10.02.2012  |  Strategi & ledelse

Lars Kolind vil forvandle virksomheder til bevægelser

Den nye bevægelse YouMe Shopping, der har til formål at inspirere os alle til at donere penge til velgørenhed samtidig med, at vi handler på nettet, blev skudt i gang af erhvervsmanden Lars Kolind.

”De bedste virksomheder vil i fremtiden forvandle sig til bevægelser. De virksomheder, der har en sag og fremstår som en bevægelse, vil klare sig langt bedre end andre”. Det sagde serie-iværksætter og professionelt bestyrelsesmedlem Lars Kolind, da han 7. februar åbnede konferencen Who cares Wins på Hotel Scandic i København.

Det nye initiativ YouMe Shopping havde indbudt til konferencen. En perlerække af talere fortalte, hvordan partnerskaber mellem velgørenhedsorganisationer og virksomheder bedst kan blive til udbytte for begge parter.

Lars Kolind holdt et meget engageret foredrag om fremtidens virksomheder. Han mener, at det er langt sjovere at være en bevægelse end blot en organisation; og han forudser, at flere virksomheder vil forsøge at blive en bevægelse. Man skal have hjertet med, og det, man foretager sig, skal være transparent. Det giver sunde virksomheder og er ifølge Lars Kolind god CSR.

Flere vil få en mission
Kolind, som selv har været involveret i spejderbevægelsen på verdensplan, mener, at spejderbevægelsen har den mission at uddanne unge til ledelse. På samme måde som spejderbevægelsen har sin mission, vil virksomheder også i stigende grad få det. Lars Kolind uddybede:

”Kunderne vil involvere sig. Teleselskabet Skype er et eksempel på involvering. Et andet eksempel er Grundfos, der er i gang med en transformation fra at være pumpefabrik til at være en bevægelse, der gør noget for at skaffe rent vand og spare energi. Det er noget sjovere at være en bevægelse”.

Lars Kolind opremsede fire punkter, som virksomheder eller NGO’ere, der vil forvandle sig fra organisation til bevægelse, bør ta’ højde for:

  • Sæt sagen over profitten. Det er meget svært, men det vigtigste er sagen. Har man ikke en sag, har man et stort problem. Det eneste råd er: ”Find en sag”. Det er nemmere at sælge sagen ’at hjælpe tunghøre med at få et godt liv’ end blot at sælge høreapparater.
  • Opfat alle interessenter, også konkurrenter, som partnere – alle de køb/salgsrelataioner, vi har, bør laves om til partnere.
  • Vær passioneret. Passionen for sagen driver den.
  • Skab værdi sammen med kunderne.

Blandt de øvrige oplægsholdere var Jeanette Fangel, Codan, Jørn Falk, Team Rynkeby, David Hessekiel, Cause Marketing Forum, Malene Kingo, DSB og Jens Juel Nielsn, Coop.

Læs mere på www.youmeshopping.dk

Mere fra Ulla

Ulla Bechsgaard

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere