Modebranchens vækst og bæredygtighedsindsats matcher dårligt

Modebranchen skal oppe sig, hvis bæredygtighedsindsatsenikke skal overhales af den stigende efterspørgsel og produktion. Så det dur ikke at op mod 40 procent af virksomhederne nærmest ikke er i gang med en omstilling.

2019-udgaven af Pulse of the fashion industry-rapporten peger på at bæredygtighedsindsatsen i branchen ikke kan holde trit med væksten..

10.05.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Om en uge begynder det internationale topmøde for bæredygtig mode, som afholdes årligt i København. Traditionen tro udkommer rapporten ”Pulse of the Fashion Industry” som optakt hertil, med en måling på branchens indsats på miljømæssig og social bæredygtighed.

Hovedkonklusionen i årets rapport er, at det samlet set stadig går fremad med branchens samlede indsats – men lidt langsommere end tidligere år. Forklaring skal findes i to forhold: der er for mange aktører som nærmest ikke er i gang endnu og dem der er størst, længst og stærkest har ramt et loft for, hvor langt de kan komme på egen hånd.

Den udfordring er nok den samme for de fleste brancher. Men ilden i modebranchens brændende platform er voldsom. Der er udsigt til gigantisk vækst i efterspørgslen på tøj, sko osv. over de næste 10-15 år, som vil føre til en massiv forværring af brancens påvirkning af miljø og klima, hvis de ikke lykkes med at få alle med.

Aktivere og accelerere
Prognoser viser, at den globale tøj- og skoindustri vil vokse med 81 procent og producere 102 millioner tons i 2030. Forstiller man sig det, med den nuværende indsats for bæredygtighed som konstant, så kigger man på en gigantisk kløft mellem det der er brug for og virkeligheden.

”Så de store spørgsmål er, hvordan vi får aktiveret de 40 procent, der ikke rigtigt er kommet i gang ind i arbejdet med bæredygtighed, og hvordan vi accelererer indsatsen for de 60 procent, der er i gang?” siger Morten Lehmann som er chief sustainability officer hos Global Fashion Agenda, der står bag rapporten sammen med Boston Consulting Group og Sustainable Apparel Coalition (et globalt samarbejdsforum for branchen). 

Han fremhæver samtidig, at dette opråb kommer samtidig med at stadig flere frontløbervirksomheder sætter science-based targets og forpligter sig på cirkulære materialer osv.

”Der er aldrig gjort mere, og de, der går forrest, fortjener stor ros. Men hvis vi ikke får den anden del med, løser det, de aktive virksomheder gør, bare ikke problemet,” siger han.

Forbrugerne belønner ikke – de straffer
Hvem skal drive den udvikling, som får alle med og til at øge indsatsen? Ifølge en anden undersøgelse skal man endnu ikke regne med at forbrugerne får det til at ske. Den viser, at på tværs af fem lande er der en voksende bevidsthed blandt forbrugerne omkring miljømæssige og sociale praksisser i modebranchen, men bæredygtighed stadig er langt fra at være en afgørende faktor, når man køber tøj.

”Forbrugerne belønner ikke for bæredygtighed, men de straffer, hvis man ikke har styr på sine ting. Men deres handlinger kan endnu ikke drive den nødvendige udvikling frem, der skal noget andet og mere til,” siger Morten Lehmann.

Hele økosystemet omkring mode skal i spil
Situationen er den, at 30 procent af de små spillere i branchen slet ikke er i gang. Hvordan skal de motiveres? Mange af de mest ambitiøse virksomheder løber ind i problemer med mangel på materialer som kan genbruges og/eller er produceret bæredygtigt, eller manglende fysisk infrastruktur til overhovedet at indsamle og genbruge produkter. Hvordan skal de løse dem på egen hånd?

På Pulse-rapporten kan man forstå, at motivation og løsninger kræver mere end de enkelte virksomheder kan rumme. Det kræver investorer, som sender pengene den rigtige vej, intensivt samarbejde om at udvikle fælles standarder og så skal det politiske miljø være villige og modige nok til at regulere eller i al fald ændre i lovgivning.

Rapportens beundringsværdigt få sider (29) og det tilhørende microsite er kilde til detaljeret viden om, hvordan de enkelte segmenter i branchen flytter sig, og hvor langt de er nået. Prognoser for fremtiden og forbrugerpræferencer, udviklingsrejser og indsatser.

”Samlet set er det ikke så vigtigt, hvordan de enkelte segmenter flytter sig. Det vigtigste er: hvordan lukker vi gabet mellem bæredygtig praksis og produktion. Det er det, der er opgaven for branchen og alle dens stakeholdere,” siger Morten Lehmann.

Toyota Material Handling A/S

Sponseret

3 centrale trin til ESG i din materialehåndtering

Danmarks Medie- og Journalisthøjskole

Sponseret

Brainy Brunch: S’et i ESG: 3 stærke råd til at kommunikere om social ansvarlighed

Relateret indhold

03.07.2024CSR.dk

Ny forskning: Vi undervurderer groft andres villighed til klimahandling

02.07.2024CSR.dk

Eksperter: CO2-afgift skaber ikke grundlæggende forandring af landbruget

30.05.2024BSR

Sponseret

The United States is at Risk of Marginalizing Itself on Sustainability

30.05.2024SUSTAINX ApS

Sponseret

EU giver grønt lys til CSDDD - hvad ved vi om den kommende lovgivning?

