22.10.2018 | Klima, miljø og energi
IMO vil reducere drivhusgasser hurtigere
Den internationale maritime organisation presser på for at bekæmpe kulstof-udslippet fra skibe. IMO indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe og udvikler et ”lige til tiden”-koncept.
Den internationale maritime organisation vil reducere fragtskibes kulstof-udslip hurtigere og iværksætter en række initiativer. PR-foto.
Den internationale maritime organisation, IMO, indsætter en ekstraordinær arbejdsgruppe til at udvikle et program. Programmet skal følge op på IMO’s oprindelige strategi for at reducere drivhusgasser fra skibe, fortalte organisationen efter et møde i sidste uge.
Læs også: IMO klar med ny klimaaftale for fremtidens skibsfart
IMO’s oprindelige plan, fra april 2018, består i, at organisationen vil fortsætte med at mindske drivhusgasser fra international skibsfragt og helt udfase udslippet så hurtigt som muligt, i dette århundrede.
Strategien giver shippingindustrien en klar kurs mod at investere i udviklingen af brændsler med enten lavt eller intet kulstofudslip samt innovative energieffektive teknologier.
IMO’s generalsekretær Kitack Lim åbnede mødet med en ambition om at få en plan på plads:
”Det er nu tid til at vende en ny side og sammen gå i gang med at implementere den oprindelige IMO-strategi. I opfordres til at engagere jer med beslutsomhed i denne uge, ved at opsætte et klart program, på linje med visionen, principperne og ambitionsniveauet i strategien, så den kan blive iværksat. Således at programmet, der skal følge op på aktionerne, kan godkendes i næste uge, når havmiljøbeskyttelseskomiteen mødes.”
Den ekstraordinære arbejdsgruppe skal reportere til havmiljøbeskyttelseskomiteen som forventes at godkende samt udvikle aktionsplanen yderligere.
”Lige til tiden”-operationer
Til IMO’s møde blev en anden plan også præsenteret. Den handler om, at man ved at reducere den tid skibene tilbringer i venteposition uden for havnene samt ved anker, kan reducere skibenes kulstof-udslip væsentligt, ifølge studier lavet af IMO-medlemmer.
Skibe kan nemlig tilbringe dage i venteposition, men hvis man kan oplyse skibene med regulære opdateringer omhandlende kaj-tilgængelighed, især i de sidste 12 timer før havneankomst, kan man reducere skibenes- og havnenes kulstof-udslip markant.
Implementering af konceptet ”lige til tiden”-skibsoperationer (just-in-time) betyder at skibene kan time deres ankomst bedre. Det kan f.eks. ske ved at skibene sænker farten og derved forbrænder mindre brændstof, samtidig med at selskaberne sparer brændstofomkostninger.
Læs også: Klimaudspil: Godt med transport i fokus, men der skal mere til
Det er den globale industrialliance, GIA, der skal undersøge mulighederne i ”lige til tiden”-konceptet. GIA skal se på operationelle- og kontraktlige barriere ved implementeringen af programmet, så alle parter kan tage de nødvendige foranstaltninger, der skal gøre operationen til en global realitet.
GIA har lavet en video, der forklarer ”lige til tiden”-konceptet, som også blev præsenteret på IMO’s møde.
- SN
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Supply chain

Ørsted udvider krav om 100 procent vedvarende energi til alle leverandører
Ørsted bliver det første energiselskab i verden, der stiller krav til alle sine leverandører om, at de skal anvende 100 % vedvarende energi i 2025.
Supply chain

Aalborg Havns guldæg er Power-to-x
Det spirende marked inden for klimavenlige brændstoffer er et betydeligt vækstpotentiale for Aalborg Havn. Men det handler også om at tiltrække andre spillere i branchen, mener udviklingschef.
Klima, miljø og energi

Novo Nordisk får ros for klimaindsats
Danmarks største medicinalselskab er langt i deres arbejde med at reducere CO2-udledninger. Det er ikke tilfældigt.
Strategi & ledelse

Omfattende sag om greenwashing varsler nye tider
Deutsche Banks investeringsarm blev sidste dag i maj ransaget og beskyldt for omfattende greenwashing. Samtidig melder de amerikanske myndigheder om en stramning af reglerne for markedsføring af ESG-mærkede investeringer.
Kommunikation

Dine gamle sneakers kan redde en bid af regnskoven
Et nyt initiativ fra The Athlete’s Foot giver kunderne rabat på nye sko samtidigt med, at kampen mod rydningen af regnskoven i Ecuador får en hjælpende hånd
Menneskerettigheder

Gode råd til at undgå anklager om pinkwashing
Når Copenhagen Pride begynder på lørdag, vil der med sikkerhed komme kritik af virksomheder, der vælger at deltage. Pinkwashing - lyder anklagen, som CBS-forsker har flere råd til, hvordan virksomheder kan undgå.