Daimler klar med ny elektrisk lastbil
I løbet af de kommende år vil Daimler elektrificere hele sit undermærke Fuso. Som en forsmag var der i går verdenspremiere på den store lastbil E-FUSO Vision One på motorshowet i Tokyo.
Fremtiden er elektrisk for ikke kun Volvo, Jaguar Land Rover, Tesla, Volkswagen osv., også tyske Daimler melder sig nu ind i kampen om at være førende på alternative drivliner, som det hedder, og altså med de batteridrevne i fokus.
Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation (MFTBC), der er en del af Daimler Trucks, annoncerede i går, at man vil elektrificere samtlige af sine modeller i de kommende år, uden dog at angive en præcis tidsramme.
Læs også: El-lastbiler leverer til Roskilde Rådhus
Det skete på det årlige motorshow i Tokyo, hvor Daimler samtidig lancerede lastbilen E-Fuso Vision One, der ifølge Ingeniøren er den første tunge eldrevne lastbil fra en af de store bilproducenter. Bilen har en rækkevidde på 350 km, en bruttovægt på 23 ton og en lastkapacitet på omkring 11 ton, hvilket er to ton mindre end den dieseldrevne version.
Daimler medgiver selv, at den elektriske langturslastbil stadig er på et tidligt stadie, og peger derfor på Vision Ones relevans i forhold til bynær levering, hvor man oplever en stigende interesse. På den baggrund, og i kombination med udviklingen inden for infrastruktur og lovgivning, mener man, at det er ’muligt’ at se Vision One være aktuel på ”modne markeder som Japan eller Europa” inden for fire år.
”Vores E-Fuso Vision One er et bud på en realistisk fuldt-elektrisk heavy-duty-lastbil. Den understreger vores ambition om at elektrificere hele vores produktportefølje. Fuso har været en pioner i elektrificeringen af lastbiler i mange år. For kun en måned siden lancerede vi vores eCanter, den første serieproducerede, fuldt-elektriske letvægtslastbil. I fremtiden vil alle vores elektriske køretøjer være at finde under E-Fuso-navnet, som vil være dedikeret til elektriske busser og lastbiler”, siger President og CEO for Mitsubishi Fuso Truck and Bus Corporation og Head of Daimler Trucks Asia, Marc Llistosella.
Læs også: DHL og Ford præsenterer ny el-lastbil
Den mindre ellastbil eCanter, som Marc Llistosella nævner, bliver inden længe taget i brug af UPS i USA, ligesom de første modeller er blevet leveret til kunder på hjemmemarkedet i Japan, herunder Seven-Eleven og Japans største udbyder af leveringslogistik, Yamato.
-AK