Grønne virksomheder bør udnytte fornyet klimafokus
En ny klimalov er på vej, og dermed er klima-problematikken tilbage på dagsordenen. Det bør de grønne virksomheder udnytte til at skaffe sig en konkurrencefordel, mener ekspert.
Klima-, energi, - og bygningsminister Martin Lidegaard lancerede midt i august regeringens nye klimaplan, der i løbet af efteråret skal blive til en egentlig klimalov, som sikrer, at Danmark når sit mål om at have reduceret CO2-udledningen med 40 procent i 2020.
Sammen med klimaplanen blev der præsenteret beregninger på en række potentielle CO2-reducerende tiltag i forskellige sektorer. Det har skabt heftig debat om, hvor og hvordan man henter de største CO2-besparelser for færrest penge, og dermed ser det ud til, at klimaet er tilbage på dagsordenen efter en årerække med død klimadebat udløst af grumme COP15-tømmermænd.
Læs også: Klimarapport forudser hav- og temperaturstigninger
Det momentum skal de grønne danske virksomheder udnytte, mener Anne Louise Thon-Shur, der er CSR-director i PwC.
Klimaet røg af agendaen umiddelbart efter COP15-skuffelsen, men det betyder ikke, at alle virksomheder har stoppet arbejdet med klimastrategier. Derfor skal de virksomheder, der er langt i deres klimaarbejde udnytte den fornyede opmærksomhed om klimaet, og være gode til at kommunikere ud, hvad de gør. Jo klarere det står for befolkningen, at vi bliver nødt til at udnytte klodens resurser bedre, jo vigtigere bliver det nemlig også, at virksomhederne har en klar klimastrategi. Det bliver en stor konkurrencefordel på sigt, siger Anne Louise Thon-Schur til CSR.dk.
Klimastrategi sikrer eksistens
En af pionererne blandt danske virksomheder i forhold til at lægge en klimastrategi og ikke mindst brande sig med et klart klimafokus er det københavnske trykkeri KLS Grafisk Hus, der allerede i 2008 vandt en pris ved Climate Cup for sin klimastrategi.
Administrerende direktør Knud Erik Larsen er ikke i tvivl om, at virksomhedens klimafokus, som blandt andet indebærer en lang række klima,- og miljø-certificeringer samt en ambitiøs elbil-strategi, er med til at holde virksomheden oven vande i en branche, der ellers er hårdt ramt af finanskrise og strukturelle ændringer.
De fleste af vores kunder synes, at vores klimafokus er meget sympatisk og vil gerne i dialog om det. Det betyder, at vi har været i stand til at holde vores omsætning i de senere år i modsætning til mange af vores kolleger i branchen, som styrtbløder i øjeblikket. Havde vi ikke født vores klimastrategi tilbage i 2007, tror jeg ikke, det havde set godt ud for virksomheden, siger Knud Erik Larsen.
Langsigtede investeringer
Han håber, at en ny klimalov vil sætte mere fokus på klimaproblematikken i år, men understreger også, at klimainvesteringer er langsigtede.
Vi er ikke filantroper, det kan vi ikke tillade os i vores branche. Så det er klart, at det skal give penge på den lange bane at investere i klimaet og det gør det også. For eksempel har vi lige købt et nyt miljøvenligt anlæg, der skal køle nogle af vores maskiner. Det koster over 800.000 og var en stor udskrivning, men det er tjent hjem i elbesparelser i løbet af knap to år, og så er der plus på kontoen efterfølgende, understreger Knud Erik Larsen.