Klimastrategi - ja, men hvordan?
Ny bog skulle gøre det nemt og hurtigt for erhvervsledere at komme i gang med at formulere og eksekvere en klimastrategi. Bogen kommer med konkrete eksempler fra danske frontløbere og gode råd til et effektivt klimaarbejde.
I dag er spørgsmålet ikke hvorfor? men hvordan?, når det handler om at minimere klimabelastningen. Dét slår forfatterne bag "Klima på den strategiske agenda" fast. Og den gode nyhed er, at også små skridt kan give store forbedringer. Erfaringen viser, at det ikke er den store, enkelte og geniale idé, der giver de flotte resultater. Det er sammensætningen af kendte elementer og fastholdelsen af fokus over længere tid, der virker.
Med en masse konkrete og instruktive eksempler fra Lego, Danske Bank, Coop Danmark og Novo Nordisk viser bogen, hvordan man som virksomhed griber det klimastrategiske arbejde an. Lige fra at udregne sit nuværende CO2-udslip til hvordan man organiserer virkeliggørelsen af sine målsætninger. Og det med de små skridt holder stik: Hos Novo Nordisk er det fx lykkes for en fabrik at reducere sit energiforbrug med 25 % ved at tilpasse brugen af ventilation bl.a. ved at slukke for ventilationen i weekenden!
Gode råd
Bogen dokumenterer, at mange danske virksomheder faktisk endnu ikke er kommet i gang med et klimaarbejde, men at det kan betale sig at gøre det. En klimastrategi er en fornuftig investering, som kan bruges som løftestang, når omkostningerne skal nedbringes og virksomhedens bundlinje skal forbedres. En reduktion af virksomhedens klimabelastning kan desuden være med til at skabe en ny position i markedet, og være et aktiv i virksomhedens markedsføring og branding.
Mange af virksomhederne ved ikke, hvordan de skal håndtere arbejdet med en klimastrategi. Bogen giver derfor et hurtigt og let tilgængeligt overblik over de 10 ting enhver erhvervsleder bør vide om klimaområdet og kommer med gode råd og redskaber. Bogens forfattere er alle tilknyttet konsulenthuset CoCoCo.