Mercedes-Benz tegner den elektriske fremtid op
I 2022 vil der være en fuldt elektrisk eller plug-in hybrid-version af alle biler fra Mercedes-Benz. Den samlede investering lyder på over 80 mia. kr.
Den første Mercedes-Benz EQ skal efter planen være klar i 2019. Foto: Daimler.
Endnu en af de helt tunge aktører i den internationale bilindustri melder nu ud med en større plan for fremtiden, når det gælder elektrificering af vognparken. Denne gang er det den tyske gigant Mercedes-Benz, der vil sætte strøm til hele sit udvalg af personbiler frem mod 2022.
Læs også: Daimler klar med ny elektrisk lastbil
På samme måde som Volvo vil Daimler, der ejer Mercedes-Benz, sørge for at der om godt fire år vil være en enten fuldt elektrisk eller plug-in hybrid-version af samtlige biler med den velkendte tretakkede stjerne på køleren, herunder også de små bybiler Smart.
Produktionen af EQ-brandet og de tilhørende batterier vil blive samlet på fem fabrikker; tre i Tyskland, en i Kina og en i USA. Derudover fremstiller Mercedes-Benz/Daimler allerede elbiler i Frankrig. Illustration: Daimler.
Sammenlagt drejer det sig ifølge selskabet om over 50 elektrificerede biler, hvoraf mindst 10 bliver fuldt elektriske – ”i alle segmenter, lige fra Smart til store SUV’er”, lover man.
For at opnå den målsætning vil Daimler over de næste få år investere 10 mia. euro i udvidelsen af sin elektriske flåde og yderligere 1 mia. euro – i alt godt 82,5 mia. kr. – i et globalt batteriproduktionsnetværk i sammenhæng med sit eksisterende produktionsapparat, hvilket omfatter fem batterifabrikker på tre kontinenter.
Den nye produktlinje og teknologi bliver samlet under brandet EQ, og det første køretøj i serien skal efter planen forlade Mercedes-Benz’ fabrik i Bremen, hvor produktionen af den fuldt elektriske SUV EQC vil starte i 2019. Kort efter bliver den også sat i produktion i Kina, hos Beijing Benz Automotive Co (BBAC), og senere følger USA.
Læs også: Ford smider 67 mia. kr. i elbiler
”Vores elektriske biler skal bygges i seks forskellige fabrikker på tre kontinenter. Fordi batterier er hjertet i de eldrevne køretøjer, så gør vi meget ud af at fremstille dem selv, og med vores globale batterinetværk er vi i en fremragende position. Vores produktionsnetværk er klar til e-mobilitet. Vi elektrificerer fremtiden”, siger bestyrelsesmedlem for Production and Supply Chain i Mercedes-Benz Cars, Markus Schäfer.
-AK