Grøn hoteldrift i Ørestaden
Ledelsen i det nybyggede hotel Crowne Plaza Copenhagen Towers lagde en klar CSR-strategi allerede inden bygningen blev opført. Hotellet er spækket med grønne løsninger og en stor del af personalet er rekrutteret blandt arbejdsløse nydanskere.
Hotel Crowne Plaza har netop slået dørene op i Ørestaden i København og er dermed klar til at fylde samtlige værelser med internationale klima-spidser, når klimatopmødet løber af stablen fra den 7. til den 18. december. Og hvis de forskellige delegationer ellers har tid til at kigge nærmere på deres spritnye logi, imellem de intense forhandlinger om klodens fremtid, vil de opdage, at de befinder sig på et hotel, som i hvert fald gør sin del for at nedbringe CO2-udledningen.
I en lang række af grønne tiltag er hotellets grundvandsbaserede køle- og varmesystem, det mest opsigtsvækkende. Systemet, der er det første af sin art i Danmark, henter grundvand 110 meter under jordens overflade og bruger det til at køle hotellet ned om sommeren, gemmer efterfølgende vandet i undergrunden og genbruger det så til at varme hotellet op om vinteren. På den måde reduceres energiforbruget til afkøling og opvarmning, ifølge hotellets egne tal, med næsten 90 procent.
Det vand vi genbruger til at varme hotellet op, er ca. 17-18 grader, når vi begynder at hæve temperaturen til de godt 60 grader, som er nødvendigt. Det er et væsentligt bedre udgangspunkt, end hvis vi havde brugt almindeligt vand, der komme ind med en temperatur på 5-6 grader. Vi springer altså det koldeste stadie over, og det ligger der en kæmpe besparelse i, fortæller Frederikke Tømmergaard, der er Director of CSR hos Crowne Plaza.
Hvis man kigger nærmere på alle hotellets solvendte facader, kan man konstatere, at de har integreret ultratynde, højteknologiske solceller, der årligt genererer omkring 170.000 kWH eller hvad der svarer til 55 danske husstandes årlige elforbrug. Ifølge Frederikke Tømmergaard henter Crowne Plaza cirka ti procent af hotellets samlede, årlige elforbrug på den konto.
Når gæsterne befinder sig på værelserne, kan de opleve et konkret eksempel på hotellets grønne profil. Både shampooflasken, badehætten, tandbørsten og sågar skaftet på engangsskraberen er nemlig lavet af majsstivelse. Det økologiske materiale føles fuldstændig som plastic, men er 100 procent naturnedbrydeligt. Begraver man produkterne i en potte med jord, er de efter blot tre måneder gået i opløsning. Og produkterne er selvfølgelig fri for parabener og andre allergifremkaldende stoffer.
Medlem af Global Compact
Crowne Plaza har valgt at signalere sin grønne profil udadtil, ved at tilslutte sig FNs Global Compact, der er et fællesinitiativ for virksomheder, der blandt andet tager ansvar for bedre miljø, menneskerettigheder og arbejdsvilkår.
Initiativet lægger op til, at de 4200 medlemmer fra hele verden udveksler læring og erfaring med hinanden, og det er netop hovedårsagen til, at Crowne Plaza som det første danske hotel har valgt, at komme ind under Gobal Compact paraplyen.
Vi har ledt efter et forum, hvor der er mulighed for at hente inspiration båden indenfor og udenfor grænserne. Vi vil nemlig meget gerne samarbejde med andre virksomheder i vores branche om, hvordan vi løser forskellige CSR-relaterede problemstillinger eller måske kan vi påvirke fælles leverandører til at levere grønnere ydelser. Der er mange muligheder, forklarer Frederikke Tømmergaard.
Med et Global Compact medlemskab forpligter Crowne Plaza sig til årligt at aflægge rapport om, hvordan hotellet implementerer initiativets principper i den daglige drift.
Nydanskere får ny chance på Crowne Plaza
Som et led i hotellets CSR-politik har Crowne Plaza også forpligtiget sig til at hjælpe en gruppe af arbejdsløse nydanskere tilbage på arbejdsmarkedet. Hotellet har nemlig indgået en særlig rekrutteringsaftale med København og Hvidovre kommune. Den indebærer, at kommunerne betaler for et halvt års uddannelse af 30 nydanskere på Hotel- og Restaurationsskolen, mod at Crown Plaza garanterer at ansætte dem, der består kurset.
Ifølge Frederikke Tømmergaard ønsker Crowne Plaza at slå to fluer med et smæk med projektet. Dels at hjælpe en gruppe mennesker, der har det svært, men også at sikre sig en loyal medarbejdergruppe.
I Hotelbranchen er arbejdstiderne skæve og lønnen er ikke specielt høj. Det betyder desværre, at der ofte er en meget stor udskiftning blandt personalet. Ved at give gruppen af langtidsledige nydanskere en ny chance, håber vi, at vi får nogle medarbejdere, som er meget motiverede for at arbejde, og som bliver hos os i længere tid.
Gruppen af nydanskere, som er udvalgt af kommunerne, brugte de første tre måneder på Hotel- og Restaurationsskolen på at afprøve forskellige arbejdsområder. Derefter blev det fastlagt, hvilket job de skal varetage på hotellet, og siden har de arbejdet målrettet på at kvalificere sig til netop det.
Ifølge Frederikke Tømmergaard består gruppen af vidt forskellige typer lige fra en kvinde fra mellemøsten, der ikke har arbejdet i 22 år, til en ung, kommende bell captain (piccolo), som har været på vej ud i kriminalitet. Ud af de 30 nydanskere, der startede på projektet var 22 klar til at trække i arbejdstøjet, da hotellet slog dørene op den 16. november. De arbejder blandt andet som receptionister, tjenere, bell captains og stuepiger.
CSR-tiltagene skal ikke oversælges
Crowne Plaza er altså allerede kort efter åbningen leveringsdygtig i positive historier, både når det gælder grøn profil og socialt engagement, men ledelsen er meget opmærksom på, at CSR-tiltagene aldrig må forringe gæsternes oplevelse på hotellet eller blive oversolgt i markedsføringen.
Det er vigtigt at huske på, at klimavenlighed ikke er et valgkriterium hos den almindelige hotelgæst. Folk kigger på kvalitet, komfort, service og pris og hvis hotellet samtidig er grønt, synes folk bare det er fedt, men gæsterne vil aldrig vælge os fra som hotel, hvis ikke vi var grønne. Det vil de til gengæld, hvis de andre kriterier ikke lever op til forventningerne, påpeger Frederikke Tømmergaard.
Hun fastslår, at der ikke behøver at være nogen modsætning mellem, at gøre det rigtige for klimaet og samtidig lave en rigtig god forretning.
Det er en misforståelse, at det koster enormt mange penge at være miljøvenlig, eller at det ikke kan betale sig at gøre noget godt for sine medarbejdere. Vi vil både opføre os ordentligt, og lave en god forretning. De 40 millioner vi har investeret i grønne løsninger som varmeanlægget og solcellerne, skal nok vise sig at blive en god investering på sigt, understreger Frederikke Tømmergaard.