Forbrugerombudsmanden
22.01.2025CSR.dk
Forbrugerombudsmanden politianmelder flyselskabet KLM for vildledende udsagn om bæredygtighed
Anmeldelsen omhandler en reklame anvendte KLM udsagn om bæredygtighed, der efter Forbrugerombudsmandens opfattelse gav forbrugerne et indtryk af, at det medførte større klima- og miljømæssige fordele at flyve med KLM, end det faktisk medførte.
22.11.2024DreistStorgaard Advokater A/S
Sponseret
Hvad må man - og hvad må man ikke - sige, om det man gør på det ”grønne” område?
Når vi har holdt et indlæg om greenwashing – eller ”miljømæssige udsagn i markedsføring”, som Forbrugerombudsmanden kalder det, oplever vi ofte en ”hold da op!”-reaktion fra de tilhørende. Næsten alle gør det – altså siger noget om at være ”bæredygtig”, ”grøn” eller ”klimavenlig” – det er blevet til en integreret del af mange virksomheders kommunikationsprofil. Derfor er der også mange, der faktisk gør noget, de ikke må.
08.04.2024Miljømærkning Danmark
Sponseret
Greenwashing og greenhushing – tekstilbranchen kæmper med grøn omstilling
Krav fra kunder og lovgivning kalder på omstilling til cirkulær økonomi. Branchen selv har svært ved at navigere i junglen af lovgivning og bæredygtighedskommunikation og kalder på flere konkrete hjælpeværktøjer.
12.12.2023Viegand Maagøe
Sponseret
Grønt, bæredygtigt, klimavenligt … Du må ikke lyve
Forbrugerombudsmanden har haft travlt med at sikre, at virksomheder holder sig inden for skiven i deres kommunikation. For sager om vildledende markedsføring, har ryddet mange avisers forsider og skabt bekymring i mange virksomheder, som gerne vil undgå at blive stemplet for greenwashing.
05.12.2022CSR.dk
Forbrugerombudsmanden: Slækkes der på markedsføringen, kan det lede til politianmeldelse
Under et oplæg understregede Forbrugerombudsmanden vigtigheden af, at virksomheder skal have styr på sin markedsføring, så man undgår greenwashing – ellers kan det potentielt lede til politianmeldelse.
04.04.2022CSR.dk
Ny guide fra Dansk Erhverv skal hjælpe online-butikker med at kommunikere om grønne tiltag og produkter
Der hersker stadig stor tvivl om reglerne i forhold til grøn markedsføring - særligt onlinebutikkerne er i vildrede. Det er konkurrenceforvridende, hvis nogen fremstår mere grønne, end de er, mens andre holder sig tilbage, mener Dansk Erhverv, som netop har udgivet en guide.
Udgiver
Copyright 2023