Hvad er anstændige jobs i hotelbranchen?
Pludselig var der ingen gæster på hotellet. Hvad laver man så? Man får lukket hullerne i sin bæredygtighedsindsats, og prøver at holde fast, så medarbejderne også fremover kan bidrage til at tage ansvar for samfundet.
Sinatur er en kæde på seks hoteller ejet af Danmarks Lærerforening, men drevet på kommercielle vilkår. De er altså del af den sektor, som er udråbt til at være ramt allerhårdest af coronakrisen: rejser og turisme. I marts måned 2020 gik de fra travlhed og høj belægning til dage fulde af afbestillinger til at konkludere, at det bedste – også for forretningen – var at lukke hotellerne. Inklusive restauranter, konference- og mødefaciliteter.
Det gav lidt tid til overs. Som bl.a. er blevet brugt på at kigge virksomhedens verdensmålsindsats igennem ved hjællp af UN Global Compacts gratis værktøj ”SDG Action Manager”, som giver virksomheden en fornemmelse af, hvor godt den ligger i forhold til de enkelte mål.
”For mål 8, om anstændige jobs, fik vi en score, der viste, at vi ligger forholdsvis godt. Men vi fandt også ud af, at der var nogle ting, vi ikke har bygget ind i vores formelle systemer og redskaber, fordi vi driver virksomhed i en skandinavisk kontekst, og derfor har det som en del af lovgivning osv.,” fortæller Kari Brandsgård, som er leder af hotellet Haraldskær ved Vejle og talsperson for Sinaturhotellerne, når det handler om bæredygtighed.
Ingen coronafyrede - endnu
Sinaturhotellerne har indtil videre ikke afskediget medarbejdere pga. coronakrisen, men har hjemsendt medarbejdere med støtte fra de offentlige hjælpepakker. Kari Brandsgård peger på, at hotellerne havde klaret sig godt – også økonomisk – i flere år før krisen, som en forklaring på, hvorfor det kan lade sig gøre.
Hun er desuden den første til at fremhæve, at Sinatur-hotellerne har privilegerede ejerforhold.
”Vi er ejet af en fagforening, som både værdimæssigt og økonomisk har mulighed for at bakke op om en strategi uden fyringer,” siger hun.
”Så nu skal vi have føjet nogle ting til vores personalehåndbog,” fortsætter hun.
Det er ting såsom forbud mod diskrimination og sexuel chikane. For selvom det ikke er noget, Sinatur-hotellerne slås med, understreger Kari Brandsgård, så findes det jo i samfundet og dermed potentielt også på Sinaturs hoteller.
Gøre plads til dem på sidelinjen
Når ens virksomhed bliver vurderet i SDG Action Manager, sker det med udgangspunkt i delmålene. For spørgsmålet om anstændige jobs, er det f.eks. at sørge for, at ”alle mænd og kvinder har et produktivt og anstændigt job med lige løn for lige arbejde – det gælder også for unge og personer med handicap.”
For Sinatur betyder det at hjælpe med at udvide adgangen til arbejdsmarkedet for dem, der ellers ikke så nemt kan komme til.
”Vi synes, at vi har et stort ansvar over for det samfund vi er en del af, og det gælder også at give plads til dem, der er havnet lidt på sidelinjen af arbejdsmarkedet. Det kan være unge, der ikke rigtig har fået en uddannelse, eller voksne, som på et tidspunkt har truffet valg der viste sig ikke at være så gode. Vi har et rigtig godt samarbejde med vores lokale jobcentre på alle vores seks hoteller,” siger Kari Brandsgård.
Sinatur har, fremhæver Kari Brandsgård, god mulighed for at gøre det, fordi der er mange praktiske, hands-on jobfunktioner forbundet med at drive hotelvirksomhed. Hotellerne har ikke en samlet opgørelse over, hvor mange mennesker, der har fået en chance på den måde, men de anslår at der kommer 5-10 personer til hvert hotel hvert år.
Og give mod og medansvar til de andre
Når man tager den slags opgaver på sig, skal man huske at sikre sig, at de andre medarbejdere også har anstændige jobs. For at sluse en person ind på arbejdsmarkedet – igen eller for første gang – er ikke noget man bare gør.
”Det kræver rigtig meget af de faste medarbejdere. Det er nemt nok at sige som ledelse, at ’det vil vi rigtig gerne bidrage med og til’. Men det kræver robuste, motiverede medarbejdere, der har tålmodighed, forståelse og vilje til at håndtere og hjælpe de kollegaer, der tager deres udfordringer med ind på arbejdspladsen,” siger Kari Brandsgård.
En af måderne Sinatur-hotellerne prøver at give medarbejderne motivation og energi til at løse alle de opgaver, der måtte komme deres vej, er ved i udpræget grad at lytte og inddrage medarbejderne.
”Vi skal ikke som ledere sidde og diktere det hele. Altså, når vi ansætter nye kollegaer på vores hoteller, så ansætter vi dem jo, fordi vi har tillid til, at de har de rigtige kvalifikationer og de rigtige værdier til at kunne løfte det job. Det skal de jo så også have plads og rum til at gøre,” forklarer Kari Brandsgård.
Hvor hjælper vores støtte mest?
Selv om man udelukkende har aktiviteter i Danmark, mener Kari Brandsgård godt, at man kan overveje, hvordan man påvirker det globale samfund. Det handler f.eks. om, hvad man støtter.
”Vi giver - som mange andre virksomheder – hvert år nogle penge til velgørenhed. Det er ofte rent danske formål, man støtter op om. Men burde vi alle sammen overveje, om der er noget andet, vi hellere skal give til? Hvis man ser på globale behov, så kunne det være, at flere af os skulle skyde midler efter projekter, der hjælper unge i udviklingslande med at få noget uddannelse – så de kan få anstændige jobs på længere sigt. Vi kan i hvert fald begynde at overveje, om vi blot skal fortsætte med at pøse penge i det vi plejer, eller om vi måske skulle gøre noget helt andet,” slutter Kari Brandsgård.