H&M med på moden: Vil reducere forbruget af plasticposer
Den internationale modevirksomhed H&M vil tage op til 3 kroner for plasticposer i kædens butikker. Overskuddet skal gå til den nye samarbejdspartner WWF Verdensnaturfonden.
I går tog H&M, som den første internationale modevirksomhed, en beslutning om at tage penge for kædens plastikposer - 1, 2 eller 3 kroner afhængigt af posens størrelse. Miljøorganisationen WWF Verdensnaturfonden skal modtage overskuddet fra salget af plastikposerne, der skal bidrage til at genskabe livet i de danske have.
Pose-betalingen er startskuddet på et nyt samarbejde med WWF Verdensnaturfonden, der har til formål at beskytte dansk natur, som i dag er presset af f.eks. affaldsforurening og overfiskeri.
”Vi er rigtig stolte af dette initiativ, der ligesom på mange andre områder inden for bæredygtighed er et initiativ, hvor vi som virksomhed i samspil med vores kunder arbejder for at skabe positive forandringer,” siger Mia Møgelgaard, Sustainability Manager i H&M Danmark.
Initiativet skal sikre bevidsthed
Alene på den jyske vestkyst bliver der samlet 1.000 tons affald op om året. Og én dansker producerer omkring 610 kilo affald om året.
Med betalingen på plasticposerne forventer H&M at kunderne vil overveje, om de rent faktisk har brug for en pose til at fragte deres tøj og accessories hjem i.
”Vi er overbeviste om, at vores kunder vil tage rigtig godt imod dette initiativ og bakke op omkring det, og så er det et add on til dem, der har brug for en pose, at overskuddet går til et godt formål, der står alle danskere nært”, siger Mia Møgelgaard.
Rokker og hajer skal sikres
WWF er bekymrede for, at vi i løbet af et par generationer udrydder de danske rokker og hajer, der har eksisteret lige siden dinosaurene levede på jorden.
"Der er ingen tvivl om, at vores natur herhjemme - og i særdeleshed havet omkring os, trænger til en gevaldig håndsrækning. Tænk, at vi er ved at udrydde rokke- og hajarter herhjemme, som har svømmet rundt i vores hav lang tid før menneskets atomer havde fundet hinanden," siger generalsekretær i WWF Verdensnaturfonden, Bo Øksnebjerg, og fortsætter:
”Sammen med H&M vil vi fascinere danskerne - og give dem en helt ny forståelse for, hvorfor vores danske hav er unikt og vigtigt at bevare.”
Læs også: Fakta først med klimavenlige bæreposer
Partnerne har yderligere planer om at involvere H&M’s kunder samt adskillige danskere i at beskytte det vilde dyreliv. De vil snart løfte sløret for fremtidige planer.
- SN