Tjen penge mens du sorterer dit affald – Nestlé går sammen med affaldssorterings app'en Bower
På trods af en markant udvikling på området er affaldssortering stadig en udfordring, som det ikke er lykkedes at komme i mål med i Danmark. Det er ikke let at ændre vores vaner, og cirka halvdelen af alt husholdningsaffald bliver stadig ikke sorteret. Nestlé er gået sammen med den svenske affaldssorterings app Bower, der bygger på en incitaments struktur, der belønner forbrugere, når de sorterer deres husholdningsaffald.
Nestlé har forpligtet sig til at sikre at al emballage er 100% genbrugeligt eller genanvendeligt om 4 år. Der skal en omfattende indsats til for at nå det ambitiøse mål, der er en milepæl på vejen mod det helt store mål – at opnå net zero i 2050. En indsats, der inkluderer alt fra udvikling af miljøvenlige emballager til initiativer, der opmuntrer forbrugerne til at sortere deres emballage.
”Vores emballage forpligtelse stopper ikke ved selve emballagen. Vi har – og skal fortsat have - fokus på infrastrukturen for vores emballage, inklusive hvad der sker med emballagen efter forbrugerne har nydt vores produkter. Vi håber og tror på at Nescafés samarbejde med Bower vil bidrage til at flere af vores emballager bliver sorteret i Danmark” siger landechef for Nestlé i Danmark, Thomas Blomqvist.
Bower appen motiverer forbrugerne til at sortere deres emballageaffald korrekt. Ved at scanne stregkoden med appen, vil forbrugerne modtage points, når de smider deres affald i offentlige genbrugscontainere eller husstandens egne affaldscontainerem, der tømmes af kommunen – man kan starte når husstanden har registreret deres affaldscontainerne i Bower appen. Points kan efterfølgende konverteres til kontanter eller rabatkuponer der kan indløses i butikker, eller man kan donere pengene til velgørenhed. Bower selv mener, at belønningsdelen spiller en afgørende rolle for at få flere til at affaldssortere.
Data viser at op mod 80% sorterer deres emballageaffald, når der er en “gulerod“ i sigte. Suwar Mert, administrerende direktør i Bower, siger omkring partnerskabet:
“Vi er utroligt stolte over, at Nestlé har tilsluttet sig genbrugsrevolutionen, der i endnu højere grad vil innovere industrien ved at give forbrugerne incitamenter til affaldssortering. Konceptet har vist sig at være effektivt siden 80erne, da de første automatiske pantmaskiner blev introduceret. Det næste skridt mod en mere circulær værdikæde er digitalisering og at gøre sorteringen endnu mere tilgængelig for forbrugerne. Varemærker som Nescafé kan guide forbrugerne i den rigtige retning og effektivt bidrage til at få sorteringsandelene til at stige. Det er en win-win situation hvor alle involverede parter gør noget godt for vores jordklode."
I Danmark er Nescafé det første Nestlé varemærke, der har indgået samarbejde med Bower. Nescafé har længe sat bæredygtighed meget højt på dagsordenen, særligt inden for uddannelse af kaffebønder, bekæmpelse af skovrydning og reducering af vand i kaffeproduktionen. Nordisk chef for kaffe i Nestlé, Susanne Würtz understreger:
”Nescafé er verdens største kaffe mærke. Vi har derfor også et stort ansvar. Vi er altid på udkig efter nye og forbedrede måder, der kan bidrage til, at vi bliver endnu mere bæredygtige. Bower app´en er et lovende værktøj i denne forbindelse, og jeg glæder mig over, at vi nu kan introducere den på det danske marked.”
Udover Nescafés samarbejde med Bower i Danmark, Norge, Sverige og Finland, så tæller Nestlés nordiske Bower samarbejde også kaffemærkerne Nespresso og Zoégas samt dyrefoder brandet Purina (dog ikke Danmark på nuværende tidspunkt).