Modebranchens vækst og bæredygtighedsindsats matcher dårligt

Modebranchen skal oppe sig, hvis bæredygtighedsindsatsenikke skal overhales af den stigende efterspørgsel og produktion. Så det dur ikke at op mod 40 procent af virksomhederne nærmest ikke er i gang med en omstilling.

2019-udgaven af Pulse of the fashion industry-rapporten peger på at bæredygtighedsindsatsen i branchen ikke kan holde trit med væksten..

10.05.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Om en uge begynder det internationale topmøde for bæredygtig mode, som afholdes årligt i København. Traditionen tro udkommer rapporten ”Pulse of the Fashion Industry” som optakt hertil, med en måling på branchens indsats på miljømæssig og social bæredygtighed.

Hovedkonklusionen i årets rapport er, at det samlet set stadig går fremad med branchens samlede indsats – men lidt langsommere end tidligere år. Forklaring skal findes i to forhold: der er for mange aktører som nærmest ikke er i gang endnu og dem der er størst, længst og stærkest har ramt et loft for, hvor langt de kan komme på egen hånd.

Den udfordring er nok den samme for de fleste brancher. Men ilden i modebranchens brændende platform er voldsom. Der er udsigt til gigantisk vækst i efterspørgslen på tøj, sko osv. over de næste 10-15 år, som vil føre til en massiv forværring af brancens påvirkning af miljø og klima, hvis de ikke lykkes med at få alle med.

Aktivere og accelerere
Prognoser viser, at den globale tøj- og skoindustri vil vokse med 81 procent og producere 102 millioner tons i 2030. Forstiller man sig det, med den nuværende indsats for bæredygtighed som konstant, så kigger man på en gigantisk kløft mellem det der er brug for og virkeligheden.

”Så de store spørgsmål er, hvordan vi får aktiveret de 40 procent, der ikke rigtigt er kommet i gang ind i arbejdet med bæredygtighed, og hvordan vi accelererer indsatsen for de 60 procent, der er i gang?” siger Morten Lehmann som er chief sustainability officer hos Global Fashion Agenda, der står bag rapporten sammen med Boston Consulting Group og Sustainable Apparel Coalition (et globalt samarbejdsforum for branchen). 

Han fremhæver samtidig, at dette opråb kommer samtidig med at stadig flere frontløbervirksomheder sætter science-based targets og forpligter sig på cirkulære materialer osv.

”Der er aldrig gjort mere, og de, der går forrest, fortjener stor ros. Men hvis vi ikke får den anden del med, løser det, de aktive virksomheder gør, bare ikke problemet,” siger han.

Forbrugerne belønner ikke – de straffer
Hvem skal drive den udvikling, som får alle med og til at øge indsatsen? Ifølge en anden undersøgelse skal man endnu ikke regne med at forbrugerne får det til at ske. Den viser, at på tværs af fem lande er der en voksende bevidsthed blandt forbrugerne omkring miljømæssige og sociale praksisser i modebranchen, men bæredygtighed stadig er langt fra at være en afgørende faktor, når man køber tøj.

”Forbrugerne belønner ikke for bæredygtighed, men de straffer, hvis man ikke har styr på sine ting. Men deres handlinger kan endnu ikke drive den nødvendige udvikling frem, der skal noget andet og mere til,” siger Morten Lehmann.

Hele økosystemet omkring mode skal i spil
Situationen er den, at 30 procent af de små spillere i branchen slet ikke er i gang. Hvordan skal de motiveres? Mange af de mest ambitiøse virksomheder løber ind i problemer med mangel på materialer som kan genbruges og/eller er produceret bæredygtigt, eller manglende fysisk infrastruktur til overhovedet at indsamle og genbruge produkter. Hvordan skal de løse dem på egen hånd?

På Pulse-rapporten kan man forstå, at motivation og løsninger kræver mere end de enkelte virksomheder kan rumme. Det kræver investorer, som sender pengene den rigtige vej, intensivt samarbejde om at udvikle fælles standarder og så skal det politiske miljø være villige og modige nok til at regulere eller i al fald ændre i lovgivning.

Rapportens beundringsværdigt få sider (29) og det tilhørende microsite er kilde til detaljeret viden om, hvordan de enkelte segmenter i branchen flytter sig, og hvor langt de er nået. Prognoser for fremtiden og forbrugerpræferencer, udviklingsrejser og indsatser.

”Samlet set er det ikke så vigtigt, hvordan de enkelte segmenter flytter sig. Det vigtigste er: hvordan lukker vi gabet mellem bæredygtig praksis og produktion. Det er det, der er opgaven for branchen og alle dens stakeholdere,” siger Morten Lehmann.

Dansk Standard

Sponseret

Tiden er inde til at sætte fokus på overgangsalder på arbejdspladser

CSR.dk

Jobopslag: Fagmedie eller jobportal – hvad virker bedst?

Relateret indhold

21.08.20253H Law

Sponseret

Dokumentation af grønne påstande – hvad kræver loven?

20.08.2025CSR.dk

Strikkere sørger for kæmpe beløb til Unicef i Gaza

18.08.2025BSR

Sponseret

Developing Integrated Approaches to Human Rights, Climate, and Nature

15.08.20253H Law

Sponseret

Klimakompensation og markedsføring: En juridisk balancegang

07.08.20253H Law

Sponseret

Grønne udsagn og den konkrete vurdering

06.08.2025CSR.dk

”Svært at bevisføre”: Klimaretssager mod virksomheder ventes også at ramme Danmark

17.07.2025BSR

Sponseret

How Foresight Can Enhance Strategic Resilience in a Time of Turbulence

24.06.2025CSR.dk

EU-Kommissionen vil droppe krav mod greenwashing

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
TANIA ELLIS - The Social Business Company
Uddannelse
Sustainable Business Change Manager – Praktisk Mini MBA med certificering (DK) start 18. aug. 2025

Tid til at forbedre ESG og sustainability-indsatsen I virksomheden – eller til at tage næste karriereskridt? Få nyeste viden og praktiske værktøjer til at opgradere din virksomheds ESG- og bæredygtighedsindsats, din egen faglighed og dit CV. Næste holdstart i aug 2025

Dato

18.08.2025

Tid

09:00

Sted

Kosmopol v. DEA, Fiolstræde 44, 1171 København K

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
ISO/IEC 27001 Lead Auditor – Certificeret af PECB

Få bevis på dine kompetencer som ISO/IEC Lead Auditor med den internationale certificering fra PECB.

Dato

25.08.2025

Sted

Copenhagen

DTU
Efteruddannelse
Projektledelse – metoder og værktøjer

Vil du være projektleder – eller ønsker du at opkvalificere dine projektlederkompetencer? Så tilmeld dig dette kursus, som også er et diplommodul, og styrk dine evner til at planlægge, styre og følge op på projekter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DTU
Efteruddannelse
Projektstrategi og -organisation

Skal du til at lede projekter, – eller gør du det allerede? Så tilmeld dig kurset Projektstrategi og –organisation, som også er et diplommodul, og få indblik i virksomheders og organisationers værdiskabelse, udviklingsfaser, livscyklus og påvirkning af strategiske drivkræfter.

Dato

25.08.2025

Tid

17:00

Sted

Lautrupvang 15. 2750 Ballerup

DNV Business Assurance Denmark
Kursus
Løft kvaliteten med Process FMEA

Formålet med dette kursus er at give deltagerne en grundlæggende forståelse af Failure Mode Effects Analysis metoden (FMEA), som anvendes til at identificere og analysere potentielle fejl i produkter og processer. Kurset giver dig værktøjer til at forbedre kvaliteten og pålideligheden af dit arbejde med kvalitetsforbedringer i processer og produkter.

Dato

26.08.2025

Sted

Frederik VI´s Hotel, Odense

Etisk Handel Danmark
Webinar
Onboarding i ESG i værdikæder – Sådan griber du det an (2025)

Webinar: Introduktion til bæredygtighedslovgivning og ansvarlig handel i globale værdikæder

Dato

26.08.2025

Tid

09:00

Sted

Online