26.05.2014  |  Strategi & ledelse

Krav om CSR i byggeriet stiger

CSR er i høj grad blevet en del af de opgaver, der er forbundet med den daglige drift for bygge- og anlægsvirksomhederne. Og kravene til CSR-aktiviteter er stigende, viser en analyse fra Dansk Byggeri.

CSR er ved at vinde terræn i bygge- og anlægsbranchen. Det viser en analyse fra sektorens erhvervs- og arbejdsgiverorganisation, Dansk Byggeri, der har undersøgt det CSR-relaterede aktivitetsniveau. Af analysen fremgår, at kravene til CSR-aktiviteter er stigende. Tendensen blandt bygge- og anlægsvirksomhederne er, at de tager flere CSR-initiativer, idet 80 procent svarer, at de har igangsat samfundsansvarlige aktiviteter på tre eller flere områder.

Læs også: Byggeriet har tradition for ansvarlighed

”Vi kan se, at virksomhederne i høj grad arbejder med CSR-aktiviteter som en fast integreret del af forretningen. Årsagen er blandt andet, at det giver anseelse i omverdenen, flere kunder, stolthed blandt medarbejderne – og ikke mindst kan bidrage til sorte tal på bundlinjen”, siger Henriette Thuen, international chef hos Dansk Byggeri til danskbyggeri.dk.

”Vi kan se, at virksomhederne i høj grad arbejder med CSR-aktiviteter som en fast integreret del af forretningen”. 

Henriette Thuen, international chef hos Dansk Byggeri

CSR-aktiviteter der kan ses på bundlinjen
Ifølge Henriette Thuen, der er ansvarlig for analysen, er beskeden på vandrørene fra Dansk Byggeris medlemsvirksomheder, at de i høj grad vælger deres CSR-aktivitetsområder efter, hvor de giver en effekt på bundlinjen. 

"Det skal give mening for dem at investere i CSR, og det er særdeles positivt. For det er netop, når et aktivitetsområde bidrager til indtjeningen og bliver en del af hele den ledelsesmæssige, strategiske planlægning, at aktiviteten bider sig fast og bliver en inkorporeret del af forretningen – til glæde for både kunder, medarbejdere og samfundet, siger Henriette Thuen til danskbyggeri.dk.

Som eksempel nævner hun, at fokus på arbejdsmiljøet giver færre sygedage blandt medarbejderne, hvilket både giver glade medarbejdere og reducerer udgifterne. Og hvis virksomheden optimerer sin vognpark og medarbejdernes kørselsvaner, kan der opnås store besparelser på brændstof og mindre udledning af CO2.

Øgede krav til CSR
Bygge- og anlægsvirksomhederne oplever desuden, at kravene til CSR-aktiviteter er øget i løbet af de seneste år.

”De øgede krav skyldes flere ting. Der bliver hele tiden stillet flere lovkrav til blandt andet arbejdsmiljø samt miljø- og energimæssige tiltag. Desuden har både offentlige og private bygherrer fået øget fokus på at stille krav til deres leverandører. Men der er også de mere ”bløde” områder som for eksempel øget integration, hjælp til udsatte grupper og støtte til lokale aktiviteter. Den slags initiativer bliver ofte initieret af virksomhederne selv – og på opfordring fra medarbejderne”, siger Henriette Thuen.

Analysen viser, at en tredjedel af virksomhederne oplever, at medarbejderne stiller krav om at have CSR på dagsordenen. 

Læs også: Minimale energibesparelser i statens egne bygninger

”Det må vi se som et udtryk for, at medarbejderne ønsker at have en arbejdsplads med et godt arbejdsklima, gode medarbejderforhold og som tager et socialt ansvar i lokalsamfundet, siger Henriette Thuen.

Bevæggrundene for CSR-initiativer
Ifølge Dansk Byggeris analyse oplever virksomhederne i stigende grad, at CSR-aktiviteter er en konkurrencefordel. Men årsagerne til at iværksætte samfundsansvarlige aktiviteter er dog stadig mestendels, at det plejer virksomhedens omdømme, og at det er med til at tiltrække og fastholde medarbejdere, fastslår undersøgelsen.

Mere fra Joe

Joe Kristian Kipp

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere