Kan vi organisere os til mindre stress og bedre trivsel?

En arbejdsuge på fire dage og nye måde at organisere arbejdstiden er en mulig vej til at løsne op for udfordringen med stress og udbrændthed på arbejdspladserne. Både medarbejdere og ledere fra Djøf bakker op om ideen.

10.06.2022

CSR.dk

64 procent af medarbejdere og 65 procent af lederne vil sige ja til at implementere én eller flere modeller for en fire dages arbejdsuge på deres arbejdsplads. Det viser en ny undersøgelse fra Djøf.

1.438 personer i alderen 20 til 64 år blev spurgt, og selvom der er nogen forskel på, hvordan man vil foretrække, at en sådan ordning bliver indrettet, hvis man ser på køn og alder, så er der altså solid opbakning til at prøve nye måder at organisere sig på.

"Det er både overraskende og bemærkelsesværdigt, hvor stor en del af både ledere og medarbejdere, der ville takke ja til en fire dages arbejdsuge. Jeg tror, at coronapandemien har givet rigtig mange af os smag for at arbejde på andre og mere fleksible måder. Vi har fundet ud af, at man godt kan arbejde på andre måder end at sidde på et kontor fra 8-16 hver dag. Her er fire dages-ugen et eksempel på noget af det, vi kan gøre anderledes," siger Djøf’s formand, Sara Vergo til politiken.dk

Ideen breder sig
I Danmark har over 50 arbejdspladser ifølge en pressemeddelelse fra Amnesty International allerede indført en fire dages arbejdsuge og opdaget at det giver mening og fordele. Og i Storbritannien har man netop lanceret Europas største forsøg med fire dages arbejdsuge.

”Det er i de færreste job, at det giver mening alene at måle produktivitet på antallet af arbejdstimer. Samtidig ser vi et arbejdsmarked, hvor den mentale belastning hver eneste dag resulterer i tusindvis af sygemeldinger og haltende livskvalitet. Det kan 4-dages arbejdsuge råde bod på – uden at vi behøver at gå på kompromis med produktiviteten,” siger Pernille Garde Abildgaard, der er direktør i Take Back Time, som hjælper virksomheder med at gå over i en 4-dages model, og forfatter til to bøger om fire dages arbejdsuge.

Djøfs tre modeller for fire dages ugen

I Djøfs undersøgelse er deltagerne blevet præsenteret for tre forskellige måder at indrette en fire dages arbejdsuge på:

  1. Man fordeler 37 timer på fire dage og skal nå de samme opgaver til den samme løn, som langt hovedparten af de adspurgte foretrækker.
  2. Man arbejder mindre end 37 timer og gør tilsvarende ned i løn og arbejdsopgaver, som færrest i undersøgelsen foretrækker, men hvor ledere er mere begejstrede.
  3. Man arbejder mindre end 37 timer, men man skal nå de samme opgaver ved hjælpe af ny og mere effektiv indretning af arbejdstiden til samme løn, som en fjerdedel af medarbejderne og noget færre ledere foretrækker.

Amnesty lancerer nyt system
Som den første NGO i Danmark har Amnesty International netop lanceret en ny ordning med fire dages arbejdsuge for sine ca. 50 medarbejdere. Formålet er gladere og mere effektive medarbejdere, færre stresssygemeldinger og i sidste ende styrket arbejde for menneskerettighederne.

Modellen er efter et års forsøgsordning designet med fri tre ud af fire fredage om måneden, faste kontor-arbejdstider fra 9-15, fælles hjemmearbejdsdag onsdag, kortere og mere strukturerede møder og øget fordybelsestid i løbet af dagen som de vigtigste ingredienser i den 4-dages arbejdsuge, som Amnestys danske afdeling har indført for sine medarbejdere på kontoret i København.

Erfaringer fra virksomheder både i Danmark og udlandet er, at effektiviteten stiger ved indførelsen af en 4-dages arbejdsuge. Gevinsterne ved fire dages ugen kommer dog ikke blot ved at man skære en arbejdsdag ud af ugen. Det er den samlede pakke af aftaler og organisering, som gør forskellen.

”Det kræver en stor indsats fra både ledelse og medarbejdere at holde fast i en ny måde at organisere vores arbejde på, så det faktisk bliver muligt at holde fri om fredagen. Det kræver, at vi arbejder effektivt og målrettet de andre dage, og at vi holder fast i nye værktøjer som fælles fordybelsestid, kortere og effektive møder og synkron arbejdstid,” siger Vibe Klarup.

- EHS

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

20.06.2024CSR.dk

Forbrugerne har lav tillid til virksomheders miljøkommunikation

20.06.2024BSR

Sponseret

Advancing a Just Transition: Lessons from Company Practices

18.06.2024Byggeriets Samfundsansvar

Sponseret

Anbefalinger fra unge skal sikre en god start for nye i byggebranchen

18.06.2024Lübech Living ApS

Sponseret

Donationer til børnehjem

03.06.2024Industriens Fond

Sponseret

Dansk erhvervsliv skal forstå unge medarbejdere bedre

23.05.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: 11 Recommendations for Business

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)