17.11.2014  |  Strategi & ledelse

Investorer ser ikke værdien af bæredygtighed

Der er stor forskel på, hvor meget værdi virksomhederne selv mener, at deres bæredygtighedsarbejde skaber for forretningen, og den værdi investorerne oplever, viser Accenture-rapport.

Virksomhederne er langt fra gode nok til at fortælle investorerne om deres bæredygtigheds-indsatser og vise, hvilken værdi arbejdet skaber for forretningen. Derfor bliver virksomhederne sjældent belønnet af investorerne for bæredygtighedsarbejdet.

Det er en af konklusionerne i en ny undersøgelse foretaget af konsulentfirmaet Accenture i samarbejde med investornetværket UN Principles for Responsible Investment.

I undersøgelsen svarer hele 57 procent af toplederne, at deres bæredygtighedsstrategi skaber værdi for forretningen, og 38 procent af disse svarer tilmed, at de kan sætte tal på værdiskabelsen. Til sammenligning er det kun henholdsvis ni procent og syv procent af investorerne, der er af samme holdning. Faktisk efterspørger ni ud af ti investorer i undersøgelsen, at bæredygtighed i højere grad indgår i de officielle regnskabspræsentationer fra virksomhederne.

Læs også: Ja tak til bæredygtig business

Omvendt efterspørger toplederne mere klarhed fra investorerne om, hvad de konkret ønsker for at kunne belønne virksomhederne i form af investeringer. 

”Undersøgelsen viser, at der er en brist i kommunikationen mellem topleder og investor, og det munder ud i en tosidet problematik: På den ene side klager toplederne over, at investorerne ikke spørger nok til bæredygtighedsindsatserne og ikke belønner virksomhederne i tilstrækkelig grad for deres arbejde på den front. På den anden side siger investorerne, at de ikke kan få øje på, at virksomhederne skaber synderlig værdi gennem bæredygtighed, og dermed kan de ikke belønne virksomhederne for det. Det betyder, at virksomhederne risikerer at gå glip af investeringer og dermed vækst”, siger Kristoffer Hvidsteen, sustainability lead hos Accenture.

De finansielle strukturer er en barriere
Noget tyder dog på, at bedre kommunikation mellem de to parter ikke er vejen frem alene for at løse problematikken. Undersøgelsen peger på, at måden, som hele den finansielle sektor er bygget op på, udgør en barriere for, at investorerne kan fokusere mere på bæredygtighed.

Hele 71 procent af investorerne svarer, at virksomhedernes tiltag på bæredygtighedsfronten besværliggøres af, at finansielle investeringer ofte er kortsigtede, og halvdelen (49 procent) svarer, at kvartalsregnskaber udgør en barriere for indførelse af bæredygtighed i virksomhedsvurderinger, fordi de ikke giver plads til de mere langsigtede strategier: 

Om undersøgelsen

Rapporten baserer sig på interviews (16 respondenter, to danske) og en spørgeskemaundersøgelse (67 respondenter) blandt topledere fra finansielle virksomheder og investorer fra UN Principles of Responsible Investment verden over. 

”Vores undersøgelse peger på, at der er en række indbyggede strukturer i den finansielle sektor, der modvirker en udvikling hen mod en mere bæredygtig økonomi. Mange investorer har historisk haft et udgangspunkt med ’negativ screening’ af virksomhedernes arbejde med bæredygtighed for at finde de virksomheder i markedet, det er bedst at undgå. Tilmed er vurderinger sjældent blevet kommunikeret ud i markedet, og det efterlader virksomhederne i mørket omkring prioriteringer”, siger Kristoffer Hvidsteen og fortsætter: 

”En række finansielle virksomheder har nu skiftet tilgang og anvender i stedet for en ’positiv screening’, der går ud på at vælge de virksomheder, der præsterer bedst inden for bæredygtighed. Det kombinerer investorerne med at gå i tættere dialog med virksomhederne omkring bæredygtighed. Det er en meget positiv udvikling, for dermed kommer positive elementer som bæredygtighed mere i betragtning, når en virksomheds værdi fastsættes. Nu mangler vi bare, at investorerne giver guidance til markedet omkring virksomhedernes præstationer, ligesom vi ser det med mere traditionelle finansielle vurderinger. Det er noget af det, der skal til for at skabe transformation mod en bæredygtig økonomi”, vurderer Kristoffer Hvidsteen.

Mere fra Joe

Joe Kristian Kipp

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere