Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?

Det begyndte med et spørgsmål. Efter et år med hardcore metodeudvikling og analyse har Chr. Hansen et svar.

Nassera Ahmed og Annemarie Meisling viser den nye rapport om Chr.Hansens produkters indvirkning på tre verdensmål frem på Sustainable Brands i København..

01.11.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Spørgsmålet var som i overskriften: "Hvor stor en del af jeres omsætning bidrager egentlig til verdensmålene"? Svaret er, at 81 procent af bruttoomsætningen fra Chr. Hansens mere end 3.000 produkter har en positiv indvirkning på verdensmål nummer to, tre og tolv. 

Sjov øvelse, tænker du måske. Men hvis nu du ved, at spørgsmålet, der satte det hele igang, kom fra en af virksomhedens store aktionærer? Og at svaret og den forudgående analyse faktisk er gode at have, når man skal besvare spørgsmålene fra ESG-investorerne og rankingselskaberne? Og at processen har givet en ny forståelse af virksomheden og fundet måder at bruge og samle informationer, de allerede havde? Har givet samarbejde på tværs af faggrupper, der ikke altid har så meget med hinanden at gøre?

For Chr. Hansen er det ikke for sjov. Det er en investering i at imødekomme et behov fra en vigtig stakeholder: 

"Vi syntes ikke, at vi kunne vente på, at andre udviklede et værktøj, vi kunne bruge til at svare på spørgsmålet om, hvorvidt vores virksomhed bidrager positivt til verdensmålene. Vi var nødt til at komme i gang," sagde Annemarie Meisling, som leder CSR-arbejdet hos Chr. Hansen, da CSR.dk mødte hende til lanceringen under Sustainable Brands i København d. 31. oktober 2017. 

Fremtidssikring
Præcis hvordan analysen er lavet, vender vi tilbage til. Men først kan vi høre Sara Krüger Falk, som er CSR-ansvarlig i DI - Dansk Industri, fortælle, hvordan hun mener, at en analyse af hvordan ens produkter bidrager til verdensmålene, giver værdi. 

"For Chr. Hansen specifikt fremstiller sådan en analyse dem som en ekstremt ansvarlig virksomhed. Som fordi størstedelen af deres omsætning bidrager positivt, er en del af løsningen på verdens udfordringer. For virksomheder generelt kan metoden, som er udviklet her, være god at bruge til den vigtige øvelse det er, at finde ud af om ens virksomhed er fremtidssikret. Har vi overhovedet en business case for fremtiden?," siger hun. 

Det kan jo f.eks. ske, at man opdager, at hovedparten af ens omsætning ikke bidrager til den udvikling, som verden er enige om at prioritere - dvs. verdensmålene. Så kan der være brug for at stille ens virksomhed om. Her fremhæver Sara Krüger Falk Dong Energy (snart Ørsted), som over 10 år er gået fra at være en af Danmarks mest forurenende virksomheder til at være Europas grønneste energiselskab. Eller det kan være, at man opdager, at ens produkter ikke bidrager så meget, som der egentlig er potentiale til - og så er det måske noget med at komme i gang med at udnytte de muligheder. 

Fem trin...
Metoden Chr. Hansen har udviklet har fem trin, som kan ses på billedet. 

I trin 1 finder man ud af, hvordan ens virksomhed påvirker hvert af de 17 verdensmål? I Chr. Hansen var resultatet, at tre verdensmål blev udvalgt som dem, virksomhedens produkter har den største mulighed for at påvirke positivt. Det er mål to, tre og tolv - stop sult, et sundt liv for alle, og bæredygtigt forbrug og produktion - som samtidig er de tre verdensmål, der indgår i virksomhedens strategi fra 2016, 

I trin 2 skal man til at måle sin påvirkning. Hos Chr. Hansen definerede man otte "impact categories", som betegner måder hvorpå virksomhedens produkter bidrager positivt. Det er f.eks. øget produktivitet og afkast ved dyrkning af fødevarer, reduktion af affald, bedre fødevaresikkerhed og bedre dyrevelfæd. Når det er gjort, kan man begynde på...

