Hvad gør en fast fashion-virksomhed interessant for en investor?

Ny rapport stiller skarpt på, hvilke parametre der afgør, hvor på bæredygtigheds-skalen en fast fashion-virksomhed er. Dansk ekspert er enig i anbefalingerne – men vil have mindre virksomheder med.

11.05.2021

Mie Tingsager, CSR.dk

Den globale investeringsforvalter inden for aktiv, ansvarlig investering, Federated Hermes, har netop udgivet rapporten ’Fixing Fast Fashion’, der har til formål at kortlægge investorernes forventninger til fast-fashion industriens arbejde med miljøansvar.

Den skadelige miljøpåvirkning af den nuværende, lineære fast fashion-model giver nemlig anledning til bekymring for langsigtede investorer, der forventer ændringer i både lovgivning og forbrugeradfærd.

Ifølge forskning, der blev offentliggjort i tidsskriftet Nature i april 2020, producerer modeindustrien over 92 millioner ton affald og bruger 79 billioner liter vand om året. Derudover ender 73 procent af de producerede beklædningsgenstande på lossepladser eller forbrændes, mens mindre end én procent genbruges. Det svarer til et tab på over 600 milliarder danske kroner om år.

Til gengæld viste en forbrugerundersøgelse i april 2020, at 68 procent af respondenterne ønskede produkter af bedre kvalitet og flere muligheder for reparation og genbrug. Omkring 35 procent af kvinderne i denne undersøgelse sagde, at de i fremtiden havde til hensigt at købe færre beklædningsgenstande.

Læs også: Zalando vil lukke hullet mellem holdning og handling hos kunderne

Fire kerneområder at få styr på
På den baggrund har Hermes, hvis knap 2.000 medarbejdere forvalter mere end 3.500 milliarder kroner i retning af mere ansvarlige investeringer, set på, hvad fast-fashion-virksomheder som minimum skal se på, for at have mitigeret sine miljørisici.

Rapporten ser altså derfor ikke på de sociale problematikker, der er relatereret til branchen – måske fordi disse endnu ikke udgør en tung finansiel risiko.

Rapporten fokuserer på fire kerneområder i virksomheden, der kan kigges ind i for at få et indtryk af, hvor langt den enkelte virksomhed er med arbejdet med sine bæredygtighedsrisici.

1. God selskabsledelse
Det er essentielt at virksomhedens ledelse har indset vigtigheden af arbejdet med bæredygtighed og kommunikerer tydeligt til interessenter, at det er et område man prioriterer. Dette kan f.eks. understøttes ved at oprette et bestyrelsesudvalg med fokus på bæredygtighed.

2. Kortlægning af risici og en stærk strategi
Virksomheden skal kortlægge, hvilke miljørisici de står overfor i hele værdikæden.
Risici skal prioriteres og mitigeringsindsatsen samles i en ambitiøs strategi. 

3. Mål
At sætte ambitiøse mål er nøglen til at opnå ændringer. Der skal foreligge kort- og langsigtede CO2-mål – gerne verificeret af Science-Based Targets (SBT) initiative, som sørger for at ens mål er på linje med Parisaftalen.
CO2-mål bør ledsages af mål for f.eks. vandforbrug og affaldsreduktion, materialer, håndtering af udtjente produkter og alternative ejerskabsmodeller.

4. Transparens og rapportering
Virksomheder skal rapportere detaljeret om deres fremskridt hen imod deres mål, hvis investorer og andre interessenter skal forstå, om de er på den rette vej.

Enig – men vil have mindre virksomheder i gang.
CSR.dk har bedt Suzi Christoffersen, stifter af rådgivningsvirksomheden Closed Loop, der rådgiver modevirksomheder i bæredygtig udvikling, om at forholde sig til rapporten og dens anbefalinger.

”Det er enormt positivt at investorerne kigger ind i netop de her områder”, siger hun.

Suzi Christoffersen er stifter af Closed Loop. Foto: Closed Loop.

”Det at have en strategi og nogle mål er altafgørende for at kunne udvikle sin virksomhed i en mere ansvarlig retning. Men det starter helt klart med opbakning oppefra – fra ledelsen. Samtidig skal man kunne dokumentere sin proces og løbende kommunikere åbent til omverdenen omkring både fremgang og udfordringer. Så der er jeg meget enig i rapporten”, fortsætter hun.

Typisk vil investor-krav forklædt som anbefalinger opleves som mest relevant for store virksomheder. Men det opfordrer Suzi Christoffersen de mindre virksomheder til at genoverveje:

”De store fast fashion virksomheder har et kæmpe ansvar, men det har de små virksomheder altså også. Vi kan ikke alle sammen sidde og vente på, at de store gør noget – men de mindre virksomheder kan lade sig inspirere af de store.”

