McDonald's vil sælge mere bæredygtig kaffe
Burgergiganten McDonald's planlægger at gøre al sin kaffe bæredygtig i 2020. Derfor vil selskabet sikre ændringer inden for sin forsyningskæde.
Al den kaffe, der sælges på McDonald's mange restauranter rundt om i verden, skal fra 2020 være bæredygtig. Det melder burgerkæden ud i forbindelse med sine seneste menuændringer, skriver det amerikanske nyhedsbureau Bloomberg på sin hjemmeside.
I 2015 blev 37 procent af McDonald's kaffeprodukter købt fra certificerede, bæredygtige producenter, men det tal skal i løbet af de kommende fire år altså stige til 100.
Derfor har McDonald's indgået et samarbejde med miljøorganisationen Conservation International, som kæmper for at gøre kaffeindustrien mere bæredygtig.
Ændringer i forsyningskæden
McDonald's benytter sig af kaffeproducenter i Colombia, Costa Rica, Nicaragua, Brasilien, Peru, Indonesien og El Salvador. For at kunne nå 2020-målet vil burgergiganten gøre sin forsyningskæde mere bæredygtig.
Læs også: McDonald's lover at stoppe skovrydning i hele sin forsyningskæde
”Vi vil sikre os, at vi har tilstrækkelige forsyninger af kaffe af høj kvalitet i det lange løb. Med en kaffeindustri, der er påvirket af klimaforandringer, er det meget vigtigt, at vi engagerer og hjælper landmændene”, siger Townsend Bailey, som står i spidsen for bæredygtighed inden for supply-chain hos McDonald's i Oak Brook, Illinois.
McDonald's melder ikke ud, hvor mange ressourcer de vil investere i kaffe-bæredygtigheden, men kæden har brugt 6,7 millioner dollar (svarende til 44,5 millioner kroner) på at lære landmænd i Guatemala om bl.a. vejrforhold og den såkaldte ’coffee rust diasease’.
Som ringe i vandet
Ifølge Peter Seligmann, adm. direktør for Conservation International, vil McDonalds' udmelding skabe ringe i vandet blandt andre restauranter og store brands. Han spår, at flere vil melde sig ind i kampen om bæredygtighed inden for kaffeindustrien.
Læs også: McDonald's åbner sin forsyningskæde
McDonald's har tidligere meldt ud, at de dropper buræg og fjerner kunstige konserveringsmidler fra deres kyllinge-nuggets. De mange menuændringer har fundet sted, efter burgerkæden i marts sidste år fik ny administrerende direktør i form af Steve Easterbrook.
- KLZ