22.10.2018  |  Klima, miljø og energi

IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere

Den internationale maritime organisation presser på for at bekæmpe kulstof-udslippet fra skibe. IMO indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe og udvikler et ”lige til tiden”-koncept.

Den internationale maritime organisation, IMO, indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe til at udvikle et program. Programmet skal følge op på IMO’s oprindelige strategi for at reducere drivhusgasser fra skibe, fortalte organisationen efter et møde i sidste uge.

Læs også: IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart

IMO’s oprindelige plan, fra april 2018, består i, at organisationen vil fortsætte med at mindske drivhusgasser fra international skibsfragt og helt udfase udslippet så hurtigt som muligt, i dette århundrede.

Strategien giver shippingindustrien en klar kurs mod at investere i udviklingen af brændsler med enten lavt eller intet kulstofudslip samt innovative energieffektive teknologier.

IMO’s generalsekretær Kitack Lim åbnede mødet med en ambition om at få en plan på plads:

”Det er nu tid til at vende en ny side og sammen gå i gang med at implementere den oprindelige IMO-strategi. I opfordres til at engagere jer med beslutsomhed i denne uge, ved at opsætte et klart program, på linje med visionen, principperne og ambitionsniveauet i strategien, så den kan blive iværksat. Således at programmet, der skal følge op på aktionerne, kan godkendes i næste uge, når havmiljøbeskyttelseskomiteen mødes.”

Den ekstraordinære arbejdsgruppe skal reportere til havmiljøbeskyttelseskomiteen som forventes at godkende samt udvikle aktionsplanen yderligere.

”Lige til tiden”-operationer
Til IMO’s møde blev en anden plan også præsenteret. Den handler om, at man ved at reducere den tid skibene tilbringer i venteposition uden for havnene samt ved anker, kan reducere skibenes kulstof-udslip væsentligt, ifølge studier lavet af IMO-medlemmer.

Skibe kan nemlig tilbringe dage i venteposition, men hvis man kan oplyse skibene med regulære opdateringer omhandlende kaj-tilgængelighed, især i de sidste 12 timer før havneankomst, kan man reducere skibenes- og havnenes kulstof-udslip markant.

Implementering af konceptet ”lige til tiden”-skibsoperationer (just-in-time) betyder at skibene kan time deres ankomst bedre. Det kan f.eks. ske ved at skibene sænker farten og derved forbrænder mindre brændstof, samtidig med at selskaberne sparer brændstofomkostninger.

Læs også: Klimaudspil: Godt med transport i fokus, men der skal mere til

Det er den globale industrialliance, GIA, der skal undersøge mulighederne i ”lige til tiden”-konceptet. GIA skal se på operationelle- og kontraktlige barriere ved implementeringen af programmet, så alle parter kan tage de nødvendige foranstaltninger, der skal gøre operationen til en global realitet.

GIA har lavet en video, der forklarer ”lige til tiden”-konceptet, som også blev præsenteret på IMO’s møde.

- SN

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere