22.05.2014 | Klima, miljø og energi
Europa-Kommissionen vil mindske CO2-udslip fra lastbiler og busser
Lastbiler og busser kommer til at bruge mindre brændstof og udlede mindre CO2 med en ny strategi, der netop er vedtaget af Europa-Kommissionen.
Lastbiler og busser står bag omkring en fjerdedel af alle CO2-udledninger fra vejtransport i EU. Og hvis der ikke gøres noget, skønnes det, at udledningerne fra tunge køretøjer i 2030-2050 vil forblive tæt på det nuværende ikke-bæredygtige niveau. Derfor har Europa-Kommissionen nu vedtaget den første strategi for at reducere CO2-udslippet fra lastbiler og busser i hele EU.
Læs også: Danmark har den største stigning i CO2-udledning i EU
"I dag (21. maj, red.) tager vi næste skridt mod at mindske udledningerne fra vejtransport. Først indførte vi regler for biler og varevogne, og resultaterne ser vi nu: Der er nu færre udledninger, luftforureningen i byerne bliver mindre, og forbrugerne har adgang til mere innovative og brændstofeffektive køretøjer. Det er derfor vi i dag vender opmærksomheden mod lastbiler og busser. Strategien indeholder tiltag, som med tiden vil mindske CO2-udledningerne fra denne type køretøjer, spare operatørerne penge og gøre EU mindre afhængig af olie, siger klimakommissær Connie Hedegaard.
Svært at sammenligne køretøjer
Ifølge Kommissionen er strategien et vigtigt første skridt i retning af at mindske udledningerne, da det hidtil har være besværligt at sammenligne tunge køretøjer, særligt på grund af de mange forskellige modeller og størrelser, som i høj grad tilpasses behovet på markedet og produceres i meget mindre mængder end biler og varevogne.
Fakta om udledninger i EU
Udledninger fra tunge køretøjer udgør omkring en fjerdedel af udledningerne fra vejtransport og fem procent af EU's samlede udledninger af drivhusgasser.
Den konsekvensanalyse, som ligger bag strategien, viser, at CO2-udledninger fra transport med tunge køretøjer er vokset med cirka 36 procent mellem 1990 og 2010.
Kommissionen har udviklet it-simuleringsværktøjet VECTO, som kan måle CO2-udledninger fra nye køretøjer. Med støtte fra dette værktøj har Kommissionen planer om at fremsætte lovforslag næste år, som vil kræve certificering, indberetning og overvågning af nye tunge køretøjer. Det skal bidrage til anvendelse af de mest energieffektive teknologier.
Læs også: Danske EU-parlamentarikere stemmer vidt forskelligt i klimaspørgsmål
Undersøgelser, som er udført i forbindelse med forberedelsen af strategien, tyder på, at man med den seneste teknologi kan opnå omkostningseffektive nedbringelser af CO2-udledninger fra nye tunge køretøjer på mindst 30 procent.
Strategien bliver nu sendt videre til vedtagelse i Europa-Parlamentet og Ministerrådet.
- JKK
Klima, miljø og energi

Fremtidens strøm er bæredygtig og gratis
En ny samarbejdsaftale mellem Gaia Solar og SustainSolutions skal give kunden gratis, bæredygtig strøm som et konkurrencedygtigt alternativ til den traditionelle el.
Kommunikation
Skrot din gamle øse ansvarligt
I dag onsdag den 6. maj kan du skrotte din bil på Rådhuspladsen og få 1.500 kroner i hånden af miljøminister Kirsten Brosbøl. Også i Aarhus og Odense er der mulighed for at aflevere udtjente køretøjer.
Klima, miljø og energi
Finanskrisen var god for klimaet
Det var den globale økonomiske krise, der skal have det meste af æren for, at USA udledte 11 procent mindre CO2 mellem 2007 og 2013. Det viser ny forskning.
Kommunikation

DHL har sendt sit Disaster Response Team til Nepal
Mindre end 48 timer efter jordskælvet i Nepal sendte DHL flere hold frivillige til det ramte område. Fra lufthavnen i Kathmandu skal de støtte nødhjælpsarbejdet med deres ekspertise inden for logistik.
Strategi & ledelse
Sociale fremskridt er en bedre målestok end BNP
Der er stor variation i landes evne til at konvertere økonomisk velstand til sociale fremskridt, viser Deloitte-undersøgelse.
Klima, miljø og energi
Trykkeri sætter nye grønne standarder
KLS Grafisk Hus i Hvidovre har som det første trykkeri i Nordeuropa opnået verdens højeste miljøcertificering, Cradle2Cradle.