Gasbilerne sætter scenen på grøn Transport 2019

Fra torsdag d. 21. marts til lørdag d. 23. marts giver transportsektoren den max gas i Herning på årets transportmesse. Hos IVECO skal det forstås helt bogstaveligt: Fem ud af seks medbragte køretøjer er nemlig gasdrevne og de besøgende kan bl.a. opleve Årets Varebil 2018 og den nykårede ”Sustainable Truck of the Year 2019”. De udstilles både på IVECOs egen stand og på messens nye særlige område for grønne transportløsninger.

Transportmessen i Herning samler hvert år besøgende fra hele Skandinavien, og denne gang sker det med fokus på grøn omstilling og indfrielse af klimamålene. Således er der på årets messe, som forløber fra torsdag d. 21. marts til lørdag d. 23. marts, et dedikeret område for grøn transport.

Der er derudover programsat en politisk paneldebat med tv-vært Cecilie Beck som ordstyrer, hvor de besøgende kan høre transportpolitikere og andre centrale aktører diskutere fremtidens grønne løsninger.

Næsten fuldt hus på gasbiler

Det grønne fokus bifaldes af IVECO, der som verdens førende leverandør af gasdrevne køretøjer både udstiller på sin egen stand og i det særlige grønne område. Her kan de besøgende f.eks. kigge forbi og opleve Årets Varebil 2018, IVECO Daily Blue Power, samt den helt nykårede ”Sustainable Truck of the Year 2019” IVECO Stralis NP 460 hk.

- Fem ud af de seks køretøjer, vi har med på messen, er gasdrevne. Det har vi valgt for at sende et klart signal om, at vi står klar med løsningerne til at få den grønne omstilling op i omdrejninger. Vi vil bl.a. lægge vægt på de langtrækkende miljømæssige fordele ved biogas til transport, der kan give emissionsnedskæringer på mere end 90 % for NO2, 99 % for partikler og 95 % for CO2 med biometan, siger Morten Iversen, der er Nordic Sustainability Manager hos IVECO.

- Det er fantastisk, at messen i år har valgt at rette spotlyset mod den grønne dagsorden med både et dedikeret grønt område og politisk paneldebat. Og vi glæder os til at snakke med de besøgende om deres muligheder for selv at komme godt i gang, fortsætter han.

Der mangler politisk vilje til grøn omstilling

Mens man i Danmark primært fokuserer på el-bilerne, når snakken falder på grøn omstilling, er man uden for landets grænser allerede langt med implementering af biogas som fremtidens drivmiddel i den tunge transport.

I den sammenhæng skal det siges, at man med gas kan substituere diesel-køretøjerne 1:1 allerede i dag – noget som ligger meget langt væk for elektrisk drevne eller brint-drevne køretøjer.

Sverige er et foregangsland, og ifølge Energigas Sverige kører der allerede nu over 55.000 gasdrevne køretøjer rundt, som kan tankes op på flere end 180 offentligt tilgængelige tankstationer. Andelen af busser i Sverige, der kører på gas, er nu helt oppe på 17 %.

Til sammenligning er der i Danmark lige nu blot 585 gasdrevne køretøjer ifølge De Danske Bilimportørers Bilstatistik. Altså kun omkring 1 % af antallet, der kører i Sverige. De kan tankes op på de 17 tankstationer, der pt. er etableret i Danmark. Andelen af gasbusser i Danmark er fortsat under 2 %.

- Hvorfor er der så stor forskel på landene? Jeg tror, at en stor del af forklaringen er, at man fra den svenske regerings side har indført økonomiske incitamenter til at investere i køretøjer på biogas, som vi ikke har herhjemme, forklarer Morten Iversen og runder af:

- I Danmark kommer efterspørgslen på bæredygtig transport stadig primært fra enkelte kommuner og private virksomheder, der f.eks. byder ind på kommunale transportopgaver. Skal vi rykke ved det store samlede billede, kræver det en langt mere målrettet politisk indsats, og det bliver derfor interessant at følge debatten med politikerne.

Besøgende på Transport 2019 kan finde IVECO på stand 3010 i Hal D samt det nye grønne område i Hal C. De modeller, som IVECO har medbragt på årets messe, omfatter: IVECO Stralis NP 460 hk, IVECO Daily Blue Power, IVECO Eurocargo NP, der er særligt velegnet til bykørsel, samt on- og off-road lastbilen IVECO Stralis X-Way.

Grønne løsninger til bæredygtig passagertransport

Derudover kan de besøgende blive klogere på gasdrevet bustransport, da IVECO også står klar til at fortælle om den nye IVECO Crossway Normal Floor CNG samt IVECO Daily Minibus CNG med 22 sæder.

IVECO Crossway Normal Floor CNG er lanceret i naturlig forlængelse af IVECO Bus’ overgang til alternative brændstoffer, som startede med IVECO Daily modellen og fortsatte med IVECO Crossway LE CNG.

Den nye model bruger samme vision som på LE, og derfor vil man opleve, at selvom CNG tankene er monteret på taget, vil selve bussen ikke være højere end en normal dieselmodel med aircondition. Samlet højde er derved holdt på 3455mm, uden at det går ud over den interne højde på 2045mm. Derved overholder den alle krav til frihøjde, samtidig med at det ikke har betydning for overblik og udsyn.

Motoren er den nyeste i programmet, den 6-cylindrede Cursor 9 med 360 HK og 1650 NM ved 1200 omdrejninger/min. Og den kan kombineres med både ZF Ecolife og Voith Diwa 6, så den kan passe til alle missioner i segmentet. Tankkapaciteten er holdt på 1260 l med type CNG 4 og 1280 l med type CNG 3, som er placeret på den forreste del af bussen for bedre vægtfordeling. Da de er placeret lavt, giver de et bedre tyngdepunkt, som gavner den daglige håndtering af bussen. Tankkapaciteten giver desuden en rækkevidde på op til 600 km.

En anden fordel ved denne bus er, at den ud over motor og tanke er identisk med dieselversionen, og derfor kræver det minimal omstilling at skifte fra diesel til CNG, når det kommer til reservedele, værkstedspersonale og daglig brug af chaufførerne.

I den lettere ende af skalaen har den populære serie IVECO Daily Minibus fået et nyt medlem i form af modellen 65C14, som kombinerer gasmotoren med stort passagerantal.

Selv med en total vægt på 6,5t klarer modellerne 136 hk. Sammen med vores 8 trins Hi-Matic gearkasse får den elektriske retarder en tur i den nye Daily Minibus til at føles som en leg, og den er perfekt til alle opgaver, som en bus i dette segment skal kunne løse. Tankkapaciteten går fra 220 l og helt op til 276 l.

Med hele 22 sæder, hvor de sidste syv er til at tage ud for at gøre plads til kørestol eller arrangere passagererne efter grupper, er der her tale om et meget alsidigt køretøj.

IVECO Daily Minibus udmærker sig desuden ved at være velkendt på eftermarkedet, og 90 % af den nye gasmodel består af dele, som bruges på dieselversionen og derfor er let tilgængelige.

10.12.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

Grønt fokus hos Roadshow ApS

03.12.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

IVECO, FPT Industrial and Nikola Corporation launch their partnership to achieve zero-emissions transport

24.10.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

IVECO BUS vinder prisen 'Sustainable Bus of the Year' for tredje år i træk

10.10.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

PostNord tester IVECO-lastbil på biogas

03.07.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

IVECO lancerer ny IVECO S-WAY: den 100% forbundne, chaufførorienterede langturslastbil

02.05.2019IVECO Danmark A/S

Sponseret

Grøn transport i fokus på landsdækkende verdensmålsturné