...trin 3, hvor man begynder at analysere og ikke mindst dokumentere, hvordan produkterne bidrager til verdensmålene. Hvordan Chr. Hansen griber det an, kræver noget mere forklaring, end der er plads til her, men det hele kan ses i rapporten "Let's grow our future. Naturally. How ingredients contribute to the UN Global Goals", som virksomheden har udgivet. Men det er noget med information fra videnskabelige studier, impact studies, kundefeedback, resultater fra egne forskningsforsøg, scoring af dokumentation og sammenholdelse med salgstal. 

Trin 4 byder på glæden ved at få verificeret både metoden, processen og resultaterne af en ekstern revisor. Dette trin er med for at sikre gennemsigtighed og troværdighed. Chr. Hansen fik hjælp af PwC. 

Trin 5 handler om at kommunikere resultaterne offentligt - og gerne i sammenhæng med øvrigt kommunikation omkring virksomhedens strategi og bæredygtighedsindsats. 

Næste gang
Rapporten er godt nok lige kommet ud af trykkeriets maskiner, men det forhindrer jo ikke, at man tænker videre. 

Det har Chr. Hansen også gjort. Som det første vil de arbejde på at vurdere de projekter, som de arbejder på i Chr. Hansens udviklingsafdeling, efter samme metode. Derudover vil de gerne uden for egen virksomhed. Pojektleder for metoden og analysen, Nassera Ahmed, fortalte, at de nu er meget interesserede i at udvikle partnerskaber og samarbejdsrelationer, som kan føre arbejdet videre.  

Deltagerne ved workshoppen på Sustainable Brands gjorde især opmærksom på, at Chr. Hansen nok også skal tænke i at sætte analysen og dens resultater ind i en kontekst, At man også må arbejde på at finde en måde, hvor ens produkters evt. negative indvirkning på målene inddrages. Fordi balance er så vigtig, når man rapporterer og kommunikerer om samfundsansvar.

Det er måske især vigtigt, hvis man som Chr. Hansen kan fremvise endog meget positiv indvirkning på verdensmålene fra ens produkter. "Det lyder næsten for godt," som en af deltagerne sagde. 

Miljømærkning Danmark

Sponseret

Netværk for Miljømærket indkøb Årskonference 2024

Bureau Veritas

Sponseret

Online forum om food waste & loss

Relateret indhold

27.03.2024CSR.dk

LEGO sender 16,5 millioner efter CO2-fangst

26.03.2024CSR.dk

Københavns Lufthavn kan lagre grøn strøm

20.03.2024CSR.dk

Sådan kan bureauer vise vejen

19.03.2024Advice

Sponseret

Fremtiden tilhører dem, der tør handle

19.03.2024Advice

Sponseret

ESG er ikke kun rapportering og compliance - det handler om forandringsledelse og konkurrenceevne

18.03.2024LEAD AGENCY A/S

Sponseret

Forskellighed fremmer forståelsen

18.03.2024MäRK

Sponseret

Her bor den gode (bæredygtigheds-)historie

18.03.2024Make A/S

Sponseret

Ansvarlig marketing: En ny æra og en ny rolle for marketing

Jobmarked

Se alle

Thygesen Textile Group

Struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Thygesen Textile Group søger struktureret og analytisk Corporate Responsibility Manager

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

19.04.2024

Compass Group Danmark A/S

Forretningsanalytiker til nyoprettet stilling i ESG

Brænder du for bæredygtighed, springer nye muligheder i komplekse data frem i dine øjne og vil du have ansvaret for at implementere strategiske nøgleinitiativer på ESG-området? Så er det måske dig vi søger.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

21.04.2024

Region Midtjylland

Udfold dine kompetencer og viden om bæredygtighed til gavn for bæredygtig omstilling i sundhedssektoren

