Fra hestens egen mund: SMV’er vil gerne tage ansvar, men ikke reguleres

Små og mellemstore virksomheder (SMV'er) oplever i stigende grad, at bæredygtighed bliver et forbrugerkrav, et lovkrav og et konkurrenceparameter, og de har lille viden men stor interesse i at vide mere om emnerne bæredygtighed, samfundsansvar og FNs Verdensmål. Det viser en undersøgelse om SMV'ers samfundsansvar.

Undersøgelse blandt SMV'er viser, at det både er profit og etik, som driver deres ønske om at arbejde med bæredygtighed og samfundsansvar. .

26.05.2021

CSR.dk

I en undersøgelse sat i værk af arbejdsgiverforeningen KA, som organiserer 1200 SMV’er, står det klart at virksomheder i denne størrelse gerne vil arbejde med feltet. Hele 79 procent er bevidste om deres samfundsansvar og næsten 60 procent vil gerne arbejde mere med samfundsansvar. Kun 3 procent vil ikke.

Virksomhederne i undersøgelsen oplever et stigende krav om bæredygtighed. Pga. lovkrav, som 64 procent af virksomhederne oplever som stigende, men også fordi kunder og omverdenen generelt bliver stadig mere optaget af emner som bæredygtighed og samfundsansvar.

Ifølge lektor Steen Vallentin fra CBS Sustainability viser undersøgelsen, at samt at virksomhederne er etisk og moralsk motiverede til at integrere et samfundsansvar i alle dele af deres virksomhed.

"Respondenterne i undersøgelsen oplever generelt, at der er øget pres på bæredygtighedsagendaen både markeds- og lovgivningsmæssigt og i det offentlige rum, og at det stiller krav om et højere vidensniveau," fortæller Steen Vallentin og fortsætter:

"Det er interessant at se, at mange respondenter lægger vægt på vigtigheden af at bæredygtighed og samfundsansvar bliver integreret - ikke kun i produkter, serviceydelser og forretningsmodel, men også i virksomhedens organisation og kultur. Undersøgelsen viser, at det ikke kun er vigtigt af hensyn til virksomhedens brand og bundlinje, men også af etiske og moralske grunde. Samfundssindet synes at stikke dybt blandt undersøgelsens SMV'er," siger Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

Samfundsansvar skal frem i lyset og kommunikeres
Den nye undersøgelse om SMV'ers samfundsansvar viser ifølge Steen Vallentin fra forskningscenteret CBS Sustainability en tendens henimod større åbenhed om virksomheders bæredygtighed og samfundsansvar.

"Det er interessant, at der synes at være en udbredt holdning om at bæredygtighed og samfundsansvar er noget der helst skal kommunikeres. Her kan det virke som om, der har været et holdningsskred i de senere år. Tidligere har devisen om at 'den, der lever stille, lever godt' været udbredt i dansk erhvervsliv. Hvis man undlod at sige alt meget om sit sociale ansvar, var man mindre eksponeret og sårbar over for kritik. Samtidig viser undersøgelsen også en bevidsthed om, at virksomheders grønne budskaber ofte kan virke som greenwashing. Det peger på de udfordringer, der kan være forbundet med at kommunikere grønne budskaber på en troværdig måde," konstaterer Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

Virksomheder vil og kan finde de konkrete veje
Mange af virksomhederne i undersøgelsen fremhæver manglende viden som en udfordring for at komme videre i arbejdet med samfundsansvar. En tredjedel siger at de kun ved lidt om SMV’er og bæredygtighed og 39 procent vurderer deres vidensniveau til at være middel.

Ifølge arbejdsgiverforeningen KA, som står bag undesøgelsen, skal de store ord og overordnede mål i f.eks. FN’s Verdensmål finde konkrete veje hos SMV'erne.

"SMV'er har skaberlyst og virketrang og lever af at tage ansvar, løse problemer og skabe bæredygtig værdi. Vi oplever derfor, at de store ord og høje ambitioner i fx Verdensmålene bliver omsat til konkrete initiativer og resultater i SMV'ernes udvikling. Det kræver dog, at virksomhederne oplever en tillidsfuld samfundskontrakt og ikke demotiveres af bureaukrati. SMV'er skal inspireres af konkrete eksempler, forretningsudvikling og partnerskaber, der skaber bæredygtighed for både virksomheden, mennesker, økonomien, miljøet og samfundet," udtaler Karsten Høgild, direktør i KA.

