Klimatopmøde for børn kåret til årets bedste aktivering
C40 World Mayors Summit i København 2019 var målrettet borgmestrene i verdens største byer, men nu bliver topmødets involvering af børnene nomineret som et af Europas stærkeste projekter.
BIG – Bjarke Ingels Group, TrierGaming, Dansk Arkitektur Center og Københavns Kommune inviterede børnene til klimatopmøde, og nu er projektet valgt til at forsvare de rød-hvide farver, når European Sponsorship Association (ESA) i februar i London kårer Best of Europe 2020 den 26. Februar 2021 i London. Det skriver Dansk Arkitektur Center (DAC) i en pressemeddelelse.
Da borgmestre og klimaaktivister mødtes til C40 World Mayors Summit, inviterede BIG til byggemøde med brødrene Emil og Mikkel Trier, bedre kendt som TrierGaming. Det skete i Minecrafts digitale univers, hvor børnene kunne give deres bud på fremtidens arkitektur. Mere end 2.000 børn involverede sig i bæredygtigt byggeri, og 70 børn mødtes på topmødets sidste dag til finale i Dansk Arkitektur Center i BLOX.
Projektet anerkendes med to priser, Guld og Grand Prix, ved det årlige SPOT:ON Activation Award 2020, som det ESA-certificerede branchenetværk SPOT:ON Club står bag. Dermed kan arrangørerne, Københavns Kommune og C40, se tilbage på et topmøde, som fik både voksne og børn involveret i den grønne dagsorden.
Læs også: Danmark skal i front som grønt iværksætterland
”Det er flot, at så mange forskellige aktører gik sammen om at aktivere børn og unge under C40-klimatopmødet i København. Vi ønsker at inddrage alle aldersgrupper i klimadebatten og sætte fokus på, hvordan vi alle kan leve mere bæredygtigt. Så det er en kæmpe fjer i hatten til alle partnerne i projektet, at de fik engageret de unge og meget fortjent, at de nu henter priser hjem for indsatsen”, udtaler overborgmester Lars Weiss (S).
BIG, Microsoft Education, TrierGaming, Dansk Byggeri, Realdania, Dansk Arkitektur Center, C40 World Mayors Summit, Realdania, BLOX og LEGO har alle leveret kompetencer og kommunikationskanaler til projektet for at under-støtte FNs verdensmål nr. 17 om transformative partnerskaber.
”Vinderen af SPOT:ON Activation Award 2020 har arbejdet intelligent med aktiveringen af partnerskabet og brandets forretningsudfordring med at positionere sig som bæredygtig virksomhed samtidig med en parallel indsats overfor en specifik målgruppe", lød juryens begrundelse for udnævnelsen.
- MTN