Handlefællesskaber spiser oplysning til morgenmad

Klimapolitikken er begyndt at se på efterspørgselssiden af den grønne omstilling - altså adfærds- og livsstilsændringer. Men traditionelle virkemidler duer ikke til komplekse forandringer som klima-transformation.

22.04.2022

CSR.dk

Altinet Energi & Klima har for nylig lanceret en ny temadebat, hvor input fra en række stakeholdere vil komme med deres bud på, hvad der kan gøres, for at "anspore den almindelige forbruger til at tage flere klimavenlige valg i hverdagen". 

Det seneste indlæg handler om "handlefællesskaber". Et begreb som dækker over situationer, hvor en gruppe af mennesker slutter sig mere eller mindre fast sammen for at gøre noget konkret inden for en emnebestemt ramme. F.eks. at leve mere klimavenligt. Indlægget er skrevet af Rune Baastrup, som er direktør i DeltagerDanmark. 

Essensen af indlægget, som kan læses i sin fulde længde her, er: 

  • at borgernes handlemuligheder på det her område bør indtænkes som en vigtig del af de nationale klimapolitikker og -strategier
  • at både traditionelle oplysningskampagner med fokus på at øge viden om f.eks. klimavenlige valg og nudging-indsatser kun har begrænset effekt
  • at det gode alternativ til disse klassiske indsatser er at invitere til og åbne for fællesskaber, der giver mulighed for klimahandling sammen med andre. Ssom giver muliighed for at skifte rollen som passiv, bekymret tilskuer til klimapolitik og - handling ud med rollen som aktiv delttager - uden at skulle være "fuldblods klima-aktivist". 

Baggrunden for, at dette skulle kunne lade sig gøre, er at DeltagerDanmark har gennemført analyser, som viser, at danskerne "...søger at skifte tilskuereffekten, hvor man passivt ser til at det går galt, ud med deltagereffekten, hvor man som individ finder måder at handle på og opnå ejerskab til både problem og løsning ved at “gøre det selv”", og at vi allerede lever store dele af vores liv og hverdag i fællesskaber" 

For det andet, at vi lever store dele af vores liv og hverdag i fællesskaber med andre, hvor vi påvirkes og kan påvirke hinanden. Hvor vi bor, arbejder, går i skole eller bruger vores fritid. Hvor vi spiller en rolle i andres liv, snakker med hinanden og også af og til om, hvordan vi løser et fælles problem.

Indlægget byder desuden på eksempler, hvor lokalsamfund i samspil med kommuner og regioner - med succes har etableret sådanne fællesskaber forskellige steder i Danmark. 

Læs indlægget her. 

- EHS

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

07.11.2025CSR.dk

Amerikanske delstater truer med retssager mod techgiganter der følger EU-regler

24.10.20253H Law

Sponseret

Kan selv en grøn farve være vildledende?

10.10.20253H Law

Sponseret

Når mærker vildleder: EU strammer reglerne for grøn markedsføring

08.10.20253H Law

Sponseret

Nye regler om mærkningsordninger

29.09.20253H Law

Sponseret

Løsninger frem for begrænsninger – juridisk rådgivning

24.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

Fire ud af fem forbrugere ser bæredygtighed som lige så vigtig som pris og bekvemmelighed

15.09.2025BSR

Sponseret

Partnering with Suppliers to Advance Human Rights Due Diligence

08.09.2025UN Global Compact Network Denmark

Sponseret

UNGA & Leaders Summit 2025

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia