Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing

Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.

10.08.2022

CSR.dk

"Homo hele året" - kan man ind i mellem se på f.eks. t-shirts og muleposer under Copenhagen Pride.

Udsagnet er en protest mod virksomheder, som en uge om året har regnbuefarvet logo på deres SoMe-profiler, men som resten af året ikke gør noget for at være opmærksom på og forbedre arbejds- og generelle livsvilkår for LGBT+-personer. Virksomhederne opfattes som at lukrere på pridebevægelsen og udnytte LGBT+-personers kamp uden egentlig at engagere sig i denne selv.

Læs også: Companies are massively important for LGBT+ inclusion

I en kronik i Information forklarer postdoc ved CBS Jannick Friis Christensen noget af kompleksiteten i debatten om pinkwashing, men kommer derudover med gode råd til virksomheder, der gerne vil sikre sig mod anklager om pinkwashing for deres engagement i pride-ugen. De gode råd kommer ud af en undersøgelse af, hvordan virksomheder og arrangørerne af Copenhagen 2021 World Pride arbejdede sammen og udbyttet af dette samarbejde. 

  1. Det skal koste noget - begge parter er enige om, at der skal penge på bordet, penge som kan komme direkte fra virksomhedens kasser eller fra salget af et særligt pride-produkt. 
     
  2. Penge er ikke alt - hvis man som virksomhed vil sikre sig mod anklager om pinkwashing, så skal den også kunne vise, at der er relevante aktiviteter i virksomheden med fokus på LGBT+, som kører hele året.
     
  3. Indsatsen skal inddrage egne LGBT+-medarbejdere og det kan være en god idé at yde støtte til et egentligt LGBT+-netværk i virksomheden, som ledelsen kan samarbejde med. Ikke blot i forbindelse med udadvendte aktiviteter som f.eks. pride-ugen, men løbende for at sikre sig, at ledelsen har øje på egne blinde vinkler. F.eks. barsel til alle ikke-fødende forældre, som ikke tilgodeses af de gængse regler, fremhæver Jannick Friis Christensen i kronikken. Hvis ens virksomhed er for lille til at have et netværk af egne medarbejdere, kan man prøve at etablere en dialog med LGBT+-organisationer
     
  4. Ude og hjemme - den store udfordring ift. kampen for LGBT+-rettigheder ligger oftest på markeder uden for Danmark. Her kan virksomheder risikere at blive ramt af boykot foruden at komme i karambolage med politikere, medier og andre aktører. Under behørig hensyntagen til de ansatte på det marked, anbefales virksomheden at stå fast og fokusere på to hovedindsatser i de markeder: At tilbyde en arbejdsplads, hvor LGBT+-personer kan være sig selv og at arbejde for at påvirke lovgivere i retning af lige rettigheder og muligheder for alle. 

Hvis man skulle være i tvivl om, hvorfor man som virksomhed overhovedet skal bevæge sig ind i noget, der kunne ligne et minefelt, leverer Jannick Friis Christensen denne forklaring: 

Læs også:  WorldPride dropper Nestlé-samarbejde efter hård kritik

"Til syvende og sidst handler pride om synlighed ud fra devisen om, at synliggørelse af en bestemt gruppe går forud for at kunne agere politisk og skabe forandringer for det bedre. Den synlighed kan alle virksomheder bidrage til – også din. Skulle man ende med at blive kritiseret for pinkwashing, så er øvelsen at tage kritikken til sig ved at bruge den som udgangspunkt for at gøre tingene lidt anderledes. Kritikken er meget vel et udtryk for en forventning, ens virksomhed selv har skabt hos nogle af dens interessenter ved at kippe med regnbueflaget – og det forpligter."

Et eksempel på hvordan en virksomhed kan skabe synlighed og vise opbakning til LGBT+-rettigheder i hele verden, er Mærsks regnbuefarvede containere, som de seneste år har været på turné i hele verden. Se mere i den korte video neden for. 

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

29.10.2025Læger uden Grænser

Sponseret

Pilgrim donerer omsætning til Læger uden Grænser

26.10.2025Dansk Industri

Sponseret

Når forskellighed bliver en styrke

24.10.2025CSR.dk

Kommune fejrer og giver diplomer for at tage socialt ansvar

23.10.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Bæredygtige karriereveje: nyt program sætter fokus på kompetencer, karriereskift og ESG-roller

13.10.2025BSR

Sponseret

Stakeholder Engagement in a Changing Business Landscape

13.10.2025CSR.dk

Trivsel er også et spørgsmål om konkurrenceevne

13.10.2025CSR.dk

Løngabet vokser: For andet år i streg stiger lønforskellen på mænd og kvinder

13.10.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Medarbejdertrivsel – nøglen til en bæredygtig og produktiv arbejdsplads

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Folkekirkens Nødhjælp
Event
'Kæmp for alt, hvad du har kært' med generalsekretær Jonas Nøddekær

I november rejser Jonas Nøddekær, generalsekretær i Folkekirkens Nødhjælp, rundt i landet og fortæller om organisationens arbejde med billeder fra verdens brændpunkter herunder Ukraine, Palæstina, Zimbabwe og Cambodja.

Dato

28.10.2025

Sted

Odense, København, Aarhus, Haderslev, Aalborg

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

28.10.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Beierholm
Kursus
Introduktion til klimadata og klimaregnskaber i praksis - Oktober

Er du ny i arbejdet med klimaregnskaber, og mangler du en grundlæggende forståelse for, hvad arbejdet med klimadata og udarbejdelse af klimaregnskaber indebærer? Så er dette kursus for dig.

Dato

28.10.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

30.10.2025

Tid

08:30

Sted

Esbjerg

DTU
Efteruddannelse
Supply Chain Management (SCM)

Få kompetencer til at designe og lede effektive produktions- og forsyningskæder, også kaldet supply chains, som er en forudsætning for virksomhedens konkurrenceevne.

Dato

30.10.2025

Tid

09:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

JUC SERVICE ApS
Kursus
ESG for fonde

JUC's kursus 'ESG for fonde' udruster dig med viden, værktøjer og indsigt til konkret at integrere ESG-hensyn og målsætninger i forvaltningen af fondsmidler, med fokus på at sikre fondens relevans og indvirkning på lang sigt.

Dato

30.10.2025

Tid

09:30

Sted

JUC, Axelborg - Vesterbrogade 1620 København V