25.02.2014  |  Strategi & ledelse

Kvaliteten halter i globale virksomheders CSR-rapportering

Der er plads til forbedring, hvad angår kvaliteten af CSR-rapporteringen i verdens 250 største virksomheder, fastslår KPMG i sin årlige statusrapport.

Med en gennemsnitlig score på 59 ud af 100 er der rum til at oppe sig med hensyn til kvaliteten af CSR-rapporteringen i mange af verdens 250 største virksomheder (G250 efter Fortunes rangliste), der indgår i revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG’s årlige ’Survey of Corporate Responsiblity Reporting’.

Blandt de i alt syv kriterier, som KPMG har lagt til grund for sin måling af rapporternes kvalitet, scorer G250-virksomhederne lavest i forhold til at rapportere om deres leverandører og værdikæde, governance og stakeholder-engagement.

Læs også: Danske virksomheders CSR-rapportering er usammenhængende

Ifølge KPMG er den historiske trend blandt G250, at der rapporteres ud fra data og tal, frem for detaljer om processer. Faktorer som supply chain management og governance er først for relativt nylig kommet i offentlighedens søgelys, så derfor er processerne vedrørende disse parametre endnu ikke så robuste, som de kunne være i mange virksomheder, ifølge rapporten.

Rapportens kvalitet vigtig for imaget
Ifølge KPMG opfattes kvaliteten af rapporten som en indikation på kvaliteten af ledelsen, og hvad der rent faktisk foregår inde bag virksomhedens fire vægge. Rapporter af dårlig kvalitet tenderer dermed til at blive forbundet med dårlig performance i læserens hoved.

Ifølge KPMG praktiserer kun få virksomheder total grønvaskning i dag, men læserne har under alle omstændigheder mere tiltro til en rapport af højere kvalitet.

Læs også: GRI G4 – de nye krav og forventninger til CSR rapportering

En fjerdedel af G250-virksomhederne (63) opnår en overordnet kvalitetsscore på 80 eller derover. Ifølge KPMG har disse virksomheder demonstreret den bedste forståelse af de sociale og miljømæssige aspekters påvirkning af deres forretning og har desuden været bedre til at rapportere om deres strategi, performance og interaktion med interessenter inden for CSR, i højere grad end de øvrige virksomheder.

Set med danske briller er det værd at lægge mærke til, at A.P. Møller-Mærsk er blandt de ti virksomheder i G250, der er allerbedst til at rapportere om sit samfundsansvar.

De sektorer, der scorer højest i KPMG’s rapport, er elektronik og computer med en gennemsnitlig score på 75, efterfulgt af mine- og medicinalindustrien, der begge scorer 70 ud af 100. De sektorer, der har den laveste score, er olie og gas, handel og detail, metal, ingeniørarbejde og fremstilling samt konstruktion og byggematerialer.

Disse ti virksomheder scorer 90 eller mere i rapport-kvalitet

• A.P. Møller Mærsk
• BMW
• Cisco Systems
• Ford Motor Company
• HewlettPackard
• ING
• Nestlé
• Repsol
• Siemens
• Total

Kilde: The KPMG Survey of Corporate Responsibility Reporting 2013

Højeste rapport-kvalitet i Europa  
De europæiske virksomheder fører signifikant over de andre regioner på rapportkvaliteten med en gennemsnitlig score på 71. I Nord- og Sydamerika ligger gennemsnittet på 54, og i Asien-Oceanien på 50.

Når det gælder rapportering om leverandører og værdikæde ligger gennemsnittene på 31 for Asien-Oceanien, 48 for Nord- og Sydamerika og 58 for Europa.

Læs også: Sænk ambitionsniveauet for CSR rapportering

På landeniveau er det Italien, Spanien og Storbritannien, der har den højeste score, hvilket ifølge KPMG reflekterer en modenhed med hensyn til rapportering i disse lande, sammenlignet med rapportering i lande som Kina, hvor det er et nyere fænomen.   
93 procent af G250-virksomhederne publicerede i 2013 en CSR-rapport.

Mere fra Joe

Joe Kristian Kipp

  • CSR.dk - Forum for bæredygtig forretning
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere