Islandske modevirksomheder satser mere på bæredygtighed

Post-2007 kalder islændingene selv perioden efter finanskrisen, der ledte til landsdækkende krise, og en generel mistillid til det islandske erhvervsliv. Men krisen medførte også, at forskelige industrier nu så småt forholder sig systematisk til CSR.

04.04.2014

Sponseret

Deloitte

Over få år er vi begyndt at se en bevægelse mod en mere strategisk tilgang til CSR i Island.  Gode eksempler herpå er virksomheder som Landsbankii, Islandsbanki og telefonselskabet Siminn. Den islandske CSR-organisation FESTA vokser ekspansivt i denne tid, og stadig flere virksomheder overvejer, hvordan de skal gå fra ad hoc aktiviteter til en mere strategisk tilgang.

Sustainability i den islandske modeindustri
Mens det meget har været de store virksomheder, der har flyttet sig på CSR-agendaen tidligere, så er der nu også bevægelse blandt de små. Dette gælder ikke mindst for den spirende islandske mode- og designindustri, som begynder at tænke bæredygtighed og CSR mere strategisk uden at give køb på det værdibaserede udgangspunkt. I sidste uge afholdte Deloitte sammen med arrangørerne af Islands ’Design March 2014’ og Nordic Fashion Association et seminar med fokus på bæredygtighed og CSR i modeindustrien.

’Den islandske mode- og designindustri er virkelig interessant i forhold til CSR og bæredygtighed. For mange af aktørerne er det ganske enkelt deres fundament at tænke i naturlige og bæredygtige materialer, have tætte relationer og indgående kendskab til hver enkelt leverandør og overveje hvordan man kan fremme bæredygtigt forbrug. Det er en spændende case på hvordan en spirende industri tænker CSR og bæredygtighed ind fra start’, siger Anne Mette Christiansen, partner hos Deloitte Sustainability.

Seminaret blev modtaget med stor interesse fra lokale, islandske modevirksomheder med deltagelse fra mere end 90 repræsentanter fra den islandske modeindustri. Blandt hovedtalerne var Johan Arnø Kryger fra Danish Fashion Institute, og derudover delte tre lokale modebrands; Karbon, As We Grow, og Ella, deres visioner for og refleksioner over arbejdet med bæredygtighed. Ikke overraskende var det særligt udfordringerne forbundet med arbejdet med ansvarlig leverandørstyring, herunder hvordan man fremmer brug af bæredygtige materialer og bæredygtigt forbrug, der var gennemgående temaer.

Læs mere om sustainability i modeindustrien her:
Fashioning Sustainability
Modeanalysen 2014

21.11.2022Deloitte

Sponseret

Supply Chain Sustainability – How to ensure real progress?

07.11.2022Deloitte

Sponseret

En fjerdedel af verdens arbejdskraft er truet af klimaforandringer

22.10.2022Deloitte

Sponseret

Join Deloitte’s Supply Chain Panel

15.04.2019Deloitte

Sponseret

Nyt innovationsprogram for SMVer skal udvikle bæredygtige løsninger med afsæt i 3D-print

26.03.2019Deloitte

Sponseret

How can you implement the SDGs in your business?

20.03.2019Deloitte

Sponseret

Råd til en vellykket ansættelse af flygtninge på din arbejdsplads