24.02.2021  |  Strategi & ledelse

Jysk sætter mål for hele forsyningskæden

Bæredygtighed har længe været på dagsordenen hos Jysk-koncernen. Nu graver de imidlertid et spadestik dybere.

Arbejdet med bæredygtighed fylder efterhånden mere og mere i Jysk-koncernen.

Sådan skriver Børsen Bæredygtig.

Arbejdet har været i gang i mange år og drejer sig om alt fra certificeret træ og bomuld i produkterne til fjer og dun i dyner fra fjerkræ opdrættet til andre formål. Det handler om genanvendelse og at optimere på emballageløsninger.

Læs også: Flere store danske virksomheder erkender, at størstedelen af deres CO2-udledninger ligger udenfor direkte kontrol

Nu er ambitionen at sætte et målbart klimamål på udledningen af CO2. Koncernen har netop kunnet konkludere at 95 procent af det samlede klimaaftryk kommer fra leverandørerne til koncernen – også kendt som scope 3.

“Man kan ikke lukke øjnene, bare fordi noget foregår et andet sted. Når vi siger, at vi skal sætte et mål for den udledning, Jysk er ansvarlig for – både CO2 og alt muligt andet, så er det gennem hele vores forsyningskæde. Jysk har et ufattelig lille udslip i Danmark, så det er andre steder, der betyder noget. Men i sidste ende lever vi alle på den samme jordklode, og når temperaturen stiger, er det både i Danmark og Pakistan og Polen”, udtaler Rune Jungberg Pedersen, csr-direktør i Jysk.

Læs også: Kun få danske virksomheder kigger der, hvor det gør mest ondt, når de skal opgøre deres CO2-regnskab

Jysk har meldt sig ind i initiativet Amfori Bepi, der indsamler data på vand, strøm og udledning fra fabrikker, der producerer varer til koncernen. Målet er at bruge systemet til at få data fra alle produktleverandører.

- MTN

Endnu ingen kommentarer - du kan starte debatten nedenfor.

Deltag i debatten

Du skal være registreret bruger og logget ind, for at kunne oprette kommentarer.

Mere fra CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning

www.csr.dk

CSR.dk – forum for bæredygtig forretning – er Danmarks eneste erhvervsmedie og community med dedikeret fokus på forretningsdrevet CSR. Medlemmer på CSR.dk kan bidrage aktivt med indhold og erfaring og betragtes som en indsigtsfuld vidensressource i udviklingen af CSR.dk. Vi udkommer dagligt på CSR.dk, ugentligt med nyhedsbreve samt fire gange om året med magasinet CSR Quarterly.

Se virksomhedsprofil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere