Gladsaxe kommune har halveret papirforbruget

En målrettet indsats med at digitalisere arbejdsgangene og øget omtanke fra medarbejderne har betydet, at papirforbruget i Gladsaxe kommune er halveret på blot fem år. Det er sundt for både kommunens image og bundlinje, lyder det fra Vicekommunaldirektøren.

23.02.2009

CSR.dk

I løbet af fem år er det lykkedes at reducere papirforbruget i Gladsaxe Kommunes administration med over 50 %. I 2003 blev der brugt, hvad der svarer til cirka 12.380.000 stykker papir, mens forbruget i 2008 kom helt ned på 5.979.000 stykker papir. Ifølge Vicekommunaldirektør i Gladsaxe Kommune Hans H. Jensen skyldes det store fald i papirforbruget en kombination af en satsning på at digitalisere så mange arbejdsgange i kommunen som muligt og ikke mindst, at medarbejderne er blevet opfordret til at udvise almindelig omtanke, når det gælder papirforbruget. Som led i digitaliseringsprocessen besluttede kommunen fra 1. januar 2008 at vinke farvel til de gammeldags papirtrykte lønsedler. I stedet modtager de cirka 8.000 kommunalt ansatte nu deres løninformationer via e-boks. Samtidig er administrationen gået helt over til elektronisk fakturering og dokumenthåndtering, og alene beslutningen om, at regninger skal modtages og betales elektronisk, har ført til 100.000 færre breve i kommunens postkasser om året. Også kommunens kopimaskiner er blevet mindre grådige. I dag printer de på begge sider af papiret og sluger derfor kun halvt så mange ark som tidligere: ”Der vil stadig være situationer, hvor der er brug for at bruge papir, blandt andet når man skal til møde, er det rart at have papir at støtte sig til, men så sparer vi eksempelvis ved, at vores kopimaskiner er indstillet til at printe på begge sider af papiret – du skal altså fortage dig noget, hvis du vil ændre den indstilling. Det er et lille tiltag, men det har betydet en ret stor besparelse,” siger Hans H. Jensen.
Han forklarer, at udover den besparelse som digitaliseringen af rådhuset har givet, har medarbejdernes omtanke også været med til at spare endnu en bid: ”I 2004 startede vi en kampagne, hvor medarbejderne via vores intranet og plakater rundt om i huset blev opfordret til at overveje deres papirforbrug. Samtid har man i de enkelte afdelinger arbejdet med at tilrettelægge arbejdsgangene således at de ikke udløser papir, det tror jeg, har givet en ekstra besparelse,” vurderer Hans H. Jensen.

Reduktionen gavner image og bundlinje
Som øverste chef for kommunikationsafdelingen står han bag en klar politik om, at succeshistorier som kommunens papirreduktion skal kommunikeres til pressen: ”Vi føler en vis stolthed, fordi vi formår at gøre tingene mere effektivt og dermed sparer på ressourcerne, så det er klart, at vi gerne vil kommunikere det ud, når vi formår at spare på papir eller strøm eller alt muligt andet. Jeg synes også, at det betyder noget for kommunens image, at vi i forhold til at være ressourcebevidste går forrest. Samtidig har det en økonomisk effekt, at vi kan skære ned på papiret. Og det er jo altid et godt signal at sende til borgerne, at vi sparer penge,” fastslår Hans H. Jensen. Selvom kommunen har mere end halveret papirforbruget på fem år, har Hans H. Jensen stadig ambitioner om at få forbruget endnu længere ned: ”Jeg har netop bestemt, at vi skal have lavet et tjek på, hvad der stadig flyder rundt af papir i vores organisation. Vi er et rådhus med flere hundrede decentrale enheder som alle er koblet op elektronisk, men jeg har en fornemmelse af, at der stadig flyder en del papir rundt i det system, og det har jeg bedt om, at får styr på i 2009. Enkelte steder kan der jo være gamle traditioner, som ikke helt er blevet afskaffet endnu.”

www.csr.dk/kommunikation

Rambøll A/S

Sponseret

Bliv klogere på CER

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

17.09.2025CSR.dk

Fra benægtelse til forvirring: Moderne klimaskeptikere vil så tvivl frem for at benægte

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

17.09.2025CSR.dk

ØGO-sag udløser politianmeldelse: ’Grov overtrædelse af loven’

16.09.2025MäRK

Sponseret

Vi får den verden, vi fortæller om

15.09.2025CSR.dk

Cirkulær økonomi vinder frem i klimakommunikationen

15.09.20253H Law

Sponseret

3H Law Miniserie: Bæredygtighed i din branche - Detailbranchen

10.09.2025CSR.dk

Slut med ekstra midler til greenwashing trods stort behov

09.09.2025Vugge til Vugge ApS

Sponseret

Green Claims Under Scrutiny: How to Communicate with Evidence

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Dakofa
Seminar
Hybrid-Seminar: Hvordan kan den fremme den cirkulære omstilling i byggebranchen?

Den nye byggevareforordning trådte i kraft den 7. januar 2025 og vil få fuld anvendelse frem mod 8. januar 2026. Forordningen fastlægger harmoniserede EU-regler for byggevarer. Hensigten er, at den skal fremme byggevarers frie bevægelighed på markedet, reducere den administrative byrde (gennem digitale løsninger) og sikre, at byggevarer er i overensstemmelse med principperne for cirkulær økonomi og nye byggeteknologier.

Dato

17.09.2025

Tid

12:30

Sted

Online / Dakofa, Vesterbrogade 149, Bygning D, 4. sal, KBH V

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Uddannelse
Kvalitetsleder

Kompetencegivende kvalitetslederuddannelse

Dato

18.09.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Seminar
ISO 14001 Inspirationsseminar

I løbet af ISO 14001 Inspirationsseminaret får du forståelse for ISO 14001 standarden og bliver i stand til at vurdere den miljømæssige bæredygtighed i din virksomheds miljøledelsessystem i forhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

MäRK
Morgenmøde
AT DRIVE FORRETNING ER IKKE EN RET – MEN ET ANSVAR

Vi lever i en tid, hvor compliance ikke er nok. Hvor ansvar ikke kan reduceres til regneark, dokumentation og business as usual. Verden har brug for virksomheder, der handler med etisk dømmekraft og menneskelig integritet. Som ikke kun spørger “Hvad må vi?”, men “Hvad er rigtigt – ikke bare her og nu, men også for kommende generationer?”

Dato

18.09.2025

Tid

08:30

Sted

Merkur Andelskasse, Vesterbrogade 40, 1. sal, 1620 København

Dakofa
Kursus
En god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning

Et nødvendigt gør-det-selv kursus for såvel udbydere som tilbudsgivere. På dette kursus sætter vi nemlig fokus på rammerne for og kommunernes værktøjer til at sikre en god udbudsproces og en fair kontraktopfølgning i en tid, hvor udbud og kontrakter er et væsentligt link mellem udbydere og entreprenører. Grundet overvældende interesse er dette en gentagelse af kurset fra marts 2025.

Dato

18.09.2025

Tid

10:00