfabrikanter skal inden længe levere data om deres transportudledninger og brændstofforbrug til EU. Godt for både miljø, vognmænd og økonomi, lyder fra NGO’en Transport & Environment.
I slutningen af marts vedtog Europa-Parlamentet og Rådet det Kommissionen selv kalder en ’ambitiøs aftale’ om det første stykke EU-lovgivning, der skal overvåge og rapportere om CO2-udledningerne fra tunge køretøjer.
Læs også: Rapport: Europas lastbiler er ikke blevet grønnere
Den form for regulering i EU-regi er ikke tidligere blevet pålagt busser, store varevogne og lastbiler, og det er godt nyt for klimaet og luftkvaliteten i de europæiske byer, påpeger euractiv.com, fordi de tunge køretøjer tegner sig for over en fjerdedel (26 procent) af CO2-udslippet fra transportsektoren i EU.
Selve opgaven med at måle og rapportere om CO2-udslip og brændstofforbrug bliver pålagt fabrikanterne. Derudover skal de også offentliggøre data om selve trækkeren. EU's eksisterende beregningsværktøj VECTO (Vehicle Energy Consumption Calculation Tool) skal udgøre rammen om databehandlingen, og det vil desuden blive udvidet til at omfatte lastbiltrailere i løbet af 2021, skriver Transport & Environment (T&E).
Fra Europa-Kommissionens side er håbet, at den nye lov vil føre til at speditører, vognmænd etc. vil kunne tage ”… velinformerede indkøbsbeslutninger og spare på brændstofudgifterne”. Tanken er at reguleringen skal håndhæves med verificeringer, der omfatter vejtests af køretøjer i både produktion og drift.
Vil give konkurrence og innovation
Transport & Environment peger på, at det nye stykke lovgivning er det rigtige for både miljøet, vognmændene og økonomien, fordi det vil give mere transparens og stærkere konkurrence.
”Aftalen mellem EU-Parlamentet og medlemsstaterne omkring at overvåge og rapportere om lastbilernes brændstofforbrug og klimaudledninger er velkommen. Udvidelsen af VECTO vil også åbne op for innovation og bane veje for fremtidige reduktioner i udledninger”, siger cleaner trucks officer for T&E, Stef Cornelis, og fortsætter:
”De europæiske lastbilfabrikanter kan se frem til hårdere konkurrence, nu hvor vognmændene nemmere kan vælde de lastbiler, der er mest brændstofeffektive. Nu er der brug for ambitiøse og veldesignede lastbilstandarder. De vil spare penge for speditørerne, hjælpe Europa med at nå sine klimamål og kick-starte nuludledningstransporten”.
Læs også: Sænkning af takster over Storebælt kan sende flere lastbiler på vejene
Lovforslaget, der også lægger op til administrative bøder i tilfælde af manglende eller forfalskede data fra fabrikanterne, skal forelægges ministrene i slutningen af denne måned, og derefter videre til parlamentsmedlemmerne til endelig godkendelse.
-AK
Klima, miljø og energi

Biodiversitet var hovedtema på klimatopmødet ’One Planet Summit'
Klimatopmødet ’One Planet Summit for Biodiversity’ blev for nyligt afholdt i Frankrig, hvor der i samme forbindelse blev indsamlet omkring 86 milliarder danske kroner til klimaprojektet ’The Great Green Wall Initiative’.
Klima, miljø og energi

Positive 'tipping points' kan få markant indflydelse på den grønne omstilling
Et studie viser, at de såkalde positive 'tipping points' kan udløse en dominoeffekt, hvor store dele af transport, varme og industri vil kunne dekarboniseres.
Menneskerettigheder

Virksomhederne bør være med til at bekæmpe social ulighed, mener eksperter.
Bevidstheden om social ulighed har aldrig været højere blandt offentligheden. Her er tre bud på, hvordan virksomhederne kan være en del af løsningen.
Medarbejder

Medarbejdere i Googles moderselskab Alphabeth har stiftet fagforening i al hemmelighed
“Vi kommer til at bruge ethvert redskab, vi kan, til at beskytte folk, som vi mener, bliver diskrimineret eller udsat for repressalier”, udtaler medstifter.
Klima, miljø og energi

REMA 1000 og Schulstad sløjfer hver anden levering med lastbil
Et unikt samarbejde mellem REMA 1000 og discountkædens leverandører af brød betyder, at antallet af leveringer af brød til kædens butikker er halveret på kun et år – svarende til en reduktion på over to millioner kørte kilometer om året.
Supply chain

Under halvdelen af de offentlige udbud har fokus på grønne løsninger
En undersøgelse viser at kun 44 procent af de offentlige danske EU-udbud havde tænkt bæredygtige løsninger ind. Ikke imponerende mener flere eksperter, men opgørelsen er trods alt et skridt i den rigtige retning.