First-mover i en branche uden bæredygtighedsfokus

Lubech Living laver mere bæredygtig brugskunst og interiør i en branche, hvor opmærksomheden på det emne er forsvindende lille. CSR.dk tegner et portræt.

Lubech Living lagde i 2009 virksomheden om til at fokusere på bæredygtighed i materialer og produktionsmetoder. Foto: Lubech Living.

17.08.2022

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Hvordan kan man arbejde med bæredygtighed i interiørbranchen, hvor sæsonvarer, materialer og produktion i lavindkomstlande giver nogle af de samme udfordringer som i modebranchen?

Det har CSR.dk-partner Lubech Living, som blev en del af CSR.dk i foråret 2022, efterhånden mange års erfaring med. Siden 2009 har både bæredygtighed og socialøkonomi været i fokus, og i dag er alle Lubech Livings produkter er fremstillet i genbrugsmaterialer med brug af solenergi, og hovedkollektionen OOHH bliver produceret som en del af et fairtrade projekt for kvinder på Sri Lanka.

Foto: Lubech Living.

CSR.dk har talt med Susanne Frost, som er den ene halvdel af parret bag Lubech Living, om arbejdet med bæredygtighed, muligheder og udfordringer.

Hvad er Lubech Living for en virksomhed set i et bæredygtighedsperspektiv?
Vi er branchens first-mover på bæredygtighed. I 2009 besluttede vi os for at transformere vores virksomhed fra konventionelt interiør til 100% bæredygtigt interiør og med et socialøkonomisk perspektiv.

Hvad motiverer jeres fokus på bæredygtighed?
Bæredygtigheden ligger som det mest naturlige og er også noget, jeg er vokset op med. Eller som vi arbejder udfra i Lübech Living: Bæredygtighed er sund fornuft.

Ved at være first movers og ved at stå ved vores bæredygtige værdier i en branche, som endnu ikke efterspørger bæredygtighed over designs og pris, så håber vi alligevel, at vi med hver eneste tiltag er med til at skubbe til branchen og vores kollegaer i denne.

Desuden ved vi, at vi ved at være bæredygtige er med til at gøre en forskel for miljøet og for mindrebemidlede mennesker.

Har jeres bæredygtighedsindsats ændret sig over de seneste 3-5 år og i så fald hvordan?
Nej, den har været 100% siden 2009, hvor vi tog beslutningen.

Hvad er jeres tre største muligheder og udfordringer ift. bæredygtighed?
Mulighederne ligger i, at større virksomheder/hoteller m.m. begynder at efterspørge bæredygtighed samt firmagaver, og at vi er den eneste leverandør med så bredt et produktprogram som er bæredygtigt – der er vi langt foran andre eksisterende virksomheder som skal til at blive bæredygtige og brande sig som bæredygtige. Desuden tillader vores mange års arbejde med bæredygtighed os at være meget transparente, og vi har en utrolig stor erfaring med at arbejde bæredygtigt i både produktion og salg.

Vores største udfordringer er, at detailhandlen endnu ikke efterspørger bæredygtigt småinteriør og at slutbrugerne ikke er opmærksomme på at der findes bæredygtigt småinteriør. At man kan vælge glasvaser i genbrugsglas, som er lige så flotte som vaser af ny glas – og at priserne ikke nødvendigvis er højere.

Den største og mest alarmerende udfordring er dog, at vores branche ikke har fokus på bæredygtighed. Vi snakker ikke bæredygtighed i FAGA-regi (brancheforeningen for Danske Gaveartikel- og Brugskunstleverandører) eller på interiørmesserne rundt i verden. Baggrunden for det er, at der er alt for mange store spillere på markedet, som er vigtige politisk set, som ikke er bæredygtige og ikke har en mulighed for at transformere sig uden at det vil tage virkelig mange år og kræve kæmpe investeringer. Desuden har pressen endnu ikke haft fokus på bæredygtighed i interiørbranchen. Som jeg plejer at sige: Børn må gerne producere vores lysestager og puder, bare ikke vores tøj.  

Er der rammebetingelser eller andet, I har brug for at se forandringer i, hvis I skal drive jeres bæredygtighedsarbejde længst muligt?
Vi skal have pressen med og branchen med, så det bliver en naturlighed at detailbutikkerne køber ind med tanke på bæredygtighed, således at det bliver let tilgængeligt for forbrugerne.

Hvilke af jeres indsatser inden for bæredygtighed er du mest stolt af?
Egentlig dem alle! De er alle valgt meget specifikt, men vores kvindeprojekt på Sri Lanka, som har kørt siden 2010, er det, vi har kæmpet hårdest for gennem alle årene. Det har været en stor udfordring, men som vi er blevet ved med at kæmpe for, så vi er sikre på, at kvinderne har arbejde. 

Hvad kan andre, der arbejder med bæredygtighed lære af jer?
At man ikke kan blive bæredygtige, hvis man ikke har det med i hjertet. Man skal virkelig ville det, ellers gennemskuer forbrugeren det, og så er værdien begrænset og kortsigtet.

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

26.05.2025CSR.dk

Dansk batterivirksomhed driver grøn omstilling med lokal produktion

26.05.2025CSR.dk

Unge stiller nye krav til arbejdsgivere: ”Det er fantastisk”

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
Konkret klimakommunikation på sociale medier

Du lærer at producere SoMe-opslag om klimatiltag og får konkrete eksempler og cases til inspiration. Din underviser Astrid Haug sørger for, at du efter kurset kan lægge en plan og eksekvere på, hvordan du bruger din organisations sociale medier til at fortælle om klimatiltag og skabe onlinefællesskaber omkring dine bæredygtige budskaber.

Dato

02.06.2025

Tid

09:30

Sted

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Amagerfælledvej 190, 2300 Kbh. S

UN Global Compact Network Denmark
Konference
Nordic Meeting 2025

Through high-level plenaries and interactive workshops, the Nordic Meeting 2025 will dive into key themes such as achieving a just net-zero transition, effective stakeholder engagement, and navigating the evolving EU sustainability landscape.

Dato

02.06.2025

Tid

12:00

Sted

Helsinki

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Next Generation QMS Assessment Course

Et virtuelt kursus, som er designet til at give dig en anerkendt metode til at evaluere din virksomheds kvalitetsledelsessystem (QMS) i forhold til best-practice og anerkendte standarder.

Dato

03.06.2025

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

03.06.2025

Tid

08:30

Sted

Kongens Lyngby

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus