Kræftens Bekæmpelse giver flest point på image-kontoen

Hvis man som virksomhed søger befolkningens accept gennem et samarbejde med en NGO, skal man vælge Kræftens Bekæmpelse som partner. Det er nemlig den organisation, der giver størst kredit hos danskerne, viser ny undersøgelse.

08.08.2012

Lasse Andersen , CSR.dk

Kræftens Bekæmpelse og Læger uden Grænser er de to organisationer, som danskerne helst ser, at virksomheder samarbejder med som et led i CSR-strategien. Det viser en ny undersøgelse, som kommunikationsbureauet Radius står bag.

Tabellen er fra undersøgelsen "Virksomheder og velgørenhed", som Radius Kommunikation står bag..

I undersøgelsen er respondenterne, ud fra en liste på 45 danske NGO’er, blevet bedt om at vælge de tre organisationer, det gør størst indtryk på dem, at virksomheder samarbejder med. Både Kræftens Bekæmpelse og Læger uden Grænser bliver valgt af hele 46 procent, mens ellers profilerede organisationer som Greenpeace og Mellemfolkeligt Samvirke ligger langt nede på listen. (Klik på illustrationen til højre)

Kendte organisationer topper
CSR-ekspert Peter Neergaard fra CBS Center for CSR er ikke overrasket over, at det er organisationer som Kræftens Bekæmpelse, Læger uden Grænser, Dansk Røde Kors og WWF, der topper listen.

Læs også: 4 tips til et godt NGO-samarbejde

”Der er tale om bredt profilerede organisationer, som folk kender og har et forhold til. Derudover har organisationerne i toppen af listen en mission om at gøre noget godt, som rigtig mange er enige i. Langt de fleste synes selvsagt, det er en god idé, at læger tager ud i verden og hjælper i katastrofeområder,” siger Peter Neergaard til csr.dk.

Greenpeace ufortjent i bunden
Han finder det til gengæld en smule uretfærdigt, at kun otte procent angiver, at det gør indtryk på dem, når virksomheder samarbejder med Greenpeace.

”Greenpeace har faktisk et godt samarbejde med rigtig mange virksomheder, som burde blive anerkendt. Den lave placering kan dog skyldes, at organisationen har et blakket ry fra gamle dage, som stadig hænger en smule fast,” siger Peter Neergaard.

Læs også: Kunsten at samarbejde med en NGO

Han undrer sig også over, at under fem procent af respondenterne peger på en organisation som Mellemfolkeligt Samvirke.

”Det må simpelt hen handle om, at de ikke er gode nok til at sælge deres budskab og dermed ikke er synlige nok i offentligheden,” konstaterer han.

Undersøgelsen baserer sig på data fra en befolkningsundersøgelse, der er gennemført i perioden 13. – 19. april 2012. Data er indsamlet gennem Epinions befolkningspanel. 1.005 personer har svaret.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.11.2025CSR.dk

DI-topchef efterlyser handling bag klimaambitioner

20.11.2025CSR.dk

Nyt studie kaster lys på effekter af forstyrrende demonstrationer

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

Bureau Veritas
Kursus
IATF 16949 Specialist

Med en kombination af teori, øvelser og praktiske eksempler giver IATF 16949 Specialist kurset dig en dybdegående forståelse for kravene i IATF 16949:2016 standarden inklusiv kravene i ISO 9001 standarden. Hovedfokus er dog på tillægskravene i IATF 16949 standarden.

Dato

24.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Byggeriets Samfundsansvar
Kursus
Få styr på ‘G’ i ESG

Der er et stigende behov for, at byggeriets virksomheder har styr på, hvordan de arbejder med økonomiske, etiske og ledelsesmæssige aspekter, der indgår i bæredygtighedsarbejdet under G’et i ESG. På dette seminar får du redskaber til at håndtere dine processer på en ansvarlig måde, herunder en dybere indsigt i principperne i Due Dilligence, også kaldet rettidig omhu for virksomhedsledelse. Seminaret udbydes i samarbejde med Bygherreforeningen.

Dato

24.11.2025

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1780 København V

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Ledelsens evaluering

Er din virksomhed certificeret, stilles der krav om, at I løbende gennemfører Ledelsens evaluering. Men hvordan gøres det mest effektivt og hvad kan vi lære af de virksomheder, der lykkes bedst med at gennemføre Ledelsens evaluering.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Energiledelse efter ISO 50001:2018

Kurset Energiledelse efter ISO 50001:2018 er det rigtige sted at starte din kompetenceudvikling, hvis du er ny på energiledelsesområdet eller har brug for at få opdateret din grundlæggende viden om ISO 50001 standarden.

Dato

25.11.2025

Sted

Odense

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

25.11.2025

Tid

08:30

Sted

Kgs Lyngby