Hvor mange procent af DIN omsætning bidrager til verdensmålene?

Det begyndte med et spørgsmål. Efter et år med hardcore metodeudvikling og analyse har Chr. Hansen et svar.

Nassera Ahmed og Annemarie Meisling viser den nye rapport om Chr.Hansens produkters indvirkning på tre verdensmål frem på Sustainable Brands i København..

01.11.2017

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Spørgsmålet var som i overskriften: "Hvor stor en del af jeres omsætning bidrager egentlig til verdensmålene"? Svaret er, at 81 procent af bruttoomsætningen fra Chr. Hansens mere end 3.000 produkter har en positiv indvirkning på verdensmål nummer to, tre og tolv. 

Sjov øvelse, tænker du måske. Men hvis nu du ved, at spørgsmålet, der satte det hele igang, kom fra en af virksomhedens store aktionærer? Og at svaret og den forudgående analyse faktisk er gode at have, når man skal besvare spørgsmålene fra ESG-investorerne og rankingselskaberne? Og at processen har givet en ny forståelse af virksomheden og fundet måder at bruge og samle informationer, de allerede havde? Har givet samarbejde på tværs af faggrupper, der ikke altid har så meget med hinanden at gøre?

For Chr. Hansen er det ikke for sjov. Det er en investering i at imødekomme et behov fra en vigtig stakeholder: 

"Vi syntes ikke, at vi kunne vente på, at andre udviklede et værktøj, vi kunne bruge til at svare på spørgsmålet om, hvorvidt vores virksomhed bidrager positivt til verdensmålene. Vi var nødt til at komme i gang," sagde Annemarie Meisling, som leder CSR-arbejdet hos Chr. Hansen, da CSR.dk mødte hende til lanceringen under Sustainable Brands i København d. 31. oktober 2017. 

Fremtidssikring
Præcis hvordan analysen er lavet, vender vi tilbage til. Men først kan vi høre Sara Krüger Falk, som er CSR-ansvarlig i DI - Dansk Industri, fortælle, hvordan hun mener, at en analyse af hvordan ens produkter bidrager til verdensmålene, giver værdi. 

"For Chr. Hansen specifikt fremstiller sådan en analyse dem som en ekstremt ansvarlig virksomhed. Som fordi størstedelen af deres omsætning bidrager positivt, er en del af løsningen på verdens udfordringer. For virksomheder generelt kan metoden, som er udviklet her, være god at bruge til den vigtige øvelse det er, at finde ud af om ens virksomhed er fremtidssikret. Har vi overhovedet en business case for fremtiden?," siger hun. 

Det kan jo f.eks. ske, at man opdager, at hovedparten af ens omsætning ikke bidrager til den udvikling, som verden er enige om at prioritere - dvs. verdensmålene. Så kan der være brug for at stille ens virksomhed om. Her fremhæver Sara Krüger Falk Dong Energy (snart Ørsted), som over 10 år er gået fra at være en af Danmarks mest forurenende virksomheder til at være Europas grønneste energiselskab. Eller det kan være, at man opdager, at ens produkter ikke bidrager så meget, som der egentlig er potentiale til - og så er det måske noget med at komme i gang med at udnytte de muligheder. 

Fem trin...
Metoden Chr. Hansen har udviklet har fem trin, som kan ses på billedet. 

I trin 1 finder man ud af, hvordan ens virksomhed påvirker hvert af de 17 verdensmål? I Chr. Hansen var resultatet, at tre verdensmål blev udvalgt som dem, virksomhedens produkter har den største mulighed for at påvirke positivt. Det er mål to, tre og tolv - stop sult, et sundt liv for alle, og bæredygtigt forbrug og produktion - som samtidig er de tre verdensmål, der indgår i virksomhedens strategi fra 2016, 

I trin 2 skal man til at måle sin påvirkning. Hos Chr. Hansen definerede man otte "impact categories", som betegner måder hvorpå virksomhedens produkter bidrager positivt. Det er f.eks. øget produktivitet og afkast ved dyrkning af fødevarer, reduktion af affald, bedre fødevaresikkerhed og bedre dyrevelfæd. Når det er gjort, kan man begynde på...

...trin 3, hvor man begynder at analysere og ikke mindst dokumentere, hvordan produkterne bidrager til verdensmålene. Hvordan Chr. Hansen griber det an, kræver noget mere forklaring, end der er plads til her, men det hele kan ses i rapporten "Let's grow our future. Naturally. How ingredients contribute to the UN Global Goals", som virksomheden har udgivet. Men det er noget med information fra videnskabelige studier, impact studies, kundefeedback, resultater fra egne forskningsforsøg, scoring af dokumentation og sammenholdelse med salgstal. 

