Dansk modeindustri på briksen: Forbrugerombudsmanden går markedsføring efter i sømmene
De kommende måneder vil Forbrugerombudsmanden rette sit fokus mod modebranchens miljømarkedsføring efter gentagende anklager om greenwashing fra grønne organisationer.
Forbrugerombudsmanden vil i de kommende måneder sætte ekstra fokus på mode- og tekstilbranchens markedsføring af bæredygtighed. Beslutningen kommer efter en række anklager om greenwashing, hvor virksomheder beskyldes for at vildlede forbrugere med upræcise eller overdrevne miljøpåstande.
Ifølge Karen Søndergaard, kontorchef hos Forbrugerombudsmanden, er der allerede observeret flere tilfælde, hvor markedsføringen ser ud til at bryde reglerne.
Som en del af indsatsen vil Forbrugerombudsmanden sende høringsbreve til virksomheder, der har markedsført deres produkter med bæredygtige løfter.
De vil blive bedt om at dokumentere deres påstande, og hvis de ikke kan det, risikerer de sanktioner. Er vildledningen grov, kan det ende med politianmeldelser.
Modeuge i modvind
Greenwashing i modebranchen er ikke et nyt fænomen, men mistanken fik ny opmærksomhed, da Forbrugerrådet Tænk og rådgiver Tanja Gotthardsen i sidste uge anmeldte Copenhagen Fashion Week og syv danske modebrands til Forbrugerombudsmanden.
"Deres markedsføring mere generelt fremstår med ord og vendinger, der kan betyde, at forbrugerne bliver vildledt til at tro, at disse virksomheder og/eller produkter er mindre miljøbelastende, end det reelt er tilfældet," lød det i anmeldelsen.
Copenhagen Fashion Week stiller bæredygtighedskrav til de brands, der deltager i modeugen. Kritikerne mener dog, at kravene er vage og ikke nødvendigvis afspejler en reel grøn indsats. Anmelderne påpeger, at flere af de deltagende virksomheder i praksis ikke lever op til kravene.
Direktør for modeugen, Cecilie Thorsmark, afviser dog kritikken:
"Vi er af den ganske klare holdning, at vi ikke har markedsført os på bæredygtighedskrav og kan ikke genkende det billede, som Forbrugerrådet Tænk fremfører," siger hun til DetailWatch.
Brancheorganisationen Dansk Mode og Textil ser dog positivt på Forbrugerombudsmandens øgede indsats og peger på, at håndhævelse af reglerne kan være en fordel for de virksomheder, der faktisk arbejder seriøst med bæredygtighed.
- lhs