Vil du omsætte dine naturvidenskabelige/tekniske kompetencer inden for grøn omstilling til praktiske løsninger i sundhedssektoren – og har du mod på at løfte en stor udviklingsopgave? Så vælg Region Midtjylland som din kommende arbejdsplads og vær med til at gøre en konkret forskel!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

15.04.2024

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Koncernindkøber til Uddannelses- og Forskningsministeriet (Ny frist)

Er du vores nye koncernindkøber? Vi søger en ny kollega, som kan styrke samarbejdet på tværs af UFM koncernen og som bidrager til at gøre UFM’s indkøb endnu bedre og endnu grønnere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

31.03.2024

PwC Danmark

Erfarne rådgivere inden for strategi, rapportering og erklæringer på bæredygtighedsområdet

Hvis du kender os, så ved du, hvad der ligger i rollen. Hvis ikke, så læs videre – så fortæller vi dig mere.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Fortum Waste Solutions A/S

Apprentice Warehouse

Vil du være lagerelev hos os? Er der en indkøber gemt i dig med flair for god kundeservice, så læs videre her om en spændende mulighed for dig!

Område

Syddanmark

Ansøgningsfrist

30.04.2024

BDO Statsautoriseret revisionsaktieselskab

Klima og GHGP – bliv en central del af ESG-området i BDO

Har du lyst til -og erfaring med at arbejde med bæredygtighed og klimadagsordenen hos Danmarks virksomheder? Så har vi stillingen til dig: ESG-konsulent hos BDO. Med rollen følger en unik mulighed for at kombinere din faglige viden og kompetencer inden for miljø, klimaregnskaber og CO2- reducerende tiltag med en central position i opbygningen af BDO’s ESG-afdeling.

Område

Hele landet

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
PwC Danmark
Webinar
Double Materiality Assessment: Value Creation and Value Leaks

The new Corporate Sustainability Reporting Directive (CSRD) makes it a legal requirement to conduct a double materiality assessment.

Dato

02.04.2024

Tid

09:00

Sted

Online

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

03.04.2024

Tid

09:00

Sted

Radisson Blu Scandinavia Hotel, Aarhus

Dansk Industri
Webinar
Tal biodiversitet med finansbranchen: TNFD

Bliv introduceret til det globale biodiversitetsinitiativ med rapporteringsværktøjer og sektorvejledninger fra Taskforce of Nature-related Financial Disclosures (TNFD), og hør hvordan virksomheden Ørsted arbejder konkret med værktøjerne.

Dato

04.04.2024

Tid

13:00

Sted

Online

Bureau Veritas
Kursus
ISO 14001 Intern Auditor

På ISO 14001 Intern Auditor træner du forskellige auditeringsteknikker og -værktøjer, og hvordan du udfører intern audit af din virksomheds miljøledelsessystem i henhold til de strategiske og operationelle kravelementer i ISO 14001 standarden.

Dato

08.04.2024

Tid

08:30

Sted

Severin Kursuscenter, Skovsvinget 25, 5500 Middelfart, Danmark

Aros Business Academy
Kursus
Bæredygtighedskommunikation & brand management

Lær at kommunikere alle jeres fremragende bæredygtige tiltag og styrke jeres bæredygtige brand – og undgå samtidig at falde i fælderne ‘greenwashing’ og ‘greenhushing’!

Dato

08.04.2024

Tid

09:00

Sted

Fredericiagade 15 1310 København K

Klimakurser
Kursus
Klimahandling og klimaregnskab i praksis - Aarhus i april

Klimakurser er effektiv uddannelse, der giver ledere og medarbejdere de vigtigste kompetencer til at tage ansvar og arbejde med klimahandlinger og klimaregnskab i praksis – så virksomheden lykkes med at honorere klimakravene nu og i fremtiden.

Dato

09.04.2024

Tid

09:00

Sted

Aarhus