Forbrugere vil betale ekstra for bæredygtig emballage

Hver femte dansker vil betale mere for et produkt, der kommer i en bæredygtig emballage, når de på emballagen har fået tydelig information om genanvendelsesmuligheder. De vil også være mere villige til at købe produkter i en bæredygtig emballage.

Nescafé Gold kommer nu i en refill softpack-emballage af monomateriale – dvs. nemmere at genanvende..

Hver femte dansker vil betale mere for et produkt, der kommer i en bæredygtig emballage, når de på emballagen har fået tydelig information om genanvendelsesmuligheder. De vil også være mere villige til at købe produkter i en bæredygtig emballage. Og manglende information om korrekt sortering på emballagen er en barriere for forbrugeren i indkøbssituationen.

Det er tre af konklusionerne i et stort forbrugerstudie fra forbrugeradfærdseksperterne på MAPP Centre, Aarhus Universitet. Her deltog Nestlé med produkter inden for kaffe, morgenmad og børnemad. 

Studiet, ”Suspack – consumer response toward sustainable food packaging solutions”, falder i tråd med Nescafés rejse henimod bæredygtig emballage. For Nescafé Gold-glasset er allerede designet til at kunne blive genanvendt. Glasset sorteres som glas, og låget som plastik. Næste store skridt på rejsen er Nescafé Gold refill-pakker, som var med i det store studium fra Aarhus Universitet.

”Vi kommer nu med Nescafé Gold i en refill softpack-emballage af monomateriale – dvs. helt igennem lavet af kun én type plastik. Materialet er derfor nu designet til genanvendelse, fordi det kan affaldssorteres som plastik. Dette vil vi også ændre for hele Nescafé-serien og er en del af Nestlés globale ambition om i 2025 kun at bruge emballage, der er genbrugelig eller genanvendelig,” siger Anna Lindqvist, som er marketing manager for Nescafé i Norden.

Desuden bliver Nescafés softpack-materiale (plastlaminat) med skiftet fra ikke-genanvendelig emballage også over 20 pct. Lettere, fordi der ikke længere er en aluminiumsbarriere i den ikke-genanvendelige pose, som ikke er der mere nu. Ser man på 2020-volumener for Danmark og Gold-sortimentet, betyder det, at Nescafé sparer omkring fire tons emballagemateriale.

Anna Lindqvist påpeger, at Nestlé og Nescafé er på en rejse:

”Vi er på vej, men ikke i mål. Vi går efter flere mål som fx at eliminere engangsemballage og at være med til at ændre forbrugeradfærden i en miljørigtig retning – det sidste ved øget information på produkterne om korrekt sortering. Med Nescafé har vi en særlig mulighed for at påvirke forbrugeradfærd, da der drikkes 6.000 kopper Nescafé verden over i sekundet. Det giver os også en stor forpligtelse til at arbejde målrettet med vores emballager.” siger Anna Lindqvist.

De nye refill-emballager fra Nescafé Gold er i disse dage ved at komme på hylderne i dansk detailhandel. 


Yderligere information fås hos:

Anna Lindqvist, nordisk marketingchef for Nescafé i Norden: +45 23 21 22 45 eller email: anna.lindqvist@dk.nestle.com 

og hos:

Polymeros Chrysochou
Professor
Coordinator for Industry Cooperation at MAPP
Tel.: +45 2797 5243
Mail: polyc@mgmt.au.dk 
http://person.au.dk/polyc@mgmt.au.dk
 

Nestlé-nyheder 

21.02.2024Nestlé Danmark A/S

Sponseret

KitKat med kakao fra Nestlés indkomst accelerator program lanceres i Danmark og Europa

10.10.2023Nestlé Danmark A/S

Sponseret

Nestlé ligger nummer 1 i "Natur" i World Benchmarking Alliance 2023 udgivelse

06.09.2022Nestlé Danmark A/S

Sponseret

Tjen penge mens du sorterer dit affald – Nestlé går sammen med affaldssorterings app'en Bower

22.02.2022Nestlé Danmark A/S

Sponseret

Danskerne vil gerne spise mere bæredygtigt, men synes det er for dyrt.

17.02.2022Nestlé Danmark A/S

Sponseret

Nestlés årsregnskab 2021: Nøgleord er bæredygtighed og vækst.

27.01.2022Nestlé Danmark A/S

Sponseret

Nestlé lancerer innovativ plan, der skal styrke arbejdet med at forebygge børnearbejde, generere øget indkomst til kakaobønder og opnå fuld sporbarhed i kakaoproduktionen.