Lars Kolind vil forvandle virksomheder til bevægelser

Den nye bevægelse YouMe Shopping, der har til formål at inspirere os alle til at donere penge til velgørenhed samtidig med, at vi handler på nettet, blev skudt i gang af erhvervsmanden Lars Kolind.

Erhvervsmanden Lars Kolind skabte debat på konferencen "Who cares Wins" med sit oplæg om, at virksomheder i fremtiden bør forvandle til bevægelser. Foto: Sara Galbiati..

10.02.2012

Ulla Bechsgaard, CSR.dk

”De bedste virksomheder vil i fremtiden forvandle sig til bevægelser. De virksomheder, der har en sag og fremstår som en bevægelse, vil klare sig langt bedre end andre”. Det sagde serie-iværksætter og professionelt bestyrelsesmedlem Lars Kolind, da han 7. februar åbnede konferencen Who cares Wins på Hotel Scandic i København.

Det nye initiativ YouMe Shopping havde indbudt til konferencen. En perlerække af talere fortalte, hvordan partnerskaber mellem velgørenhedsorganisationer og virksomheder bedst kan blive til udbytte for begge parter.

Lars Kolind holdt et meget engageret foredrag om fremtidens virksomheder. Han mener, at det er langt sjovere at være en bevægelse end blot en organisation; og han forudser, at flere virksomheder vil forsøge at blive en bevægelse. Man skal have hjertet med, og det, man foretager sig, skal være transparent. Det giver sunde virksomheder og er ifølge Lars Kolind god CSR.

Flere vil få en mission
Kolind, som selv har været involveret i spejderbevægelsen på verdensplan, mener, at spejderbevægelsen har den mission at uddanne unge til ledelse. På samme måde som spejderbevægelsen har sin mission, vil virksomheder også i stigende grad få det. Lars Kolind uddybede:

”Kunderne vil involvere sig. Teleselskabet Skype er et eksempel på involvering. Et andet eksempel er Grundfos, der er i gang med en transformation fra at være pumpefabrik til at være en bevægelse, der gør noget for at skaffe rent vand og spare energi. Det er noget sjovere at være en bevægelse”.

Lars Kolind opremsede fire punkter, som virksomheder eller NGO’ere, der vil forvandle sig fra organisation til bevægelse, bør ta’ højde for:

  • Sæt sagen over profitten. Det er meget svært, men det vigtigste er sagen. Har man ikke en sag, har man et stort problem. Det eneste råd er: ”Find en sag”. Det er nemmere at sælge sagen ’at hjælpe tunghøre med at få et godt liv’ end blot at sælge høreapparater.
  • Opfat alle interessenter, også konkurrenter, som partnere – alle de køb/salgsrelataioner, vi har, bør laves om til partnere.
  • Vær passioneret. Passionen for sagen driver den.
  • Skab værdi sammen med kunderne.

Blandt de øvrige oplægsholdere var Jeanette Fangel, Codan, Jørn Falk, Team Rynkeby, David Hessekiel, Cause Marketing Forum, Malene Kingo, DSB og Jens Juel Nielsn, Coop.

amfori a.i.s.b.l.

Sponseret

ESG i forsyningskæden: Sådan gentænker du risikostyring i en verden i forandring

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

19.11.2025CSR.dk

Business casen for bæredygtighed – hvad betyder det?

19.11.2025CSR.dk

Trods lettere regler investerer kommunerne stadig ikke i solceller

18.11.2025CSR.dk

Danmark står uden for ny grøn koalition for skat på privatfly

18.11.2025Klimaklar

Sponseret

Klimaregnskab førte til 40 tons mindre plastspild om året hos CK Produktion

18.11.2025Valified

Sponseret

Bestyrelsens blinde vinkel: ESG er ikke så komplekst, som mange tror

17.11.2025CSR.dk

Danske virksomheder vil koble klima med sikkerhed og uafhængighed på COP30

14.11.2025CSR.dk

Grøn strøm fra den rådne banan: Der skal være mere inddragelse

14.11.2025CSR.dk

Ørsted fuldender sin grønne omstilling: 98 procent lavere CO2-udledning

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Bureau Veritas
Kursus
OHSMS ISO 45001:2018 Lead auditor arbejdsmiljø (CQI and IRCA-certificeret)

Ved succesfuld gennemførelse af vores CQI and IRCA-certificeret OHSMS ISO 45001:2018 Lead Auditor Arbejdsmiljøkursus vil du være i stand til at planlægge, gennemføre og afrapportere effektive 1., 2. og 3. parts audits af arbejdsmiljøledelsessystemer i henhold ISO 45001:2018 og i overensstemmelse med ISO 19011 og ISO 17021 standarderne.

Dato

17.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole
Kursus
ESG-kommunikation: Fra strategi til stærke fortællinger

Du lærer at se og forstå det kommunikative potentiale i ESG og samfundsansvar. Dine undervisere Mette Gert Boldt og Line Schmeltz sørger for, at du efter kurset kan arbejde mere strategisk og kreativt med ESG-fortællinger i din organisation.

Dato

19.11.2025

Tid

10:00

Sted

Amagerfælledvej 190, 2300 København S

UN Global Compact Network Denmark
Workshop
Kom godt i gang med ESG og arbejdet med bæredygtighed i praksis - Århus

Dette arrangement har til formål at hjælpe små og mellemstore virksomheder, der gerne vil i gang med at lave en ESG-opgørelse eller allerede har taget de første skridt mod bæredygtighed, men har behov for konkrete værktøjer, viden og sparring for at komme videre i praksis.

Dato

19.11.2025

Tid

12:00

Sted

Rytoften 3, 8210 Aarhus, Danmark

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27002:2022 Foundation - Certificeret af PECB

Vores ISO/IEC 27002 Foundation giver dig det nødvendige overblik over de nye sikkerhedsforanstaltninger til beskyttelse af informationer. Kurset afvikles som fysisk klasseundervisning og giver adgang til at tage online-eksamen og opnå den tilhørende ISO/IEC 27002 Foundation certificering hos PECB.

Dato

20.11.2025

Sted

København Ø

Bureau Veritas
Kursus
ISO 9001:2025 Lead Auditor Refresher

Opdater din viden om ISO 9001:2015

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Vejle

Bureau Veritas
Kursus
Root Cause Analysis (RCA)

Årsagsanalyse bruges til at forbedre produktkvalitet, minimere sikkerhedsrisici og opfylde regulative krav. Det hjælper virksomheder til at identificere de underliggende årsager til afvigelser, så de kan implementere nødvendige ændringer for at forhindre gentagelse. Dette kan omfatte alt fra kvalitetsproblemer i et produkt til fødevaresikkerhedsproblemer som kemiske-, mikrobiologiske- og fremmedlegemerisici. Desuden anvendes årsagsanalyser ofte til dokumentationen af løsninger på eventuelle problemer eller hændelser, som er nødvendige ifølge regler, regulativer og ledelsesstandarder. Her er forståelsen for forskellen mellem korrigerende – og forebyggende handlinger nøglestenen.

Dato

20.11.2025

Tid

08:30

Sted

Fredericia