Virksomheder ser regulering som et tveægget svær
Undersøgelsen viser, at netop regulering er et springende punkt i små og mellemstore virksomheders samfundsansvar.

"På den ene side lægger mange respondenter i undersøgelsen vægt på frihed til selv at kunne handle og finde på de bedste løsninger - og på, sådan kan det tolkes, frihed fra omstændeligt bureaukrati og reglers snærende bånd. På den anden side er der også mange, der anerkender stigende lovkrav som en vigtig drivkraft for bæredygtig udvikling. Det korte af det lange er, at der er brug for begge dele: både for lovgivning, herunder ikke mindst EU-regulering, som kan være med til at sikre gunstige rammevilkår, økonomiske incitamenter og fælles standarder m.m. og for innovative virksomheder, som kan rykke selv - og i samarbejde med andre," konstaterer Steen Vallentin fra CBS Sustainability.

- EHS

ista Danmark A/S

Sponseret

CO2- rapportering skaber overblik og styrker den grønne omstilling

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Denne artikel er del af et tema:

I fokus: CSR i SMV'er

Relateret indhold

02.06.2025CSR.dk

Naturen som juridisk person: En ny tilgang til miljøbeskyttelse

02.06.2025CSR.dk

Teknologivirksomhed planter nyt liv baghaven

30.05.2025CSR.dk

Danske virksomheder holder fast i bæredygtighedsarbejdet til trods for lettelser i rapporteringskrav

29.05.2025CSR.dk

Aalborg Portland vil gå fra sort syndebuk til grøn frontløber

28.05.2025CSR.dk

Musikbranchen toner grønt: Fra klimakoncerter til naturen som medkunstner

28.05.2025Daka Denmark A/S

Sponseret

Daka tilbage i plus – og godt i gang med 2025

27.05.2025CSR.dk

Danmark skal satse klogt i det globale batterikapløb

27.05.2025CSR.dk

Anima kræver fuld stop for turbokyllinger hos Coop

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
SustainImpact ApS
Kursus
Business Cases 2.0 - Aarhus

SustainImpact tilbyder Business Case 2.0 kursus gennem vores langvarige samarbejdspartner Faarup & Partners. Traditionelt har man besluttet om projekter ud fra et snævert fokus på økonomi og tid. Fremadrettet er der brug for i langt højere grad at indtænke værdi i et bredere perspektiv, så man sikrer, at de bedste løsninger bliver valgt. Vi kalder denne tilgang for Business Cases 2.0.

Dato

03.06.2025

Tid

09:00

Sted

Aarhus

Dagrofa aps
Kursus
Deltag i kulinarisk masterclass: ’Ansvarlig fisk på tallerkenen’

Den 3. og 10. juni inviterer Dagrofa Foodservice til inspirerende kulinariske masterclasses i henholdsvis Odense og Ishøj.

Dato

03.06.2025

Tid

13:00

Sted

Odense og Ishøj

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: Alt du skal vide om ISO 27001

Lær om krav og fordele ved en ISO 27001 certificering. Er der krav til, at din virksomhed skal have en ISO 27001 certificering, eller er du blot nysgerrig på at vide mere om standarden? Deltag i vores webinar den 4. juni og få indsigt i, hvordan certificeringen kan hjælpe din virksomhed med informationssikkerhed og compliance. Falk Lange, som er Head of Information Security Management System hos TDC Erhverv, er med på webinaret og vil fortælle om deres erfaringer med ISO 27001 og NIS2.

Dato

04.06.2025

Tid

13:00

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Risikobaseret intern audit af ledelsessystemer

ISO ledelsessystemstandarderne stiller krav om, at virksomhedens ledelsessystem tager udgangspunkt i risici og muligheder.

Dato

11.06.2025

Sted

Odense

DTU
Event
Executive MBA Breakfast Club

Discover how you can elevate your leadership career and bring significant value to your company with an Executive MBA from DTU.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

DTU bygning 421 Kollegiebakken 2800 Kgs. Lyngby

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

11.06.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia