06.02.2018 | Medarbejder
Jysk rederi fik bygget skib af nordkoreanske tvangsarbejdere
Ifølge en rapport fra det polske arbejdstilsyn har det danske rederi Esvagt fået bygget et skrog af nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen. En afsløring, der kommer bag på firmaets adm. direktør.
Ifølge forskellige estimater arbejder over 60.000 nordkoreanere under slavelignende forhold i udlandet. Foto: Esvagt.
Tilbage i 2016 fik det esbjergensiske rederi Esvagt leveret et fartøj, hvis skrog blandt andet blev bygget af nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen.
Sådan lyder vurderingen i en ny rapport fra det polske arbejdstilsyn, som Berlingske har fået adgang til via mediet Vice i Tyskland.
Og det er en oplysning, der forbløffer Kristian Ole Jakobsen, der er adm. direktør i Esvagt:
”Det er fuldstændigt forbløffende oplysninger for os. Og jeg må bare understrege, at vi på ingen måde har haft mistanke om det. Hvis vi havde haft nogen mistanke om sådanne forhold, ville vi straks have krævet nybygningsprojektet standset og forholdene ændret. Jeg er meget forbløffet over, at det kan ske i et land som Polen, som er et europæisk land. Vi har selv i perioder haft folk til at inspicere byggeriet af skroget i Polen, og de har heller ikke bemærket noget i den retning," siger han i Jydske Vestkysten.
Læs også: Dansk rederi mistænkes for forskelsbehandling
Fuldstændig uacceptabelt
De nye oplysninger kommer i forlængelse af afsløringer fra DR og Information om, at nordkoreanske tvangsarbejdere i Polen var involveret i byggeriet af inspektionsfartøjet ”Lauge Koch”, som i 2013 blev bestilt af Forsvaret.
I en rapport fra arbejdstilsynet i Polen, der stammer fra februar 2016, konstaterer tilsynet, at 19 nordkoreanere har arbejdet på byggeriet af skroget til Esvagt.
Kristian Ole Jakobsen har forklaret til Berlingske, at Esvagt første gang bliver opmærksom på sagen, da avisen tager kontakt i december 2017:
”Efterfølgende har vi gennemgået vores retningslinjer for at se, hvor vi kunne stramme op. Endelig har vi kontaktet værfterne Havyard og Nauta i henholdsvis Norge og Polen og sagt, at det naturligvis er fuldstændig uacceptabelt”, siger han til Berlingske.
Han oplyser desuden, at Esvagt som følge af sagen er i færd med at gennemgå rederiets såkaldte "Code og Conduct", som gennemgår rederiets etiske retningslinjer i forhold til en række forhold, ligesom Esvagt-direktøren lægger op til en række andre handlinger, som skal forhindre lignende sager, bl.a en whistleblower-ordning.
"Vi besluttede allerede i sommer at etablere et whistleblower-system, som vi er i færd med at få godkendt, men denne sag har fået os til at sætte fart på processen, så man fra vores hjemmeside kan foretage indberetninger," forklarer Kristian Ole Jakobsen i Jydske Vestkysten.
- EL
Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.
Deltag i debatten
Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.
Samfund

Folkemødets vigtigste nyhed eller overdreven teknologitro?
Med fire innovationsmissioner og en stor pose penge er Innovationsfonden i gang med at få alle parter til at trække i samme udviklingsretning inden for grøn omstilling. Men det hele må ikke handle om teknologi.
Klima, miljø og energi

Ørsted og DSV tester dronelevering på åbent hav
Test i Kattegat skal undersøge om fragtdroner fungerer over længere afstande og kan bidrage til at opnå CO2-neutralitet.
Medarbejder

Danmark har fået sine første markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed
26 nyuddannede markedsføringsøkonomer med speciale i bæredygtighed er som de første af sin slags klar til at løfte opgaver indenfor bæredygtighed og cirkulær økonomi.
Klima, miljø og energi

Ganske få danske virksomheder har strategi for biodiversitet
Ny rapport fra WWF Verdensnaturfonden og Bain & Company viser, at 70 procent af de største danske virksomheder ser biodiversitetstab som en trussel mod deres forretning, men kun 10 procent af dem har en konkret plan for, hvordan de vil handle på det.
Klima, miljø og energi

Nu skal millionerne rulle mod grøn omstilling
En nyligt indgået politisk aftale gør det nemmere for virksomheder at få hjælp til grøn omstilling.
Klima, miljø og energi

Science Based Targets-initiative godkender Danfoss’ klimamål
Danfoss har nu fået godkendt sine videnskabsbaserede klimamål af organisationen Science Based Targets initiative (SBTi)