Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing

Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.

10.08.2022

CSR.dk

"Homo hele året" - kan man ind i mellem se på f.eks. t-shirts og muleposer under Copenhagen Pride.

Udsagnet er en protest mod virksomheder, som en uge om året har regnbuefarvet logo på deres SoMe-profiler, men som resten af året ikke gør noget for at være opmærksom på og forbedre arbejds- og generelle livsvilkår for LGBT+-personer. Virksomhederne opfattes som at lukrere på pridebevægelsen og udnytte LGBT+-personers kamp uden egentlig at engagere sig i denne selv.

Læs også: Companies are massively important for LGBT+ inclusion

I en kronik i Information forklarer postdoc ved CBS Jannick Friis Christensen noget af kompleksiteten i debatten om pinkwashing, men kommer derudover med gode råd til virksomheder, der gerne vil sikre sig mod anklager om pinkwashing for deres engagement i pride-ugen. De gode råd kommer ud af en undersøgelse af, hvordan virksomheder og arrangørerne af Copenhagen 2021 World Pride arbejdede sammen og udbyttet af dette samarbejde. 

  1. Det skal koste noget - begge parter er enige om, at der skal penge på bordet, penge som kan komme direkte fra virksomhedens kasser eller fra salget af et særligt pride-produkt. 
     
  2. Penge er ikke alt - hvis man som virksomhed vil sikre sig mod anklager om pinkwashing, så skal den også kunne vise, at der er relevante aktiviteter i virksomheden med fokus på LGBT+, som kører hele året.
     
  3. Indsatsen skal inddrage egne LGBT+-medarbejdere og det kan være en god idé at yde støtte til et egentligt LGBT+-netværk i virksomheden, som ledelsen kan samarbejde med. Ikke blot i forbindelse med udadvendte aktiviteter som f.eks. pride-ugen, men løbende for at sikre sig, at ledelsen har øje på egne blinde vinkler. F.eks. barsel til alle ikke-fødende forældre, som ikke tilgodeses af de gængse regler, fremhæver Jannick Friis Christensen i kronikken. Hvis ens virksomhed er for lille til at have et netværk af egne medarbejdere, kan man prøve at etablere en dialog med LGBT+-organisationer
     
  4. Ude og hjemme - den store udfordring ift. kampen for LGBT+-rettigheder ligger oftest på markeder uden for Danmark. Her kan virksomheder risikere at blive ramt af boykot foruden at komme i karambolage med politikere, medier og andre aktører. Under behørig hensyntagen til de ansatte på det marked, anbefales virksomheden at stå fast og fokusere på to hovedindsatser i de markeder: At tilbyde en arbejdsplads, hvor LGBT+-personer kan være sig selv og at arbejde for at påvirke lovgivere i retning af lige rettigheder og muligheder for alle. 

Hvis man skulle være i tvivl om, hvorfor man som virksomhed overhovedet skal bevæge sig ind i noget, der kunne ligne et minefelt, leverer Jannick Friis Christensen denne forklaring: 

Læs også:  WorldPride dropper Nestlé-samarbejde efter hård kritik

"Til syvende og sidst handler pride om synlighed ud fra devisen om, at synliggørelse af en bestemt gruppe går forud for at kunne agere politisk og skabe forandringer for det bedre. Den synlighed kan alle virksomheder bidrage til – også din. Skulle man ende med at blive kritiseret for pinkwashing, så er øvelsen at tage kritikken til sig ved at bruge den som udgangspunkt for at gøre tingene lidt anderledes. Kritikken er meget vel et udtryk for en forventning, ens virksomhed selv har skabt hos nogle af dens interessenter ved at kippe med regnbueflaget – og det forpligter."

Et eksempel på hvordan en virksomhed kan skabe synlighed og vise opbakning til LGBT+-rettigheder i hele verden, er Mærsks regnbuefarvede containere, som de seneste år har været på turné i hele verden. Se mere i den korte video neden for. 

- EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

22.07.2024CSR.dk

Klimavenlige handlinger betaler kulturelle oplevelser i København

18.07.2024CSR.dk

EU's Taksonomi kan skubbe branchen i en mere bæredygtig retning

12.07.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Sammen med High:five giver Elis utilpassede unge en chance på arbejdsmarkedet

12.07.2024Elis Danmark A/S

Sponseret

Elis’ tekstilstøtte sikrer flere og ekstra gode ferieoplevelser til udsatte børn

05.07.2024Nilfisk

Sponseret

Nilfisk hjælper krigsskadede ukrainere

26.06.2024CSR.dk

Rapport: Forbrugere vælger oftere genbrugstøj

26.06.2024Dagrofa aps

Sponseret

Nyt tiltag skaber jobs for unge med autisme i Ishøj Kommune

20.06.2024CSR.dk

Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation

Jobmarked

Se alle

Visma e-conomic A/S

Sustainability Manager

Har du erfaring med ESG, og vil du gøre en forskel i en virksomhed i rivende udvikling? Så er det måske dig, vi leder efter.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Roblon A/S

ESG-koordinator

Brænder du for at arbejde med bæredygtighed? Få et spændende job som ESG-koordinator hos Roblon A/S og bliv fagligt ansvarlig for ESG-rapportering i en international virksomhed i vækst

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

29.08.2024

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Åben tilmelding: ESG Sommerskole

Få viden og værktøjer til at forbedre din virksomheds bæredygtige forretningsindsats med sommersmagsprøver fra den praktiske Sustainable Business Change Manager uddannelse.

Dato

07.07.2024

Tid

09:00

Sted

Online

2030 Builders
Møde
Sustainability Engagement Consultative call

Participate in an open discussion hosted by Mia Negru, co-founder of 2030 Builders. Engage in a dynamic dialogue focusing on the unique challenges and best practices in sustainability engagement. This session aims to foster a collaborative environment where you can exchange insights with fellow professionals, explore innovative solutions, and learn how to leverage technology to enhance human interactions within your company.

Dato

02.08.2024

Tid

12:00

Sted

Google Meet