Flyselskab dropper kampagne efter dom om greenwashing
En reklamekampagne fra Austrian Airlines er blevet trukket tilbage, efter at de østrigske myndigheder har vurderet, at den indeholdte greenwashing.
Det østrigske flyselskab Austrian Airlines har for nylig være nødsaget til at trække en reklamekampagne tilbage, da den østrigske pendant til den danske Forbrugerombudsmand har afgjort, at reklamen indeholder greenwashing,
Det skriver mediet Check-In.
Kampagnen reklamerede for flyvninger mellem byerne Wien og Venedig, der skulle være CO2-neutrale gennem 100 procent bæredygtigt flybrændstof.
Men det er ifølge de østrigske myndigheder forkert, da de internationale regler på området foreskriver, at flyselskaber højst må bruge 50 procent grønt brændstof ved kommercielle flyvninger.
Læs også: Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Austrian Airlines fortæller selv ifølge Check-In, at kampagnen gav de rejsende mulighed for at bidrage til en investering i bæredygtigt brændstof, fordi prisen for flybilletten svarer til det beløb, der er nødvendigt for at klimakompensere for konventionelt brændstof.
”I en tid hvor bæredygtighed og beskyttelse af miljøet får særlig opmærksomhed fra befolkningen, er det ekstra vigtigt, at man kommunikerer gennemsigtigt, tydeligt og følsomt om emnet. Det kan være misvisende at tale om CO2-neutrale flyvninger, da dette endnu ikke er muligt, anbefales det, at reklamerne får et mere følsomt design og frem for alt en mere præcis formulering”, skriver ombudsmanden ifølge Check-In i afgørelsen.
- HCL