Henkel sætter ambitiøse CSR-mål
Henkel har offentliggjort en bæredygtighedsstrategi, som strækker frem til 2030. Målet er, at tredoble effektiviteten ved at gå i dialog med alle led i værdikæden - fra producent til slutbruger.
Henkel vil i højere grad inddrage forbrugere, leverandører, industrielle brugere og egne medarbejdere i bestræbelserne på at fremme virksomhedens bæredygtige mål. Det fremgår af virksomhedens bæredygtighedsstrategi for år 2030, som netop er offentliggjort.
Her er planen at tredoble effektiviteten og opnå bedre resultater, ved at virksomheden frem mod 2030 kun vil anvende 1/3 af de ressourcer, de på nuværende tidspunkt benytter sig af. Det skal ske ved at være i tæt dialog med hele værdikæden og motivere medarbejderne til at implementere den nye strategi, og på den måde håber virksomheden, at de ambitiøse grønne mål kan blive opfyldt gennem dialog og samarbejde:
“Vi har et ansvar for at biddrage til den bæredygtige udvikling over for fremtidige generationer. Og så giver bæredygtighed også økonomisk mening for os, da det er et vigtig konkurrenceparameter, det reducerer omkostningerne, fremmer innovationen og styrker vores position på markedet i fremtiden,” understreger Henkels adm. direktør Kasper Rorsted.
Gode resultater de sidste ti år
Henkel har i løbet af de sidste ti år haft gode bæredygtighedsresultater: energi- og vandforbruget er reduceret med 42 procent, og affaldsmængden er reduceret med 50 procent per metrisk ton. I løbet af samme periode er antallet af arbejdsulykker faldet med 85 procent.
Henkel har derudover været noteret i Dow Jones' indeks for bæredygtighed lige siden, det blev indført i 1999. Sidste år blev Henkel udnævnt som førende inden for bæredygtighed i kategorien Nondurable Household Products for femte gang i træk.
- OWG