10.08.2021 | Menneskerettigheder
WorldPride dropper Nestlé-samarbejde efter hård kritik
Det vigtige budskab om diversitet og inklusion må ikke overskygges af en samarbejdspartner, lyder det fra Copenhagen 2021, der arrangerer WorldPride i København og Malmö i den her uge. Derfor vælger arrangøren at afbryde samarbejdet med Nestlé, som ellers skulle sponsorere weekendens festligheder.
Det er en række dårlige historier om Nestlés forretningsstil, der gør at medlemmer af LGBT+-miljøet ikke mener, at Copenhagen 2021 bør tage imod fødevaregigantens penge. Foto: olli0815/123RF
”Jeg ser Nestlé som et af de værste firmaer i hele verden, når det kommer til etik, og derfor giver et samarbejde med WorldPride slet ikke mening med det, som det står for. Og jeg forstår slet ikke, at man indgår et samarbejde med dem, når man under WorldPride samtidig har en menneskerettighedskonference. Det passer overhovedet ikke ind, at Nestlé skulle være afsender på en menneskerettighedskonference”, udtaler DJ Andree Hoxfeldt, som takkede nej til at spille til WorldPride i København den kommende weekend netop på grund af samarbejdet med Nestlé, til DR.
Læs også: Otte tidligere børnearbejdere har lagt sag an mod nogle af verdens største chokoladeproducenter
Og han er ikke alene om sin kritik af samarbejdet med fødevaregiganten, der står bag alt fra KitKat til flaskevand og børnemad. En mur af kritik har mødt arrangøren af WorldPride, Copenhagen 2021, på sociale medier fra medlemmer af LGBT+-miljøet, hvilket har fået dem til at opsige samarbejdet.
”Da vi nærmer os 11 dage med fantastiske og stærke begivenheder fokuseret på LGBTI+-inklusion, lighed og menneskerettigheder, skal vi opbygge begejstring – ikke gøre miljøet kede af det. Det vigtige budskab om diversitet og inklusion skal aldrig overskygges af et samarbejde, og derfor har Copenhagen 2021 og Nestlé afbrudt samarbejdet”, skriver de i en pressemeddelelse.
Manglende menneskerettigheder og miljøkrænkelser
Det er en række dårlige historier om Nestlés forretningsstil, der gør at medlemmer af LGBT+-miljøet ikke mener, at Copenhagen 2021 bør tage imod fødevaregigantens penge.
Det indebærer historier om både den oprindelige befolkning i Canada, der ikke kan skaffe nok vand, mens Nestlé pumper litervis af vand op af undergrunden til deres flaskevand, såvel som børnearbejde på kakaoplantager i Afrika.
Alle beskyldninger om miljøforurening, brud på menneskerettigheder og børnearbejde afvises af Nestlé. I stedet fortæller fødevareproducenten i en skriftlig kommentar til DR, at de fortsat vil arbejde med inklusion, diversitet og menneskerettigheder:
Læs også: Danske banker kritiseres for indirekte at støtte militæret i Myanmar
”Vores arbejde med diversitet og inklusion er en vigtig del af vores strategi som virksomhed, både internt og eksternt. Vi tror på, at dét at engagere sig med andre – inklusiv via sponsorater – er en god måde at demonstrere vores support, og lytte og lære fra andre”.
Men de gode intentioner er ikke nok for Nestlés kritikere. Mens nogle er glade for at have set handling fra Copenhagen 2021s side af, er andre uforstående overfor, hvor den hårde kritik overhovedet var nødvendig: ”Hvorfor indgik Copenhagen 2021 overhovedet en sponsoraftale med Nestlé i første omgang? Med en lille smule research ville de have fundet ud af, at det ville skabe seriøse problemer. Nu står LGBT+-miljøet tilbage og tænker over, hvad der egentligt er vigtigt for Copenhagen 2021”, skriver en på Facebook.
På programplakaten kan man dog igen se Andree Hoxfeldt under hans kunstnernavn Entree, når WorldPride løber af banen den 12.-22. august i København og Malmö.
- KCP
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

DSV mangler klimaløsninger
Transportbranchen er en af de mest forurenrende brancher på globalt plan, og DSV er blandt de større virksomheder, der endnu ikke har præsteret på konkrete klimaambitioner. Ifølge bæredygtighedschef mangler der grønne løsninger i sektoren.
Klima, miljø og energi

Trods vækst tager erhvervsgiganter vigtige skridt i klimakampen
Selv om flere af Danmarks store virksomheder viser store omsætningstal har de også formået at reducere CO2-udledningen de seneste to år. Det viser en kortlægning af Finans. Flere aktører er dog skeptiske overfor virksomhedernes samlede klimaindsats.
Klima, miljø og energi

Nyt SKI-mærkat skal gøre de grønne valgmuligheder synlige
Det er nu blevet lettere at finde og vælge flere grønne produkter på SKI’s fællesoffentlige indkøbsaftale ’50.20 Forbrugsartikler’, på grund af et nyt sorteringsfilter, som viser grønne alternativer til engangsservice, madfilm, poser og sække. På sigt skal det rulles ud på flere produktområder og SKI-aftaler.
Strategi & ledelse

Singapore og Rotterdam vil etablere grøn shippingkorridor
De to havne Maritime and Port Authority of Singapore og Port of Rotterdam går sammen om at skabe en korridor, der både skal være effektiv og klimavenlig.
Medarbejder

Undersøgelse: Danskerne stiller større krav til takeaway-leverandører
En ny undersøgelse viser, at danskerne er begyndt at stille skarpt på særligt arbejdsforhold i takeaway-branchen.
Strategi & ledelse

Topchef: Grøn omstilling i luftfarten kræver investeringer og beslutninger
Fokus på den grønne omstilling i luftfarten er accelereret inden for de seneste år, men aktiviteten stiger, og derfor skal der ekstra fart på de politiske beslutninger, mener topchef hos Billund Lufthavn.