10.06.2015  |  Kommunikation

Innovationsbehovet er konstant

Den hollandske tæppeproducent Dessos vej mod Cradle to Cradle går gennem omfattende innovation og dybe samarbejdsrelationer med leverandører. Det har vist sig også at være en god forretning.

Siden Desso for otte år siden begyndte at omstille virksomheden ud fra Cradle to Cradle-principperne, har de tredoblet deres markedsandel i Europa og udviklet nye, populære produkter. Samtidig med at de, som nordisk direktør Michael Aastrup siger, ’gør det rigtige’.

Læs også: Hvem har taget min flaske?

Når Desso laver tæpper, sker det ud fra devisen om, at materialerne skal være så miljøvenlige og i så ren en form, at de kan skilles ad og genbruges igen og igen.

I produktionen af tæpperne bruges i stort omfang energi fra vedvarende energikilder, og de arbejder kontinuerligt med at mindske forbruget af både materialer og vand.

I tråd med Cradle to Cradle-principperne har Desso som mål, at alle materialerne i Dessos tæpper skal være genbrugte og kunne genbruges som nye tæpper i 2020.

Desuden skal materialerne understøtte Dessos vision om, at virksomhedens produkter bidrager positivt til miljø og sundhed.

Fra olie til genbrugskalk
På den baggrund var første skridt, da Desso gik i gang, at give produkternes bestanddele et eftersyn.

”Det viste sig, at en tredjedel af materialerne i vores produkter skulle erstattes for at leve op til vores nye standarder”, siger Michael Aastrup.

Desso var for eksempel nødt til at udvikle en helt ny bagside til deres tæpper. Den gamle var baseret på bitumen, et restprodukt fra raffineringen af råolie, som ikke kan recirkuleres, hvilket er uforligneligt med Cradle to Cradle-ambitionerne. 

For tre år siden lykkedes det så at lancere tæpper med kalkbaseret bagside under navnet Desso Ecobase. Den næste udfordring var at få fat i ikke-jomfruelig kalk. Efter en afsøgning af mulighederne fandt man ud af, at de hollandske vandværker producerer rigelige mængder affaldskalk, som Desso nu aftager.

Nye produkter og nye alliancer
Ud af arbejdet med at udvikle en ny bagside af nye materialer er også kommet nye produkter med hidtil usete egenskaber.

Trængsel på det grønne gulv

Der er kamp om at være dem med de grønneste gulvløsninger.

Hollandske Desso optræder på denne arena sammen med amerikanske Interface, som siden 1994 har arbejdet frem mod målet om at blive en mere bæredygtig virksomhed.

De to virksomheder har forskellige tilgange – Desso baserer sit arbejde på Cradle to Cradle-konceptet, mens Interface forfølger en mere klassisk bæredygtighedsstrategi.

De to virksomheder er dog fælles om at have mål for anvendelsen af vedvarende energi, genanvendelse af produkterne, nedbringelsen af affald fra produktionen osv. 

Et eksempel er, at Desso opdagede, at den nye kalkbagside kunne gøres gennemsigtig. Den mulighed bruges nu til at producere løsninger i samarbejde med Phillips, hvor der kan trænge lys op gennem tæppet, så det kan fungere eksempelvis som vejviser.

Desso har også rådført sig med Verdenssundsorganisationen, WHO, for at finde ud af, om deres produkter kunne afhjælpe sundhedsproblemer. Det viste sig, at i forhold til luftkvalitet er finstøv et stort problem, fordi mennesker bruger mere end tre fjerdedele af deres tid indendørs.

For Desso blev denne indsigt startskuddet til udviklingen af et tæppe, kaldet Desso Airmaster, som opfanger finstøv og lagrer det der, indtil tæppet støvsuges.

”Den slags produkter var vi aldrig kommet i nærheden af, hvis vi ikke havde begivet os ud på vores Cradle to Cradle-rejse. Det er udfordrende hele tiden at skulle finde på nyt, og behovet for innovation stopper aldrig med de krav, der ligger i vores vision og målsætninger”, understreger Michael Aastrup.

”Det er heller ikke noget, vi kan gøre alene. Og så er det tilfredsstillende at se, hvordan der i starten ikke rigtig var nogen, der gad at danse med os. Nu vil de alle sammen være med”, fortsætter han.

Omkostninger holdes nede, fordi alle er med
”Man kan ikke lykkes med en omstilling, hvis man ikke får medarbejderne med. Det kan ikke bare være ledelsens projekt”, siger Michael Aastrup.

Læs også: Bæredygtige produkter trodser forbrugeres fodslæb

For at blive en Cradle to Cradle-virksomhed er alle Dessos produktionsprocesser blevet re-evalueret. Det kunne godt have skabt problemer, hvis ikke medarbejdere på alle niveauer var blevet involveret i det arbejde.

”Det var vigtigt at få dem, der kendte maskinerne og alle processerne, med i udviklingsarbejdet. Vi tror også, at det er forklaringen på, at vi i dag har en meget høj produktionseffektivitet på vores anlæg. Og at vi derfor har kunnet holde prisniveauet på vores produkter stabilt”, siger Michael Aastrup. 

Mere fra Eva

Eva Harpøth Skjoldborg

Redaktør, CSR.dk

Uddannelse: cand.merc.int, Copenhagen Business School 2001. Diverse efteruddannelsesforløb i journalistik ved Danmarks Journalisthøjskole. Tidligere job: Freelanceskribent med fokus på CSR, rapportering for Maersk Gruppen, ISS, LEGO, Dansk Supermarked og Carlsberg, publikationer for Novo Nordisk. Journalist og kommunikationsmedarbejder, Novo Nordisk, fokus på CSR. Projekt…

Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere