Hvem skal fortælle verdens bedste nyheder?
Kampagnen Verdens bedste nyheder søger virksomheder, der vil hjælpe med at formidle de positive resultater, som udviklingshjælpen skaber. Det er særligt oplagt for Global Compact-virksomheder at deltage.
Til efteråret skal kampagnen ”Verdens Bedste Nyheder” for tredje gang give befolkningen mere viden om, hvordan udviklingshjælpen gør en positiv forskel i forhold til at bekæmpe global fattigdom.
Derfor søger kampagnesekretariatet lige nu virksomheder, der vil hjælpe med at få de gode nyheder ud til danskerne. Det kan ske via websider og kundemagasiner eller mere kreative løsninger: Sidste år fortalte DSB for eksempel 12 af verdens bedste nyheder på et IC3-tog.
Læs også: 115.000 danskere får en morgenbolle
”Verdens Bedste Nyheder-kampagnen” er støttet af FN samt Udenrigsministeriet og tager afsæt i FNs 2015-mål, som er en anerkendt målestok for verdens udvikling.
Tæller med i rapportering
Netop derfor er det oplagt for danske Global Compact-virksomheder at deltage i kampagnen, fordi de gennem deres Global Compact-tilslutning allerede har sagt ja til at bidrage til 2015-målenene. Det mener Helle Johansen fra UNDPs Nordiske Kontor.
Hun peger også på, at kampagnen tæller med i den årlige Global Compact-rapportering.
”Virksomhedens deltagelse i Verdens Bedste Nyheder kan rapporters som en aktivitet i den årlige Global Compact fremskridtsrapport og de største danske virksomheder, der skal redegøre for deres arbejde med samfundsansvar i årsrapporten, kan også beskrive deres kampagne-deltagelse i rapporteringen,” siger Helle Johansen.
2012-udgaven af kampagnen løber fra 13. august til 28. september. På nuværende tidspunkt har 40 virksomheder sagt ja til at støtte kampagnen. Kampagnens mål er at nå op på 75 i alt.
Læs mere om hvordan SAS, Danske Bank og Toms har deltaget i kampagnen her.