Højere CO2-afgifter er vejen frem, mener Klimarådet

Der er både argumenter for og imod, når der tales CO2-afgifter. Det kan speede den grønne omstilling op, mener eksperter, men regeringen tøver fortsat.

10.03.2021

CSR.dk

For nyligt modtog regeringen Klimarådets dom over klimaindsatsen. Det korte svar var: ”Nej, regeringens nuværende initiativer får os ikke i mål med 70 procents CO2-reduktion i 2030".

Læs også: Klimarådets korte svar er ”nej"

En af Klimarådets klare anbefalinger til regeringen er at påføre en højere afgift på udledning af drivhusgasser.

Afgiften ligger i dag på omkring 180 kroner per ton. De miljøøkonomiske vismænd foreslår at hæve afgiften til 1200 kr. og Klimarådet 1500 kr.

Sverige er i dag det land i verden, der har den højeste CO2-afgift og samtidig EU’s laveste CO2-udledning per indbygger. Afgiften i Sverige ligger pt. på lidt mere end 800 kroner per ton. (Kilde: DR)

Ritzau har samlet en række argumenter for og imod CO2-afgifter:

FOR

  • Kan skubbe virksomheder og forbrugere i en grøn retning.
    Hvis det bliver dyrere at producere varer, der udleder meget CO2, må man antage at virksomhederne søger i en grønnere retning, hurtigere. Varer der udleder meget CO2 vil blive dyrere og det kan potentielt sænke efterspørgslen fra forbrugerne og motivere dem til at købe produkter, der har lavere miljøbelastning.
     
  • Den billigste måde at nå dansk klimamål.
    CO2-afgifter er ifølge Klimarådet og vismændene den billigste metode til at reducere CO2-udledning.
     
  • Rammer bredt alle brancher.
    En generel CO2-afgift vil ramme bredt. Det vil sige, at alle brancher vil blive berørt.
     
  • Vil sætte skub i udvikling af ny teknologi.

IMOD

  • Kan øge uligheden.
    Socialdemokratiet har været bekymret for, at CO2-afgifter kan øge uligheden i samfundet. Det er derfor blevet foreslået, at man på anden vis kompenserer lavindkomstfamilier med penge fra CO2-afgifterne.
     
  • Danske varer kan blive udkonkurreret af udenlandske varer.
    Hvis danske varer bliver pålagt CO2-afgift, er frygten, at danske produkter udkonkurreres af importerede varer, der ikke er underlagt afgifter. Klimarådet forslår derfor, at der sættes en forbrugsafgift på udenlandske varer.
     
  • Produktionen kan blive skubbet til andre lande.
    Vi risikerer at virksomheder flytter produktionen til andre lande hvor CO2-udledningen er endnu højere og i sidste ende vil skabe en CO2-stigning globalt . Klimarådet foreslår et bundfradrag til erhverv, som er særligt udsatte for konkurrence.
     
  • Kan ramme virksomhederne hårdt.
    Regeringen og Venstre mener, at afgifterne ikke må gøre det dyrere at drive virksomhed i Danmark – særligt ikke i kølvandet på Corona-krisen, der har presset mange virksomheder hårdt. Også her har et bundfradrag været foreslået som løsning.

- MTN

Dansk Standard

Sponseret

DSB anvender ISO 14001 til at skabe struktur på deres arbejde med bæredygtighed

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

24.04.2025Mind Energy

Sponseret

Energi Danmark konsoliderer sig på tværs af Norden

23.04.2025CSR.dk

Fra mælkekarton til byggemateriale: Skånsk virksomheder fordobler kapaciteten

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Kan du samle det stærkeste hold klimakæmpere?

22.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Aktiv transport med 10 virksomheds initiativer

22.04.2025Schneider Electric

Sponseret

Schneider Electrics Go Green Competition vender tilbage i 2025 – danske grønne talenter skal i spil

10.04.2025Klimakampen ApS

Sponseret

Dit transportvalg har betydning for dit helbred og vores planet

09.04.2025CSR.dk

93,6 millioner sikrer CONCITOs fortsatte indsats

09.04.2025CSR.dk

Vognmænd får mulighed for at søge om støtte til grønne lastbiler

Jobmarked

Se alle

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle