Modebranchens vækst og bæredygtighedsindsats matcher dårligt

Modebranchen skal oppe sig, hvis bæredygtighedsindsatsenikke skal overhales af den stigende efterspørgsel og produktion. Så det dur ikke at op mod 40 procent af virksomhederne nærmest ikke er i gang med en omstilling.

2019-udgaven af Pulse of the fashion industry-rapporten peger på at bæredygtighedsindsatsen i branchen ikke kan holde trit med væksten..

10.05.2019

Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk

Om en uge begynder det internationale topmøde for bæredygtig mode, som afholdes årligt i København. Traditionen tro udkommer rapporten ”Pulse of the Fashion Industry” som optakt hertil, med en måling på branchens indsats på miljømæssig og social bæredygtighed.

Hovedkonklusionen i årets rapport er, at det samlet set stadig går fremad med branchens samlede indsats – men lidt langsommere end tidligere år. Forklaring skal findes i to forhold: der er for mange aktører som nærmest ikke er i gang endnu og dem der er størst, længst og stærkest har ramt et loft for, hvor langt de kan komme på egen hånd.

Den udfordring er nok den samme for de fleste brancher. Men ilden i modebranchens brændende platform er voldsom. Der er udsigt til gigantisk vækst i efterspørgslen på tøj, sko osv. over de næste 10-15 år, som vil føre til en massiv forværring af brancens påvirkning af miljø og klima, hvis de ikke lykkes med at få alle med.

Aktivere og accelerere
Prognoser viser, at den globale tøj- og skoindustri vil vokse med 81 procent og producere 102 millioner tons i 2030. Forstiller man sig det, med den nuværende indsats for bæredygtighed som konstant, så kigger man på en gigantisk kløft mellem det der er brug for og virkeligheden.

”Så de store spørgsmål er, hvordan vi får aktiveret de 40 procent, der ikke rigtigt er kommet i gang ind i arbejdet med bæredygtighed, og hvordan vi accelererer indsatsen for de 60 procent, der er i gang?” siger Morten Lehmann som er chief sustainability officer hos Global Fashion Agenda, der står bag rapporten sammen med Boston Consulting Group og Sustainable Apparel Coalition (et globalt samarbejdsforum for branchen). 

Han fremhæver samtidig, at dette opråb kommer samtidig med at stadig flere frontløbervirksomheder sætter science-based targets og forpligter sig på cirkulære materialer osv.

”Der er aldrig gjort mere, og de, der går forrest, fortjener stor ros. Men hvis vi ikke får den anden del med, løser det, de aktive virksomheder gør, bare ikke problemet,” siger han.

Forbrugerne belønner ikke – de straffer
Hvem skal drive den udvikling, som får alle med og til at øge indsatsen? Ifølge en anden undersøgelse skal man endnu ikke regne med at forbrugerne får det til at ske. Den viser, at på tværs af fem lande er der en voksende bevidsthed blandt forbrugerne omkring miljømæssige og sociale praksisser i modebranchen, men bæredygtighed stadig er langt fra at være en afgørende faktor, når man køber tøj.

”Forbrugerne belønner ikke for bæredygtighed, men de straffer, hvis man ikke har styr på sine ting. Men deres handlinger kan endnu ikke drive den nødvendige udvikling frem, der skal noget andet og mere til,” siger Morten Lehmann.

Hele økosystemet omkring mode skal i spil
Situationen er den, at 30 procent af de små spillere i branchen slet ikke er i gang. Hvordan skal de motiveres? Mange af de mest ambitiøse virksomheder løber ind i problemer med mangel på materialer som kan genbruges og/eller er produceret bæredygtigt, eller manglende fysisk infrastruktur til overhovedet at indsamle og genbruge produkter. Hvordan skal de løse dem på egen hånd?

På Pulse-rapporten kan man forstå, at motivation og løsninger kræver mere end de enkelte virksomheder kan rumme. Det kræver investorer, som sender pengene den rigtige vej, intensivt samarbejde om at udvikle fælles standarder og så skal det politiske miljø være villige og modige nok til at regulere eller i al fald ændre i lovgivning.

Rapportens beundringsværdigt få sider (29) og det tilhørende microsite er kilde til detaljeret viden om, hvordan de enkelte segmenter i branchen flytter sig, og hvor langt de er nået. Prognoser for fremtiden og forbrugerpræferencer, udviklingsrejser og indsatser.

”Samlet set er det ikke så vigtigt, hvordan de enkelte segmenter flytter sig. Det vigtigste er: hvordan lukker vi gabet mellem bæredygtig praksis og produktion. Det er det, der er opgaven for branchen og alle dens stakeholdere,” siger Morten Lehmann.

Dansk Standard

Sponseret

Global standard for bæredygtighed i event-, møde-, sports- og oplevelsesbranchen nu på dansk.

Rambøll A/S

Sponseret

Final Call: ESRS Deep-dive webinar

Relateret indhold

11.02.2025Compass Group Danmark A/S

Sponseret

Mavens Hule 2025 søger fremtidens fødevareiværksættere

04.02.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Governance - nøglen til bæredygtig forretningsværdi.

17.01.2025Kinnarps A/S

Sponseret

Kinnarps testlaboratorie

14.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Compliance? Skab engagement med DMA.

07.01.2025SustainImpact ApS

Sponseret

Rykker SMVbestyrelserne på ESG?

Sustainable Business Solutions bliver en del af Beierholm

16.12.2024Sustainable Business Solutions ApS

Sponseret

25.11.2024CSR.dk

Stærk compliance er grundlaget for at ”go beyond”

21.11.2024CSR.dk

Slagsmålet mellem Ben & Jerry’s og deres ejere Unilever blusser op på ny

Hold dig opdateret med CSR.dk

Tilmeld dig nyhedsbrevet og følg med i alt som rører sig indenfor ESG og bæredygtig udvikling Nyhedsbrevet kommer kun to gange ugentligt. Herudover sender vi dig relevante temaer og spændede events.

Se flere temaer

Events

Se alle
CBS Executive Fonden
Kursus
SERVICE EXCELLENCE LEADERSHIP ACADEMY

Tidligere SECA-uddannelse! En executive diplomuddannelse med fokus på dit personlige lederskab, forretningsudvikling og kundedreven innovation. Service Excellence Leadership Academy har til formål at udvikle ledere og servicevirksomheder ved at udvide den enkelte deltagers ledelses- og forretningsmæssige kompetence samt ved at udvikle netværk og styrke konkurrence- og innovationsevnen.

Dato

27.01.2025

Sted

Porcelænshaven 22, 2000 Frederiksberg

Folkekirkens Nødhjælp
Event
Invest in Women: En aften for forandring i verden ~ Folkekirkens Nødhjælp

Gå ikke glip af årets mest inspirerende aften! Deltag i velgørenhedsarrangementet Invest in Women i Moltkes Palæ. En spændende aften om kvinders økonomiske empowerment og ligestilling – med stærke keynote-speakers og netværk.

Dato

06.02.2025

Sted

Moltkes Palæ, Dronningens Tværgade 2, 1302 København K

Dansk Standard
Kursus
Diplomkursus i Energiledelse - ISO 50001

Med ISO 50001 bliver du klar til at efterleve det nye Energy Efficiency Directive, der i 2024 vil gøre det lovpligtigt for flere virksomheder end hidtil at implementere et certificeret energiledelsessystem eller genneføre et energisyn.

Dato

24.02.2025

Tid

08:00

Sted

Dansk Standard, Nordhavn

Bureau Veritas
Webinar
Webinar: LCA for ESG/CSRD reporting and the role of AI

In today’s rapidly evolving sustainability landscape, regulations place increasing demands of data transparency and sustainability reporting. Transparency in environmental impacts and sustainability strategies is no longer optional—it's essential.

Dato

25.02.2025

Tid

15:00

Sted

Online

CABI
Webinar
Kort og godt om de nye sygedagpengeregler

Pr. 1. januar 2025 er sygedagpengereglerne blevet opdateret. Det ændrer, hvordan og hvor ofte kommunen skal lave opfølgning, når dine medarbejdere er sygemeldte. På dette webinar får du en gennemgang af de nye regler, og hvilken betydning det får for dig som arbejdsgiver.

Dato

26.02.2025

Tid

08:30

Sted

Online

Dansk Standard
Kursus
Kursus i Svanemærket renovering

Du får en dybdegående gennemgang af Svanemærkets krav til renovering af byggeri. Kurset tager udgangspunkt i kriteriegeneration 2 for renovering, der bl.a. stiller krav til miljøundersøgelser og kortlægning af eksisterende byggeri, energi, klima, ressourceeffektivitet, cirkulær økonomi, indeklima, materialer og kemi.

Dato

26.02.2025

Tid

09:00

Sted

Hindsgavl Slot, Middelfart