Læs også: Nyt svensk produktionsanlæg skal imødekomme den stigende efterspørgsel på bæredygtige tekstiler

Der skal sættes ind fra start til slut
Closed Loop rådgiver særligt SMV’erne og her kan det være en stor udfordring at arbejde med CO2-regnskaber, som rapporten flere gange omtaler som noget modevirksomhederne ikke kan komme udenom.

I modebranchen ligger langt den største CO2-udledning for manges vedkommende i de fjerneste led af forsyningskæden: produktion i udlandet. For de fleste virksomheder med ekstern produktion i udlandet, vil det være over 90 procent af den samlede CO2-udledning, der ligger i det såkaldte scope 3 (udledninger uden for ens egen virksomhed og energiforsyning).

”Det handler i første omgang om at få kortlagt sin leverandørkæde helt ud til yderste led, dvs. alle underleverandører skal inkluderes, så man kan spore sit produkt helt tilbage til råmaterialet. Herefter kan man begynde at danne sig et overblik over hvilke typer af energi fabrikkerne kører på”, siger Suzi Christoffersen og fortsætter:

”Men CO2-reduktion kan også findes andre steder end i produktionen. Fast fashion har jo den store udfordring at tøjet bruges alt for kort tid. Priserne er ofte lave og det betyder at mange forbrugere ikke værdsætter tøjet eller passer særlig godt på det. Det betyder at store mængder tøj får et alt for kort liv”.

Skal man gøre en indsats i denne ende af produktets livcyklus, så handler det om sende produkter på markedet, der er skabt til at holde længe og som kan repareres, hvis de går i stykker og om at hjælpe forbrugeren med guides og vejledning, så produkterne kan få et så langt liv som muligt.

Cirkulære kredsløb er én udbredt måde at arbejde med bæredygtighed i tekstil- og modebranchen. .

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

10.04.2025CSR.dk

Det dyre Danmark: Elektrificering er gået i stå

09.04.2025CSR.dk

ESG-opgør i Danmark: Amerikansk tendens kan sprede sig

09.04.2025MäRK

Sponseret

B Corps nye standarder - få overblikket her

08.04.2025CSR.dk

Post-vækst-bølgen rammer danske virksomheder

08.04.2025SustainImpact ApS

Sponseret

ISO OG CSRD driver en effektiv omstilling

04.04.2025CSR.dk

Bil-kartel får bødesmæk af EU

03.04.2025CSR.dk

Mini-undersøgelse: ESG er strategisk og ikke compliance

03.04.2025CSR.dk

Topforskere med massiv kritik af Novo-finansierede atomkraftrapporter

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

07.04.2025

Tid

08:00

Sted

Haraldskær Sinatur Hotel & Konference, Skibetvej 140, 7100 Vejle

Erhvervsakademi Aarhus
Kursus
Kursus: Bæredygtighed og adfærdsdesign

Med kurset opnår du relevante analyseværktøjer og forbrugerindsigter til at arbejde med adfærdsdesign, hvor fokus er at flytte virksomhedens interessenter i en mere bæredygtig retning. 4 kursusdage i Aarhus på statsgodkendt efteruddannelse med ECTS-point.

Dato

23.04.2025

Tid

09:00

Sted

Erhvervsakademi Aarhus, Ringvej Syd 104, 8260 Viby J

UN Global Compact Network Denmark
Generalforsamling
Generalforsamling 2025

Det er os en stor fornøjelse at invitere alle repræsentanter fra vores medlemsvirksomheder og -organisationer til vores årlige generalforsamling. I år foregår generalforsamlingen online. Udover at få et overblik over vores aktiviteter, fremgang og økonomi, vil du også kunne deltage i det vigtige valg til bestyrelsen. I år er der seks bestyrelsesposter på valg.

Dato

23.04.2025

Tid

14:30

Sted

Online

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

24.04.2025

Tid

09:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Webinar
Er din virksomhed underlagt Bekendtgørelse 761/2024? Vær sikker på, at du opfylder de nye krav

Den 1. juli 2024 udsendte Energistyrelsen Bekendtgørelse 761/2024 med opdaterede krav til obligatoriske energiledelsessystemer og energi- og klimasyn for visse virksomheder.

Dato

24.04.2025

Tid

10:00

Sted

Online på MS Teams

MäRK
Gå-hjem-møde
B Corps Evolution of Standards: Få et overblik over, hvad det betyder for dig

B Lab offentliggør i april sine nye, opdaterede standarder for, hvad virksomheder skal opfylde, hvis de vil være B Corp. Men hvad betyder det for dig og din virksomhed?

Dato

24.04.2025

Tid

14:00

Sted

Strandboulevarden 66, st, 2100 København Ø