21.06.2015  |  Strategi & ledelse

Ingen panik: vi må godt spise Nutella

Der er mange udfordringer med palmeolie, men Ferrero, som producerer Nutella, lader til at være på rette vej. Flere NGOer har i al fald afvist behovet for at boykotte det populære produkt.

Googler man Ségolène Royal og Nutella får man 473.000 hits. Ingen af dem er mere end en uge gamle. For det er en uge siden, at den franske minister for økologi kom for skade at nævne det italienske smøreprodukt Nutella, som eksempel på et produkt vi skulle begrænse brugen af, fordi det ifølge hende bidrager til problemer forårsaget af brugen af palmeolie.

Så kan det nok være, at medier verden over gav sig til at tale om palmeolieproblemet. Det handler kort fortalt om, at man i dele af verden nedlægger skove for at etablere oliepalmeplantager i stedet. Markedet er nemlig enormt, særligt efter at transfedtsyrer er blevet forbudt mange steder. Det anslås således, at ingredienser fra palmeolie findes i omkring halvdelen af alle produkter i supermarkederne i dag. Det skriver the Independent.

Læs også: Dagligvarebutikker tager bæredygtigt ansvar

Problemet er at mindre skov er skidt for miljøet, med bidrag til en række udfordringer såsom drivhusgasser og biodiversitet. Palmeolieindustrien anklages desuden for at benytte sig af børnearbejde, farlige arbejdsforhold, urimelige lønforhold og på andre måder krænke menneskerettighederne.

Greenpeace siger Nutella er ok
Det digitale erhvervsmedie Quartz har spurgt bl.a. miljøforkæmperne Greenpeace og Verité, en international arbejdsrettighedsorganisation, om den franske minister har ret. De siger begge at der ikke er nogen grund til at boykotte Nutella, som begge fortæller er med til at arbejde for at finde en løsning på palmeolieproblemerne. Således støtter Ferrero the Palm Oil Innovation Group, og højere standarder for arbejdere i palmeolieindustrien. Virksomheden fortæller desuden at de har nået deres mål om kun at bruge plameolie som er certificeret af the Roundtable on Sustainable Palm Oil.

Læs også: Palmeolien kommer frem i lyset

Bæredygtig palmeolie vinder frem
Både virksomheder og NGOer siger, at bæredygtig palmeolie er både muligt og allerede tilgængeligt. Den europæiske palmeolieindustriorganisation fremlagde således tidligere i juni måned en plan for at skaffe 100% cerficeret plameolie før 2020. 

De danske forbrugere kan godt regne med, at deres supermarked har taget stilling og iværksat initiativer i forhold til bæredygtig palmeolie. Både Coop, De Samvirkende Købmænd og Dansk Supermarked er initiativtagere til et fælles projekt under brancheorganisationen Dansk Erhverv, ligesom de fleste har forpligtet sig på egne vegne. 

Mere fra Eva

Eva Harpøth Skjoldborg

Redaktør, CSR.dk

Uddannelse: cand.merc.int, Copenhagen Business School 2001. Diverse efteruddannelsesforløb i journalistik ved Danmarks Journalisthøjskole. Tidligere job: Freelanceskribent med fokus på CSR, rapportering for Maersk Gruppen, ISS, LEGO, Dansk Supermarked og Carlsberg, publikationer for Novo Nordisk. Journalist og kommunikationsmedarbejder, Novo Nordisk, fokus på CSR. Projekt…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere