01.10.2012  |  Kommunikation

Mærsk vil fortælle om CSR-dilemmaerne

De ubekvemme historier om underbetalte filippinske arbejdere skal med i CSR-rapporten, lyder det fra Mærsk.

Det seneste år har Mærsk kommunikeret mere og mere om CSR-emner og i forrige uge vandt virksomheden prisen for "bedste samlede CSR-rapportering i 2012", som uddeles af brancheorganisationen for danske revisorer, FSR.

Læs også: Mærsk rapporterer bedst

Ifølge Anette Stube, Director of Group Sustainability i Mærsk, er det en klar strategi at kommunikere mere og ikke mindst turde kommunikere om CSR-arbejdets svære emner.

”Noget af det, der ligger os mest på sinde, er, at vi ikke bare skal fortælle gode og hyggelige historier i CSR-rapporten, men også de ubekvemme. Det kan være meget pinefuldt f.eks. at skulle genfortælle historien om, at en underleverandør i Australien har underbetalt filippinske ansatte. Men hele præmissen for rapporten er, at den skal være baseret på ærlighed, og derfor har vi altså hevet sager op af skuffen, selv om de egentlig er afsluttet i løbet af det år, der er gået. Det har været en udfordring,” siger Anette Stube til Dansk Kommunikationsforenings nyhedsbrev.

Værdien skal frem
Hun forklarer også, at Mærsk fremover vil fortælle mere om, hvilken værdi virksomheden skaber i de lande, hvor virksomheden er repræsenteret.

Læs også: Miljøsatsning forbedrer image hos Mærsk

”Det er klart, at vi også fremover vil fortælle om miljø, sikkerhed og andre emner, som ligger tæt på vores drift. Men samtidig vil vi forsøge mere præcist at kunne fortælle, hvad det er for en socio-øknomisk værdi, vi skaber i de lande, hvor vi er til stede. Allerede i 2010-rapporten giver vi eksempler på, hvordan en ny havn i Afrika kan gavne landets handel og skabe lokal vækst. Det fokus vil blive endnu stærkere og mere integreret fremover,” konstaterer Anette Stube overfor Dansk kommunikationsforening.

-LA

Mere fra Lasse

Lasse Andersen

  • Horisont Gruppen a/s
Se profil  

  CSR.dk anvender cookies, som vi bruger til at huske dine indstillinger og statistik m.m. Når du fortsætter med at bruge websitet accepterer vores nye cookie- og persondatapolitik. Læs mere