Trin 4 byder på glæden ved at få verificeret både metoden, processen og resultaterne af en ekstern revisor. Dette trin er med for at sikre gennemsigtighed og troværdighed. Chr. Hansen fik hjælp af PwC. 

Trin 5 handler om at kommunikere resultaterne offentligt - og gerne i sammenhæng med øvrigt kommunikation omkring virksomhedens strategi og bæredygtighedsindsats. 

Næste gang
Rapporten er godt nok lige kommet ud af trykkeriets maskiner, men det forhindrer jo ikke, at man tænker videre. 

Det har Chr. Hansen også gjort. Som det første vil de arbejde på at vurdere de projekter, som de arbejder på i Chr. Hansens udviklingsafdeling, efter samme metode. Derudover vil de gerne uden for egen virksomhed. Pojektleder for metoden og analysen, Nassera Ahmed, fortalte, at de nu er meget interesserede i at udvikle partnerskaber og samarbejdsrelationer, som kan føre arbejdet videre.  

Deltagerne ved workshoppen på Sustainable Brands gjorde især opmærksom på, at Chr. Hansen nok også skal tænke i at sætte analysen og dens resultater ind i en kontekst, At man også må arbejde på at finde en måde, hvor ens produkters evt. negative indvirkning på målene inddrages. Fordi balance er så vigtig, når man rapporterer og kommunikerer om samfundsansvar.

Det er måske især vigtigt, hvis man som Chr. Hansen kan fremvise endog meget positiv indvirkning på verdensmålene fra ens produkter. "Det lyder næsten for godt," som en af deltagerne sagde. 

Vestforbrænding

Sponseret

Vi går i dybden med CO2

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

27.06.2025CSR.dk

Haag forbyder reklamer for klimabelastende rejser

23.06.2025CSR.dk

Horisont Gruppen søger ESG-kompetencer til videreudvikling af CSR.dk

18.06.2025CSR.dk

Forslag til at tæmme reklamens magt

17.06.2025CSR.dk

Seneste bøde: Betaler 4 millioner kroner for vildledende klimaudsagn

11.06.2025CSR.dk

Folkemødet 2025: 33 på tre dage

23.05.2025CSR.dk

International opfordring til flybranchen om at gennemgå grøn markedsføring

21.05.2025Schneider Electric

Sponseret

Offgrid strømstation til sommerhus og strømafbrydelser

05.05.2025TANIA ELLIS - The Social Business Company

Sponseret

Her bor den gode ESG-historie – og derfor skal du turde fortælle den

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 2. juli: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

02.07.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

DTU
Webinar
Master in Sustainable Leadership Information Session

Discover how you can elevate your career and bring significant value to your company with a Master in Sustainable Leadership.

Dato

03.07.2025

Tid

09:00

Sted

Online

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Summer School - Live Webinar - Learn to speak ESG

Want to work with ESG and sustainable business? Even experienced professionals can get lost in the terminology. Gain a clear overview and insight into the key terms and abbreviations, so you can understand and discuss how companies can create value for both society and the bottom line.

Dato

03.07.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
ESG Sommerskole - Live Webinar - Lær at tale ESG

Ønsker du at arbejde med ESG og bæredygtig business? Selv erfarne fagfolk roder rundt i begreberne. Få overblik og indblik i de centrale nøgleord og bogstavsforkortelser. Så du kan forstå og tale med om, hvordan virksomheder kan skabe værdi for både samfund og bundlinje.

Dato

04.07.2025

Tid

09:00

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar 8. august: Sustainable Business Change Manager

Overvejer du at tage en uddannelse inden for ESG og bæredygtighed, kan Sustainable Business Change Manager være rigtig for dig. Er du interesseret, men har spørgsmål eller brug for fif til, hvordan du kan sælge uddannelsen ind internt? Deltag i et uforpligtende webinar om uddannelsen.

Dato

04.08.2025

Tid

12:30

Sted

Zoom

TANIA ELLIS - The Social Business Company
Webinar
Q&A webinar August 5, 2025: Sustainable Business Change Manager (Intl/Online)

Are you considering an education in ESG and sustainability? The Sustainable Business Change Manager programme might be the perfect fit for you. If you’re interested but have questions or need tips on how to present the programme’s value internally, join our Q&A webinar to learn more.

Dato

05.08.2025

Tid

14:00

Sted

Zoom