02.05.2024CSR.dk

Ny rapport fra 2030-panelet: Danskerne forbruger og smider mere ud end nogensinde før

29.04.2024BSR

Sponseret

The EU AI Act: What it Means for Your Business

25.04.2024Prysmian Denmark A/S

Sponseret

Prysmian 2023 rangering på anerkendte ESG-indekser

17.04.2024CSR.dk

SBTi’s accept af klimakreditter er tegn på ny klimaøkonomi

Jobmarked

Se alle

Beierholm

ESG-Seniorkonsulent til Beierholm Bæredygtighed

Til vores nyopstartede afdeling for Bæredygtighed søger vi erfarne konsulenter, der kan være med til at sætte deres præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Midtjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hofor

Seniorprojektleder og talsperson for regn- og spildevandsprojekter i Hovedstadsområdet

Vil du være med til at klimasikre hovedstadsområdet og kommunikere de udfordringer, vi oplever som spildevandsforsyning? Så har du mulighed for at blive en del af holdet i Spildevand Plan HOFOR.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

22.07.2024

Hofor

Biomass Sustainability Officer til HOFOR – hovedkontoret i Ørestad

Vil du være med til at sikre bæredygtigt biomasse til København?

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

16.07.2024

Sparekassen Danmark

ESG-controller

Brænder du for ESG og rapportering? Så er du måske vores nye kollega til en spændende, nyoprettet stilling som ESG-controller.

Område

Nordjylland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Andel

Sustainability Supply Chain Specialist – Skab en bæredygtig fremtid i vores indkøbsafdeling!

Vil du være med til at prioritere grønne indkøb og arbejde med ansvarlig leverandørstyring? Vær med til at sætte dit præg på bæredygtighedsrejsen i vores indkøb og leverandørkæde. Vi er en ny funktion i indkøbsafdelingen, det betyder at dit ansvarsområde og dine opgaver løbende tilføres og tilpasses, i forhold til din og forretningens udvikling.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

14.07.2024

SUSTAINX ApS

Vil du være med på et stærkt ESG-Hold? 🌱

Som Senior ESG Advisor hos SustainX bliver du en aktiv del af den grønne omstilling, og sammen leverer vi ESG løsninger, der omfatter alt fra strategi til direkte projektudførelse.

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Anlægsgartner Gottlieb A/S

Anlægsgartner Gottlieb A/S privathave afdelingen søger formand

Anlægsgartner Gottlieb Søger formand til udførsel af anlægsopgaver

Område

Sjælland

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Beierholm

Senior Manager til erklæringsafgivelse på bæredygtighedsområdet

Til vores nystartede afdeling for erklæringsafgivelse på bæredygtighedsrapporteringer søger vi en Senior Manager, der kan være med til at sætte sit præg på afdelingen fra dag ét!

Område

Hovedstaden

Ansøgningsfrist

Snarest muligt

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
Klimakampen ApS
Workshop
Klimakampen - Marts 2024

Er du kontorets klimahelt? Saml dit hold og dyst mod dine kollegaer i at udføre klimavenlige handlinger i 4 uger. Tilmeld jer Klimakampen nu!

Dato

04.03.2024

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - Aarhus

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

19.06.2024

Tid

09:00

Sted

Comwell Aarhus, Værkmestergade 2 8000 Aarhus C

Sustainable Business Solutions ApS
Kursus
Klimadata og klimaregnskaber i praksis - København

Efterspørges der en baseline på virksomhedens carbon udledninger, og har du behov for at blive bekendt med klimaregnskabets scope 3? Dette to-dages kursus vil ruste dig til at håndtere klimadata og klimaregnskaber effektivt.

Dato

25.06.2024

Tid

09:00

Sted

IDA Conference, Kalvebod Brygge 31-33, 1530 København V

SUSTAINX ApS
Webinar
Webinar: Spørgetime om ESG

- Med CEO og Partner i SustainX, Line Amtorp

Dato

26.06.2024

Tid

11:00

Sted

Online

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis webinar - Scope 3: Downstream-udledninger

Bliv klogere på de 7 downstream-udledninger i klimaregnskabets scope 3, når vi gennemgår dem én efter én med konkrete eksempler og gode råd. Webinaret er en del af Sustainable Business Solutions gratis webinarrække "ESG to the point".

Dato

02.07.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)

Sustainable Business Solutions ApS
Webinar
Gratis Webinar - CSRD: Hvad skal der rapporteres på?

Bliv fortrolig med de nye CSRD-krav og forstå, hvad der er obligatorisk, og hvad der afhænger af dobbeltvæsentlighedsanalysen. I dette gratis webinar fra Sustainable Business Solutions vil vores seniorrådgivere give dig et detaljeret indblik i implementeringstidslinjen, ESRS-hierarkiet, og hvordan en CSRD-rapport ser ud. Webinaret er en del af vores "ESG to the point" webinarserie.

Dato

06.08.2024

Tid

08:15

Sted

Live online (Zoom)