Forbrugerne kræver svar fra modeindustrien

For nylig var der grund til at mindes hvordan over 1000 tekstilarbejdere døde som følge af et bygningskollaps sidste forår. Det er nu 1 år siden Rana Plaza, og den tragiske historie har resulteret i at flere forbrugere kræver svar fra modeindustrien.

02.05.2014

Sponseret

Bahare Haghshenas, , Deloitte

I mandags viste DR2 udsendelsen; ’Frank går efter magten’, en kritisk reportage om social ansvarlighed og bæredygtig leverandørstyring i modeindustrien. Kort fortalt vil dokumentaristen Frank Piasecki Poulsen med udsendelsen forsøge at finde ud af, hvordan industrien negativt påvirker miljøet og de fattige lokalsamfund, hvor vores tøj ofte produceres. Blandt andet sætter udsendelsen fokus på hvordan vi som forbrugere ofte ikke har adgang til fyldestgørende information om aktører i modeindustriens leverandørkæde.

Voksende forbrugerinteresse
I en tid hvor forbrugerens interesse for bæredygtighed er støt stigende, er det problematisk at den tilgængelige information om virksomheders værdikæder er begrænset. I takt med at også salget og udbuddet af bæredygtige produkter vokser, viser undersøgelser, at flertallet af forbrugerne er villige til at betale ekstra for de bæredygtige produkter. På trods af dette udgør bæredygtigt forbrug kun en begrænset del af det globale marked for forbrugsvarer. Der er flere årsager til dette, men en særlig væsentlig forklaring er forbrugernes manglende tillid til virksomhedernes påstande om bæredygtighed. De efterspørger derfor mere information, transparent kommunikation og langt større åbenhed omkring modevirksomhedernes organisering og produktion.

Den danske modeindustri har et forspring
Undersøgelser viser at vi i Danmark i snit forbruger 16 kg tøj pr. indbygger om året. Det svarer til ca. 64 t-shirts eller 16 jeans, og dette gør os til den mest storforbrugende befolkning i Norden. Samtidig har danske modevirksomheder med sin skandinaviske arv, stil og værdigrundlag en god mulighed for at påvirke forbrugeren og udnytte det markedspotentiale, der ligger i bæredygtighed. Forbrugerefterspørgslen om større gennemsigtighed giver genlyd på tværs af modeindustrien. Ved at sætte fokus på åbenhed, gennemsigtighed og medinddragelse af forbrugerne, har modevirksomheder derfor potentielt mulighed for at skabe en ny fortælling om virksomhedens identitet, brand og værdigrundlag med bæredygtighed som en key driver i forretningsmodellen. Dette vil appellere til det voksende forbrugersegment der i høj grad sætter bæredygtighed højt på deres prioriteringsliste. For at styrke denne position er det derfor essentielt at danske modevirksomheder i højere grad involverer forbrugerne i deres aktiviteter, f.eks. i forbindelse med kommunikation og produkt- og konceptudvikling. Modevirksomhederne bør altså i højere grad skifte fokus og strategi, og inkludere tillid, gennemsigtighed og forbrugerinvolvering som del af deres vigtigste forretningsprincipper og herved sikre en mere bæredygtig forretning.

Bahare Haghshenas er manager i Deloitte Sustainability, hvor hun har fokus på bæredygtigt forbrug og udvikling af partnerskabsmodeller.

21.11.2022Deloitte

Sponseret

Supply Chain Sustainability – How to ensure real progress?

07.11.2022Deloitte

Sponseret

En fjerdedel af verdens arbejdskraft er truet af klimaforandringer

22.10.2022Deloitte

Sponseret

Join Deloitte’s Supply Chain Panel

15.04.2019Deloitte

Sponseret

Nyt innovationsprogram for SMVer skal udvikle bæredygtige løsninger med afsæt i 3D-print

26.03.2019Deloitte

Sponseret

How can you implement the SDGs in your business?

20.03.2019Deloitte

Sponseret

Råd til en vellykket ansættelse af flygtninge på din arbejdsplads