Menneskerettigheder skal omsættes til virksomhedens forretningskontekst
Virksomheder kan spille en vigtig rolle ved at tage ansvar for at løse sociale udfordringer og fremme menneskerettigheder på global plan. Dette var en af konklusionerne, da nordiske topvirksomheder i onsdags gav indspark til FNs konsultationsproces
Grundlæggende menneskerettigheder var et af dagens mest ombejlede diskussionstemaer, da Deloitte sammen med UNDP og Global Compact Nordic Network inviterede til en høringsproces om den nye globale bæredygtighedsagenda, der afløser de såkaldte Millennium Development Goals. Repræsentanter fra progressive danske virksomheder, såsom Novo Nordisk, Novozymes og Lundbeck gav her deres bud på, hvordan grundlæggende aspekter af menneskerettighedsområdet, såsom sundhed, inklusion og adgang til information og uddannelse, er relevante aspekter af deres større arbejde med samfundsansvar.
Aspekter relateret til menneskerettighedsområdet er med rette blevet en større del af virksomheders arbejde med samfundsansvar. Udviklingen skal ses i lyset af, at flere og flere virksomheder kan se fordele i at bevæge sig videre fra et grundlæggende CSR-niveau til for alvor at integrere samfundsansvar i forretningen.
Progressive virksomheder indarbejder menneskerettigheder
Fremsynede virksomheder, der formår at indarbejde menneskerettighedsområdet på linje med andre centrale CSR-områder i organisationen, kommer til at stå stærkere, når der skal træffes beslutninger både i og omkring virksomheden. Private virksomheder anerkender i stigende grad, at udfordringerne ikke kan løses uden hjælp fra den private sektor. Det handler om at omsætte menneskerettigheder til virksomhedens forretningskontekst.
Af Bahare Haghshenas, Deloitte Sustainability