Lysvirksomhed vil hjælpe grønne udbud på vej
Bæredygtighed fylder forsvindende lidt i offentlige udbud. Fischer Lighting har netop lanceret en ny guide, der skal hjælpe med at gøre udbuddene grønnere.
Ambitionerne er høje i Danmark, når det gælder den grønne omstilling, og med klimaloven er der sat et politisk mål om 70 procent reduktion af CO2-udledningen i 2030.
Derfor er det bemærkelsesværdigt, hvor lidt de grønne hensyn fylder i offentlige udbud. Også taget i betragtning, at de offentlige indkøb ifølge en rapport fra regeringen stod for udledning af 12 millioner ton CO2. De samlede danske husholdninger udledte til sammenligning 14 millioner ton CO2.
Paradoksalt lille grønt fokus i udbud
En nyere undersøgelse fra 2021, foretaget af forsker Ole Helby Petersen fra RUC, viser eksempelvis, at miljø og bæredygtighed kun vægter tre procent, som del af et underkriterium, i udbudsevalueringen. Lige som en analyse fra Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen peger på, at under halvdelen af offentlige udbud indeholder et bæredygtigt element.
Læs også: Reduktionsmål i regeringens grønne indkøbsstrategi lader vente på sig
Det undrer også den danske virksomhed, Fischer Lighting, som er specialiseret i genbrug og upcycling af belysningsarmaturer, efterspørger en anden vægtning og et langt større fokus på de grønne hensyn i udbudsmaterialet:
”Det er et paradoks, at vi i Danmark på den ene side vil den grønne omstilling og en cirkulær økonomi, hvor vi tænker i genbrug, mens stort set alle offentlige udbud, vi støder på, har et altoverskyggende fokus på indkøbsprisen, mens fokus på bæredygtighed er nærmest ikke-eksisterende. I praksis betyder det, at udbuddene favoriserer de produkter og løsninger, som er billigst mulige i indkøbspris, men som ikke behøver at holde i særligt lang tid,” siger Lars Elmvang, som er strategisk direktør hos Fischer Lighting.
Det er en undren, som deles af andre virksomheder. I slutningen af 2021 spurgte DI f.eks. Lemvigh-Müller, Elis Danmark A/S, Aalborg Portland og Arkil A/S om, hvordan de oplevede de kommunale udbud i forhold til bæredygtighed. Svaret var fra alle, at de oplever, at kommuner taler om bæredygtighed men køber ind efter pris. Det, mente de, burde kommunerne ændre på ved at lade bæredygtighed vægte højere i deres udbud.
Hjælper bygherrer med at købe mere bæredygtigt
Ifølge Fischer Lightning er en af barriererne for at nå til et punkt, hvor de offentlige indkøb bidrager til at opfylde de officielle ambitioner om bæredygtighed og en cirkulær økonomi, at det offentlige simpelthen mangler ressourcer til at ændre kurs:
”Vores oplevelse er, at bygherrer og rådgivere mangler en grundlæggende forståelse for, hvad bæredygtighed egentlig er, hvordan man måler det, og at der i det hele taget mangler ressourcer til at ændre kurs fra den indkøbspraksis, man har fulgt hidtil.” siger Lars Elmvang.
For at imødekomme netop denne barriere har Fischer Lighting for nylig lanceret ”Udbudsbeskrivelse bæredygtig belysning”, som gennemgår de relevante krav til bæredygtig belysning. Den kan bygherrer frit lade sig inspirere af og plukke fra, når de laver deres udbudsmateriale og vil købe grønnere belysning.
Beskrivelsen, som kan downloades her, oplister bl.a. en række bæredygtige og operationaliserbare krav til leverandørerne vedr. materialevalg og genbrug, om muligheden for adskillelse af produktet i forhold til vedligehold, om affald og sortering samt særlige krav til designet:
”Med vores initiativ vil vi gerne vise, at det ikke behøver være så svært at ændre praksis, når det gælder indkøb af bæredygtig, genbrugt belysning, og at det faktisk er muligt at omsætte grønne ønsker til konkrete krav i udbudsmaterialet,” siger Lars Elmvang.
Producenterne skal arbejde på dokumentationen
Hos Fischer Lighting anerkender man imidlertid, at initiativer som dette langt fra gør arbejdet alene. Der skal sættes ind på flere fronter:
”Først og fremmest sker der heldigvis lige nu meget på rammevilkårene og ift. det lovgivningsmæssige bl.a. på EU-niveau. Herudover ser vi et behov for, at bygherrer begynder at tænke mere langsigtet ift. deres indkøb, så der eksempelvis kommer meget mere fokus på produktets samlede leveomkostninger og ikke bare på indkøbsprisen, siger Lars Elmvang.
Det er dog ikke kun ”de andres” ansvar, at få skub i de bæredygtige krav.
”Vi har som bæredygtige producenter et ansvar for at vise omverdenen, at bæredygtighed, pris og kvalitet sagtens kan gå hånd i hånd, ligesom vi skal gøre os umage med at dokumentere den forskel, vores bæredygtige produkter gør for klimaet og den grønne omstilling,” fortsætter han.
Fischer Lighting er selv gået i den retning, og har som den første danske virksomhed i lysbranchen valgt at EPD-certificere (Environmental Product Declaration) sine mest populære produkter, så virksomheden kan dokumentere deres præcise klima og CO2-aftryk.
Kommuner: Det kræver sammenligningsgrundlag
Da DI i 2021 talte med de fire virksomheder, som beskrevet oven for, bad de samtidig Kommunernes Landsforening om en reaktion. Den var en invitation til dialog.
”Jeg håber derfor – og vil gerne opfordre til – at leverandørerne tager dialogen i forbindelse med de konkrete udbud, så de på den måde kan dele deres viden, kvalificere processerne og udfordre kommunerne,” siger Morten Mandøe, cheføkonom i KL til DI.
Læs også: Podcast: DI vil gøre offentlige indkøb grønnere
”Det kan dog være vanskeligt at skabe konkurrence om grønne elementer, da det kræver metoder, der på et ensartet grundlag kan sammenligne forskellige grønne produkter og ydelser. I stedet kan det være mere oplagt for kommunerne at arbejde med grønne mindstekrav i forbindelse med deres udbud,” fortsatte han.
Måske kan Fischer Ligtnings nye beskrivelse hjælpe den proces lidt på vej.