12.10.2017 | Klima, miljø og energi
Gucci stopper produktionen af pelsprodukter
Fra 2018 vil man ikke længere kunne finde pels i Guccis produkter - det italienske modehus har nemlig besluttet at skrotte alle pelsprodukter i bæredygtighedens navn.
Med det bæredygtige tiltag bliver Gucci en del af gruppen Fur Free Alliance, hvor mere end 40 medlemmer går ind for dyrevelfærd og promoverer alternativer til pels i modeindustrien. Arkivfoto.
I går kunne det italienske modehus Guccis adm. direktør, Marco Bizzarri, annoncere, at man fra næste år vil droppe pels i alle produkter.
Læs også: Zara og H&M vi gøre op med "brug og smid væk"-kulturen
Derudover vil firmaet bortauktionere alle dets resterende pelsprodukter. Alle pengene fra auktionerne vil gå til organisationerne Humane Society International og LAV, der arbejder med dyrevelfærd, skriver Ritzau.
Ændringerne træder i kraft fra Guccis forårs-sommer-kollektion i 2018.
”Dette skal vise vores engagement, når det kommer til at gøre bæredygtighed til en indbygget del af vores forretning”, sagde Marco Bizzarri, under et foredrag på London College of Fashion, ifølge Ritzau.
Kreativ chef med øje for vigtige værdier
Ifølge Marco Bizzarri skal æren for det nye tiltag gå til Guccis kreative chef, Alessandro Michele, der har været på posten siden 2015.
”Da jeg skulle finde en ny kreativ chef, ville jeg finde en, der kan se vigtigheden af disse værdier. Det fornemmede jeg straks, at Alessandro kunne”.
Med det nye tiltag bliver Gucci en del af gruppen Fur Free Alliance, der har mere end 40 medlemmer, som alle går ind for dyrevelfærd og promoverer alternativer til pels i modeindustrien.
Ifølge Kitty Block, der er adm. direktør for Humane Society International, har Gucci taget en ’medmenneskelig beslutning’.
Læs også: Pelsfirma sender overskudsvarme til Glostrups parcelhuse
”Når Gucci bliver pelsfri, er det en kæmpe game changer. Det kommer til at have en stor effekt i resten af modeverdenen, at dette gigantiske italienske modehus dropper pels på grund af den grusomhed, der er forbundet med pels”, siger hun i en pressemeddelelse.
- EL
Kommunikation

Rapport: Fødevarevirksomheder greenwasher ved at markedsføre produkter som dyrket i ’regenerativt landbrug’
Ifølge økologiorganisation bruger en række fødevaregiganter såkaldt regenerativt landbrug til at oversælge produkter, der ofte er dyrket konventionelt.
Klima, miljø og energi

Trods halvering udleder FLSmidth stadig mere CO2 end hele C25
På ét år har FLSmidth barberet 50 procent af sin CO2-udledning – men selskabet udleder stadig mere end hele C25-indekset, og tendensen ser ikke ud til at vedblive.
Klima, miljø og energi

PensionDanmark er branchens firstmover i arbejdet med biodiversitet
Pensionsbranchens første rapport om biodiversitet er ude som et første forsøg på at måle impact i konkrete projekter. Finanssektorens Indsats for biodiversitet er dog kun lige begyndt. .
Klima, miljø og energi

I en måned fjerner Burger King alt kød fra ikonisk restaurant
Burger King siger farvel til kødet og åbner – i en måned – en ren plantebaseret restaurant i hjertet af København.
Klima, miljø og energi

Førende ekspert i biodiversitet kræver handling: ”Virksomhederne har nøglen”
Der er kraftigt behov for genanvendelse og cirkularitet i vores brug af jordens ressourcer. Det er ikke er nice to have, men need to have, mener Katherine Richardson, professor på Københavns Universitet.
Klima, miljø og energi

Energikoncern vinder pris for vindmølle-positiv kampagne
Andel er den første vinder af en pris, som for første gang uddeles i Danmark.