Find hjælp til mere bæredygtighed i værdikæden

Hvordan gør man sin værdikæde mere bæredygtig? Et nyt, online, gratis videncenter tilbyder ideer og hjælp fra anerkendte kilder.

Et nyt videncenter skal klæde virksomheder bedre på til at træffe bæredygtige valg i værdikæden. Foto: Etisk Handel Danmark Etisk Handel Danmark.

23.11.2022

CSR.dk

Etisk Handel Danmark har etableret et nyt Videncenter, der skal give danske virksomheder og organisationer nem adgang til ressourcer og redskaber til arbejdet med klima, miljø og menneskerettigheder i global handel.

Meget tyder på, at der kan være god brug for en sådan ressourcebank. Danmarks forbrug og handel har således et stort aftryk uden for landets grænser og det gælder både miljø, klima og mennesker. F.eks. stammer op imod 80% af drivhusgasudledningen fra en gennemsnitlig dansk virksomhed fra værdikæden, mens det meste af vores tøj produceres i lande med kritisable løn-og arbejdsforhold.

Samtidig stiger forventningerne til at  virksomheder har styr på klima, miljø og menneskerettigheder i deres værdikæde. Flere europæiske lande har i de seneste år indført national lovgivning på området, og i EU arbejdes der på fælles regler, der gør det obligatorisk at tage ansvar igennem hele forsyningskæden.

Men som Etisk Handel Danmark skriver i en pressemeddelelse, så kan det være svært at komme i gang med at omsætte internationale retningslinjer til konkret praksis i arbejdet med klima, menneskerettigheder og miljøspørgsmål i egen værdikæde.

Tiltrængt hjælp til danske virksomheder

Platformens 11 emner

Arbejdstagerrettigheder
Menneskerettigheder
Miljø
Klima
Dyrevelfærd
Korruption
Due diligence
Leverandørsamarbejde
Indkøbspraksis
Stakeholder-samarbejde
Verdensmålene

Derfor lancerer Etisk Handel Danmark nu ”Videncenter for bæredygtige værdikæder”. Konkret er det en åben, online platform med viden, ressourcer og redskaber inden for 11 temaer, som er særlige vigtige i globale værdikæder. Der vil også være inspiration i form af best practices og virksomhedscases, som løbende udvides.

Platformens indhold består af allerede eksisterende praksisnære ressourcer og redskaber fra danske og internationalt anerkendte organisationer og institutioner. Denne viden bliver nu for første gang samlet et sted.

”Vi ved at det kan være svært at danne sig et overblik over feltet, finde inspiration og gode redskaber til at komme i gang med det konkrete arbejde, som fx at afdække risici for børnearbejde i egen værdikæde, eller hvordan man kan forbedre vilkårene for arbejderne i produktionen. Jeg håber, at Videncenteret de kommende år vil blive brugt af mange forskellige virksomheder og organisationer, som gerne vil styrke deres arbejde med klima, miljø og menneskerettigheder i globale værdikæder,” siger Nanna Callisen Bang, direktør i Etisk Handel Danmark.

Redskaberne kommer fra f.eks. Institut for Menneskerettigheder, Sex og Samfund, Erhvervsstyrelsen, OECD og FN Global Compact. Målgruppen er virksomheder og organisationer, der til dagligt arbejder med ansvarlig handel og bæredygtige værdikæder.

En del af Danmarks handlingsplan for Verdensmålene
Videncenteret etableres hos Etisk Handel Danmark som opfølgning på anbefalingerne fra klimapartnerskabet for handel, og som led i udmøntningen af Danmarks handlingsplan for Verdensmålene.

”Vi vil gerne være med til at sikre, at relevant viden komme ud at leve og gør en forskel for både erhvervsliv og samfundet. Danmark påvirker verden gennem vores handel, produktion og forbrug, og derfor er bæredygtige værdikæder helt afgørende for en retfærdig, grøn omstilling,” siger Nanna Callisen Bang.

Videnscenter for Bæredygtige Værdikæder er en del af det strategiske partnerskab mellem Etisk Handel Danmark og Udenrigsministeriet, og finansieres af Etisk Handel Danmark, Udenrigsministeriet og Danmarks handlingsplan for Verdensmålene.

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: bæredygtige værdikæder

Finanssektoren og myndigheder vil vide, hvordan virksomheder arbejder med CO2-udledninger og menneskerettigheder i deres værdikæder. Og er du underleverandør får du svært ved at holde din forretning i live, hvis du ikke kan dokumentere, at du har styr på co2, miljø og sociale forhold. Vi ser på krav, værktøjer og best practice i det svære arbejde med at holde styr på forhold, man ikke selv bestemmer over.

Relateret indhold

21.05.2025Etisk Handel Danmark

Sponseret

Ny analyse: Investeringer i mere bæredygtige værdikæder kan være en løftestang for økonomisk og bæredygtig udvikling på det afrikanske kontinent

20.05.2025CSR.dk

13 procent af verdens fødevarer bliver til spild i den kolde forsyningskæde

08.05.2025Beierholm

Sponseret

Finansiel støtte til arbejdet med bæredygtighed

08.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Over 100 år med minikredsbryderen

28.04.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fra vision til forretning: SMV’er kan vinde markedsandele ved at satse på bæredygtighed

24.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Det er verdens grønneste virksomhed, og de måler alt: - Det er dumt at lade være

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

10.04.2025BSR

Sponseret

Maintaining Sustainability and Human Rights Principles as Supply Chains Upend

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus