Grønne virksomheder bør udnytte fornyet klimafokus

En ny klimalov er på vej, og dermed er klima-problematikken tilbage på dagsordenen. Det bør de grønne virksomheder udnytte til at skaffe sig en konkurrencefordel, mener ekspert.

Klimadebatten blev sat i bero efter en skuffende COP15 i København i 2009. Foto: Dorte Pallisgaard, Photos.com.

03.10.2013

CSR.dk

Klima-, energi, - og bygningsminister Martin Lidegaard lancerede midt i august regeringens nye klimaplan, der i løbet af efteråret skal blive til en egentlig klimalov, som sikrer, at Danmark når sit mål om at have reduceret CO2-udledningen med 40 procent i 2020.

Sammen med klimaplanen blev der præsenteret beregninger på en række potentielle CO2-reducerende tiltag i forskellige sektorer. Det har skabt heftig debat om, hvor og hvordan man henter de største CO2-besparelser for færrest penge, og dermed ser det ud til, at klimaet er tilbage på dagsordenen efter en årerække med død klimadebat udløst af grumme COP15-tømmermænd.

En langsigtet klimastrategi bliver en klar konkurrencefordel for virksomhederne, mener Anne Louise Thon-Schur, der er nyudnævnt CSR-director i PwC. Regeringen har lanceret en ny klimaplan, som i løbet af efteråret skal blive til en egentlig klimalov. Det har fået klimadebatten til at blusse op. .

”Klimaet røg af agendaen umiddelbart efter COP15-skuffelsen, men det betyder ikke, at alle virksomheder har stoppet arbejdet med klimastrategier. Derfor skal de virksomheder, der er langt i deres klimaarbejde udnytte den fornyede opmærksomhed om klimaet, og være gode til at kommunikere ud, hvad de gør. Jo klarere det står for befolkningen, at vi bliver nødt til at udnytte klodens resurser bedre, jo vigtigere bliver det nemlig også, at virksomhederne har en klar klimastrategi. Det bliver en stor konkurrencefordel på sigt”, siger Anne Louise Thon-Schur til CSR.dk.

Klimastrategi sikrer eksistens
En af pionererne blandt danske virksomheder i forhold til at lægge en klimastrategi og ikke mindst brande sig med et klart klimafokus er det københavnske trykkeri KLS Grafisk Hus, der allerede i 2008 vandt en pris ved Climate Cup for sin klimastrategi.

Administrerende direktør Knud Erik Larsen er ikke i tvivl om, at virksomhedens klimafokus, som blandt andet indebærer en lang række klima,- og miljø-certificeringer samt en ambitiøs elbil-strategi, er med til at holde virksomheden oven vande i en branche, der ellers er hårdt ramt af finanskrise og strukturelle ændringer.

”De fleste af vores kunder synes, at vores klimafokus er meget sympatisk og vil gerne i dialog om det. Det betyder, at vi har været i stand til at holde vores omsætning i de senere år – i modsætning til mange af vores kolleger i branchen, som styrtbløder i øjeblikket. Havde vi ikke født vores klimastrategi tilbage i 2007, tror jeg ikke, det havde set godt ud for virksomheden”, siger Knud Erik Larsen.

Langsigtede investeringer
Han håber, at en ny klimalov vil sætte mere fokus på klimaproblematikken i år, men understreger også, at klimainvesteringer er langsigtede.

”Vi er ikke filantroper, det kan vi ikke tillade os i vores branche. Så det er klart, at det skal give penge på den lange bane at investere i klimaet – og det gør det også. For eksempel har vi lige købt et nyt miljøvenligt anlæg, der skal køle nogle af vores maskiner. Det koster over 800.000 og var en stor udskrivning, men det er tjent hjem i elbesparelser i løbet af knap to år, og så er der plus på kontoen efterfølgende”, understreger Knud Erik Larsen.

Læs også: Dansk tøjfirma til tops i grøn verdenselite

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

08.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

"Vi er klar til mere grøn handling": Klimakampen skaber motivation på tværs af virksomheder

03.12.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Firmajulegaven har betydning for klimaet - Sådan gør du dem mere bæredygtige

03.12.2025Lübech Living ApS

Sponseret

Kreativ forhandler viser vejen for grøn omstilling: En inspiration for branchen

02.12.2025Klimaklar

Sponseret

Nordicco vil ikke bruge alle ressourcerne på et klimaregnskab - men i stedet på faktiske reduktioner

02.12.2025SustainImpact ApS

Sponseret

National ESG undersøgelse

01.12.2025CSR.dk

Kinas udledninger er fladet ud: Måske for altid?

28.11.2025Schur International Holding a/s

Sponseret

Bæredygtige løsninger til plantedyrkning

27.11.2025Forenede Service

Sponseret

Forenede Service investerer i nordisk klimaskov for at balancere CO₂-udledningen frem til 2030

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
Kemi Fokus 2025

Vi vil gerne invitere dig, der har interesse i området for kemikalier og kemikaliedokumentation, til Kemi Fokus 2025 den 9. december kl. 8.30-12.00 eller fra kl. 13.00-17.00 i Fredericia. Dagen indeholder forskellige relevante emner, og spænder fra det mere overordnede i forhold til markedsføring til det helt specifikke inden for klassificering – se mere i programmet nedenfor.

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Specialist Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
APQP4Wind Management Awareness Refresher Training

Event Description

Dato

09.12.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Svanemærket Byggeri Diplomkursus - 2 dage

På dette diplomkursus får du redskaberne til at varetage processen fra projektering til aflevering af et svanemærket byggeri.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart

Dansk Standard
Kursus
Introduktion til retningslinjer for FN’s verdensmål

På dette 1-dags kursus lærer du, hvordan din organisation kan arbejde målrettet med FN’s verdensmål. Du lærer at forstå, hvordan verdensmålene kan omsættes til konkret handling, fra strategisk planlægning og bæredygtighedsstrategi til implementering og måling af resultater.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Kursus
Practitioner Masterclass: ESG-kommunikation med forretningseffekt - December 2025

Gør din ESG-indsats til mere end kommunikation – lær at skabe autentiske brandfortællinger, der driver forretningseffekt, styrker din troværdighed og engagerer både medarbejdere og kunder.

Dato

09.12.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol/KBH + Online