Lars Kolind vil forvandle virksomheder til bevægelser

Den nye bevægelse YouMe Shopping, der har til formål at inspirere os alle til at donere penge til velgørenhed samtidig med, at vi handler på nettet, blev skudt i gang af erhvervsmanden Lars Kolind.

Erhvervsmanden Lars Kolind skabte debat på konferencen "Who cares Wins" med sit oplæg om, at virksomheder i fremtiden bør forvandle til bevægelser. Foto: Sara Galbiati..

10.02.2012

Ulla Bechsgaard, CSR.dk

”De bedste virksomheder vil i fremtiden forvandle sig til bevægelser. De virksomheder, der har en sag og fremstår som en bevægelse, vil klare sig langt bedre end andre”. Det sagde serie-iværksætter og professionelt bestyrelsesmedlem Lars Kolind, da han 7. februar åbnede konferencen Who cares Wins på Hotel Scandic i København.

Det nye initiativ YouMe Shopping havde indbudt til konferencen. En perlerække af talere fortalte, hvordan partnerskaber mellem velgørenhedsorganisationer og virksomheder bedst kan blive til udbytte for begge parter.

Lars Kolind holdt et meget engageret foredrag om fremtidens virksomheder. Han mener, at det er langt sjovere at være en bevægelse end blot en organisation; og han forudser, at flere virksomheder vil forsøge at blive en bevægelse. Man skal have hjertet med, og det, man foretager sig, skal være transparent. Det giver sunde virksomheder og er ifølge Lars Kolind god CSR.

Flere vil få en mission
Kolind, som selv har været involveret i spejderbevægelsen på verdensplan, mener, at spejderbevægelsen har den mission at uddanne unge til ledelse. På samme måde som spejderbevægelsen har sin mission, vil virksomheder også i stigende grad få det. Lars Kolind uddybede:

”Kunderne vil involvere sig. Teleselskabet Skype er et eksempel på involvering. Et andet eksempel er Grundfos, der er i gang med en transformation fra at være pumpefabrik til at være en bevægelse, der gør noget for at skaffe rent vand og spare energi. Det er noget sjovere at være en bevægelse”.

Lars Kolind opremsede fire punkter, som virksomheder eller NGO’ere, der vil forvandle sig fra organisation til bevægelse, bør ta’ højde for:

  • Sæt sagen over profitten. Det er meget svært, men det vigtigste er sagen. Har man ikke en sag, har man et stort problem. Det eneste råd er: ”Find en sag”. Det er nemmere at sælge sagen ’at hjælpe tunghøre med at få et godt liv’ end blot at sælge høreapparater.
  • Opfat alle interessenter, også konkurrenter, som partnere – alle de køb/salgsrelataioner, vi har, bør laves om til partnere.
  • Vær passioneret. Passionen for sagen driver den.
  • Skab værdi sammen med kunderne.

Blandt de øvrige oplægsholdere var Jeanette Fangel, Codan, Jørn Falk, Team Rynkeby, David Hessekiel, Cause Marketing Forum, Malene Kingo, DSB og Jens Juel Nielsn, Coop.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

05.12.2025CSR.dk

Millioner til cirkulære løsninger i SMV’er skal skabe bæredygtig vækst

05.12.2025CSR.dk

IEA: De næste år bliver afgørende for verdens energifremtid

04.12.2025Dansk Standard

Sponseret

ISO 14001:2026 på vej: Nye dokumentationskrav og integrering af klima og biodiversitet

04.12.2025CSR.dk

Tre vigtige nøgletal: Så langt er Danmark fra sine egne klimamål

04.12.2025CSR.dk

Ny investeringsfond vil redde udpint landbrugsjord

03.12.2025Dansk Standard

Sponseret

Forslaget til ISO 9001 oversat til dansk

03.12.2025CSR.dk

Tobaksindustrien har solidt fodfæste i dansk politik, viser ny opgørelse

02.12.2025CSR.dk

Grønne løsninger i fællesskab: Kommuner og erhvervsliv skubber omstillingen frem lokalt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle