Halvering af afgiften på elbiler
Ny aftale mellem regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre betyder lempeligere indfasning af registreringsafgift på elbiler
Fra og med i dag er det blevet billigere at købe en elbil, efter at regeringen, Socialdemokratiet og Radikale Venstre har indgået en aftale om justering af afgiftsvilkårene for elbiler.
Lempelser af afgiftsvilkår for elbiler
Den nye aftale betyder lempeligere indfasning af registreringsafgift på elbiler, efter at elbilsalget ved de gældende regler er gået totalt i stå. Den ellers aktuelle registreringsafgiftssats på 40 pct. reduceres til 20 pct. og vedbliver sådan indtil der er nyregistreret 5.000 elbiler opgjort fra 1. januar 2016, dog senest 1. januar 2019. Registreringsafgiften udgør derfor 20 pct. i 2017 og formodet hele 2018, herefter 40 pct. i 2019, 65 pct. i 2020, 90 pct. i 2021 og 100 pct. fra og med 2022.
Idet måltallet på de 5.000 elbiler er gældende fra januar 2016, så fragår de allerede nyregistrerede elbiler fra denne dato. Det betyder, at det åbne vindue er på 3.695 elbiler, idet der frem til 31. marts 2017 er indregistreret 1.305 elbiler. Det svarer til et salg på 176 elbiler om måneden, på den lave afgiftssats.
For at fremme salget af særligt små og mellemstore elbiler indføres et nyt midlertidigt fradrag i grundlaget for registreringsafgiften på 1.700 kr. pr. kWh batterikapacitet, dog højst 45 kWh. Med andre ord et maksimalt fradrag på 76.500 kr. En Nissan Leaf med 30 kWh batteri vil altså opnå et fradrag på 51.000 kr. og den nye Renault Zoe, med 400 kilometers rækkevidde, vil takket være et 41 kWh batteri få et fradrag på 69.700 kr. Dette fradrag gælder frem til den fulde indfasning af registreringsafgiften på elbiler.
Et uambitiøst hold kæft bolche
Det er positivt og sympatisk at regeringen er enig med Socialdemokratiet og Radikale Venstre om at fremme elbilsalget ved at udskyde indfasningen af en højere registreringsafgift, men videre ambitiøst er det ikke. Det rækker som en skrædder… og der er brug for langt mere vidtrækkende handling og med et længere sigte. Bilsalget herhjemme slår rekord og det årlige salg forventes at være på 240.000 biler, heraf 1.600 elbiler. En elektrisk markedsandel på 0,67 pct. Det bliver der ikke megen grøn omstilling af. Det syntes mest af alt, at være et politisk hold kæft bolche.
Prøv en elbil
Få afprøvet en elbil i den daglige drift og gør jer egne erfaringer med brug af elbiler i hverdagen. Fleetwise tilbyder en startpakken der indeholder en elbil og ladeboks og henvender sig primært til førstegangskøbere.
Startpakken indeholder:
- Demonstrationselbilen Renault Zoe (41 kWh/400 km.) til rådighed i 14 dage
- Midlertidig ladeløsning fra E.ON Danmark til rådighed i 14 dage
- Opstartsmøde m. dialog om ønsker, behov og udgangspunkt for elbiler
- Introduktion til elbiler og ladeløsninger
- Markedsoverblik elbiler og ladeløsninger, priser og specifikationer
- Behovsanalyse med vurdering af potentialet for elbiler
Pris kr. 3.995 ekskl. moms
Samarbejde med Fleetwise betyder kompetent og faglig bistand, der gør en forskel og sikrer en succesfuld implementering af elbiler i bilflåden. Kontakt os og kom godt i gang.
Kontakt
Claus Seitzberg, telefon 4111 1229, cs@fleetwise.dk