02.05.2014 | Strategi & ledelse
Forbrugerne kræver svar fra modeindustrien
Indhold fra partner Hvad er dette?
For nylig var der grund til at mindes hvordan over 1000 tekstilarbejdere døde som følge af et bygningskollaps sidste forår. Det er nu 1 år siden Rana Plaza, og den tragiske historie har resulteret i at flere forbrugere kræver svar fra modeindustrien.
I mandags viste DR2 udsendelsen; Frank går efter magten, en kritisk reportage om social ansvarlighed og bæredygtig leverandørstyring i modeindustrien. Kort fortalt vil dokumentaristen Frank Piasecki Poulsen med udsendelsen forsøge at finde ud af, hvordan industrien negativt påvirker miljøet og de fattige lokalsamfund, hvor vores tøj ofte produceres. Blandt andet sætter udsendelsen fokus på hvordan vi som forbrugere ofte ikke har adgang til fyldestgørende information om aktører i modeindustriens leverandørkæde.
Voksende forbrugerinteresse
I en tid hvor forbrugerens interesse for bæredygtighed er støt stigende, er det problematisk at den tilgængelige information om virksomheders værdikæder er begrænset. I takt med at også salget og udbuddet af bæredygtige produkter vokser, viser undersøgelser, at flertallet af forbrugerne er villige til at betale ekstra for de bæredygtige produkter. På trods af dette udgør bæredygtigt forbrug kun en begrænset del af det globale marked for forbrugsvarer. Der er flere årsager til dette, men en særlig væsentlig forklaring er forbrugernes manglende tillid til virksomhedernes påstande om bæredygtighed. De efterspørger derfor mere information, transparent kommunikation og langt større åbenhed omkring modevirksomhedernes organisering og produktion.
Den danske modeindustri har et forspring
Undersøgelser viser at vi i Danmark i snit forbruger 16 kg tøj pr. indbygger om året. Det svarer til ca. 64 t-shirts eller 16 jeans, og dette gør os til den mest storforbrugende befolkning i Norden. Samtidig har danske modevirksomheder med sin skandinaviske arv, stil og værdigrundlag en god mulighed for at påvirke forbrugeren og udnytte det markedspotentiale, der ligger i bæredygtighed. Forbrugerefterspørgslen om større gennemsigtighed giver genlyd på tværs af modeindustrien. Ved at sætte fokus på åbenhed, gennemsigtighed og medinddragelse af forbrugerne, har modevirksomheder derfor potentielt mulighed for at skabe en ny fortælling om virksomhedens identitet, brand og værdigrundlag med bæredygtighed som en key driver i forretningsmodellen. Dette vil appellere til det voksende forbrugersegment der i høj grad sætter bæredygtighed højt på deres prioriteringsliste. For at styrke denne position er det derfor essentielt at danske modevirksomheder i højere grad involverer forbrugerne i deres aktiviteter, f.eks. i forbindelse med kommunikation og produkt- og konceptudvikling. Modevirksomhederne bør altså i højere grad skifte fokus og strategi, og inkludere tillid, gennemsigtighed og forbrugerinvolvering som del af deres vigtigste forretningsprincipper og herved sikre en mere bæredygtig forretning.
Bahare Haghshenas er manager i Deloitte Sustainability, hvor hun har fokus på bæredygtigt forbrug og udvikling af partnerskabsmodeller.
Strategi & ledelse

Supply Chain Sustainability – How to ensure real progress?
Ambitious commitments require end-to-end transparency. Stakeholders welcome the ambition, but want to check progress
Indhold fra partner
Strategi & ledelse

Nyt innovationsprogram for SMVer skal udvikle bæredygtige løsninger med afsæt i 3D-print
AM Sustain er et innovationsprogram for små og mellemstore virksomheder med fokus på AM-teknologi/ 3D-print og bæredygtighed under Dansk AM Hub. Programmet implementeres i samarbejde med Deloitte. Dansk AM Hub er initieret og udviklet af Industriens Fond.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

En fjerdedel af verdens arbejdskraft er truet af klimaforandringer
En ny rapport fra Deloitte slår fast, at over 800 millioner jobs er truet af ekstremt klima og de økonomiske konsekvenser af omstillingen. Rapporten peger dog også på et potentiale for skabelsen af 300 millioner nye jobs i 2050, hvis verdens ledere handler og investerer rettidigt i en bæredygtig omstilling af arbejdsmarkedet.
Indhold fra partner
Klima, miljø og energi

How can you implement the SDGs in your business?
Hear how the professional board member, Stine Bosse, our Minister for Finance, Kristian Jensen, and the CFO, Rebecca Self, address the SDGs in short video interviews.
Indhold fra partner
Supply chain

Join Deloitte’s Supply Chain Panel
You have a great opportunity to be part of a growing community!
Indhold fra partner
Samfund

Råd til en vellykket ansættelse af flygtninge på din arbejdsplads
At få flygtninge vellykket ombord på en arbejdsplads kræver mere end den sædvanlige onboarding-proces. At fastholde dem kræver ofte også en bredere indsats for en inklusiv arbejdsplads end mange begår i dag.
Indhold fra partner